Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

29 september 2016

Het mooiste aan mijn werk is om samen met de klant te kijken welke stappen er te nemen zijn om een mooi resultaat te behalen en hier samen naar toe te werken.

Lees meer over mij >>

10 factoren om je vindbaarheid met Google Local Search te vergroten

Door: Dave Driessen

Geschatte leestijd: 2 minuten

Tijdens het BrightonSEO congres begin september is er een hoop verteld over Local Search en waar je allemaal aan moet denken om hierin goed gevonden te worden. Greg Gifford gaf 10 belangrijke factoren voor Local Search waarmee de positie in Google wordt bepaald. Heb je deze factoren op orde, dan ben je goed op weg om die felbevochten 1e positie in Google te bemachtigen. SEO-specialist Dave zet ze op een rij.

1. Een hoge domein autoriteit van de website

Een goede domein autoriteit is altijd van grote waarde voor je website. Bij local search is dit nog belangrijker, omdat je boven concurrenten uit je directe omgeving wilt komen. De domein autoriteit kan hierbij het verschil maken tussen een toppositie of een positie lager in de rij. Zorg dus dat deze op orde is.

2. Zorg voor kwalitatieve inkomende links naar de website

Zorg ervoor dat links naar je site voornamelijk komen van domeinen met een goede domein autoriteit. Daarnaast moeten deze wel kwalitatief zijn en niet van sites met hoge domein autoriteit die op dubieuze wijze opgebouwd zijn.

3. Plaatsnaam in de titel van de Google My Business landingspagina

Zorg dat je op de Google My Business landingspagina de naam van de stad in de titel gebruikt. Zodoende maak je aan Google duidelijk in welke stad je zit en aan de bezoekers nog duidelijker dat je in deze stad aanwezig bent.

4. CTR in de Google zoekresultaten

Een goede CTR (Click Through Rate) geeft Google het signaal dat je een belangrijke speler bent voor gebruikers van de zoekmachine. Hierdoor wordt een hogere CTR gewaardeerd met een hogere positie in Google.

5. Zoekwoordrelevantie op topics van de content

Creëer een pagina waarop je niet overmatig optimaliseert door zoektermen in combinatie met plaatsnaam. Een bezoeker komt voor informatie/ inspiratie over een product of dienst, niet zozeer vanwege het feit dat je in een bepaalde stad zit. Het draait om optimaliseren rondom relevante zoekwoorden en topics.

6.  Diversiteit van inkomende links naar domein

Het is goed om inkomende links van aanverwante sites te hebben. Zo maak je bij Google bekend in welke business je zit. Daarnaast is het voor local sterk om ook links te generen vanuit andere lokale ondernemingen, scholen in de buurt, sportverenigingen, etc. Zodoende benadruk je de lokale activiteiten nog meer aan Google, wat je lokale relevantie vergroot.

7. Geografische zoekwoordrelevantie in de content

Schrijf de teksten op je site zo, dat er lokale zoektermen in de content terug komen. Hierdoor legt Google een extra link naar je lokale focus. Combineer deze lokale zoektermen met een goede zoekwoordrelevantie op de topic waar de pagina om draait.

8. Fysiek adres in de stad waar naar gezocht wordt

Als iemand je zoekt in een bepaalde stad is het natuurlijk sterk dat je daar ook een fysieke vestiging hebt. Communiceer dit dan ook op je site (en natuurlijk in je Google My Business vermelding). Je kunt ook lokaal optimaliseren als je niet fysiek in een stad aanwezig bent. Een fysieke vestiging heeft in deze uiteraard de voorkeur en is vaak ook sterker voor de optimalisatie.

9. Kwaliteit van gestructureerde citations

Zorg ervoor dat je bedrijfsgegevens gestructureerd in de website verwerkt zijn. Doe dit op alle plaatsen binnen je site op dezelfde gestructureerde manier. Zo is het voor Google direct duidelijk dat het om dezelfde locatie/bedrijf gaat, ongeacht waar deze citations staan.

10. Verwerk je locatie in (bijna) alle paginatitels van de website

Is jouw site gericht op 1 stad? Plaats dan in zoveel mogelijk paginatitels de plaatsnaam. Dit zorgt ervoor dat voor de zoeker bij iedere zoekopdracht in Google duidelijk is dat jij in die stad aanwezig bent.

Meer weten over lokale vindbaarheid?

Tot zover onze 10 tips om jouw lokale vindbaarheid te vergroten. Doe er je voordeel mee en pas ze zoveel mogelijk toe voor jouw bedrijf. Want die felbegeerde 1e positie in Google bemachtig je natuurlijk niet zomaar. Vergeet daarnaast ook de waarde van andere SEO-elementen en waardevolle content niet. Zo vergroot jij je kans op succes.

Wil je weten hoe je dit best doet voor jouw website of bedrijf? Neem dan contact op met je specialist of account manager bij Tribal of neem contact op met ons voor alle mogelijkheden. We geven je graag een persoonlijk advies.

Benieuwd naar meer mogelijkheden om jouw vindbaarheid en conversie te verbeteren? Bekijk dan ook onze andere blogs en schrijf je in voor de Tribal online update.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF