Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

10 ideeën voor een corporate blog post

Door: Bauke Bergstra

Geschatte leestijd: 3 minuten

inspiratie23 reacties maar liefst op een artikel over ‘blogstress’ op Marketingfacts. Het is al een wat ouder bericht maar het moge duidelijk zijn dat bloggers van tijd tot tijd om een goed idee verlegen zitten. Dit geldt niet alleen voor persoonlijke en groepsblogs maar ook voor corporate blogs.

“Bloggen? Leuk! Maar in godsnaam waarover?”
Uit eigen ervaring met de weblog dat je nu leest weet ik dat vooral beginnende bloggers niet altijd weten waarover allemaal geschreven kan worden. Bloggen lijkt hen leuk, maar de vraag is waarover…

10 ideeën
Het belangrijkste aspect van een blog post is het idee. Daarom hieronder 10 tips voor onderwerpen waarover je kunt bloggen op het bedrijfsblog. De tips komen voort uit eigen ervaringen. Vandaar ook veel verwijzingen naar voorbeelden op dit weblog. Dit soort lijstjes zijn nooit volledig dus aanvullingen zijn welkom!


1. Vragen van klanten, collega’s of jezelf

Bepaalde vragen krijg je telkens opnieuw, zowel van klanten als collega’s. Werk de antwoorden op die standaard vragen uit. Blijkbaar wil men dit weten en een verwijzing naar die blog post is de volgende keer voldoende.
Ook vragen die je zelf hebt kun je uitwerken tot een blogpost, ga op onderzoek uit en beantwoord ze! Een leuk voorbeeld is dit onderzoekje naar het al dan niet werken van regiotargeting in Google AdWords. Onderzoekjes doen het altijd goed!

2. Veel voorkomende frustraties
Behalve vragen die steeds terugkomen zijn er ook van die problemen waar je telkens weer tegenaan loopt. Ga bij jezelf na wat jij vanuit jouw expertise vaak tegenkomt en zie daar, inspiratie voor een blog post. Zie bijvoorbeeld deze met de titel ‘Inlognaam vergeten.’

3. Je bent een expert
Ook al vind je zelf misschien van niet, toch ben je een expert op je vakgebied. Dus schrijf over wat je weet, bijvoorbeeld in de vorm van een lijstje met tips. Veel klanten en collega’s zullen blij zijn met die overzichtelijke informatie. Voorbeeld hiervan is deze (wel erg uitgebreide) blogpost over link building, of deze (wat kortere) over link baiting.

4. Wat doen anderen?
Een makkelijke manier om andere weblogs en nieuwskanalen in de gaten te houden is via een RSS-reader. Blader regelmatig door je RSS-feeds en kijk wat er op andere weblogs en -sites wordt geschreven. Ook Twitter is hiervoor erg geschikt door de updates van je mede-Twitteraars in de gaten te houden. Goed voorbeeld doet volgen; laat je inspireren tot iets nieuws of schrijf een vervolg op iets dat eerder verscheen. Wanneer je een verhaal in een andere taal erg goed vindt, kan je er voor kiezen het te vertalen. Hiervoor moet je natuurlijk wel toestemming vragen van de auteur.

5. Inhaken op het nieuws
Behalve branche gerelateerd nieuws is het ook aan te raden algemene nieuwskanalen bij te houden. Wie weet wordt er over jouw branche geschreven of kun je vanuit jouw eigen invalshoek inhaken op algemene nieuwsfeiten. Een voorbeeld van de manier waarop je een eigen draai kunt geven aan ‘het nieuws’ is dit artikel over hoe Google de uitslag van het songfestival voorspelt.

Ook bedrijfsnieuws kan in de vorm van een blog post worden gebracht. Het is wel leuk om dan wat diepgang te zoeken: wat houdt die certificering in, wat gaat die nieuwe medewerker doen of wat is het belang van die nieuwe dienst?

6. Trends
Trends en ontwikkeling zijn altijd interessante onderwerpen voor blog posts. Probeer iets toe te voegen door de trend te duiden (uit te leggen wat men er mee kan, waar het vandaan komt en waar het heen gaat, etc) of mensen te wijzen op leuke voorbeelden. Deze blog post over verschillende Twitter toepassingen is een voorlbeeld van dit laatste.

7. Tools
Vooral in de online marketing branche verschijnen telkens nieuwe tools die je kunt bespreken. Probeer daarbij aan te geven hoe het gebruikt kan worden en wat jij er van vindt.

8. Trucjes
Ook ‘How to’ artikelen doen het goed. Het gaat erom de trucjes die je zelf kent te delen met de buitenwereld, zoals bijvoorbeeld in deze blogpost over het optimaliseren van je LinkedIn profiel.

9. Events, beurzen en andere bezoekjes
Een beurs- of congresbezoek kan inspireren tot bloggen. Je kunt verslag doen van het geheel, een specifieke spreker uitlichten of bijvoorbeeld video interviews afnemen met de mensen op de beursvloer.

10. Tips van collega’s
Met z’n allen hoor je meer dan één. Dus houd je ogen en oren open op de werkvloer, wie weet hebben zij nog tips voor een leuke blogpost.

En nu?
Met deze checklist kan je aan de slag als je even geen ideeën hebt. Loop ze langs, schrijf op wat in je opkomt en brainstorm met jezelf en anderen. Zo’n lijstje werk je constant bij, ook met de ideeën die je op de fiets, in de auto of tijdens de afwas te binnen schieten. Sommige ideeën sneuvelen, de beste worden een blog post. Succes!

Mist er iets op dít lijstje? Laat het dan hieronder weten!

Discussie- 2 reacties

Jens Swelson

18 juni 2009, 00:14

Goed artikel! Lijstjes werken altijd goed 😉

Reageer hier op

Bauke Bergstra

18 juni 2009, 12:57

Er mist nog iets…credits voor Wiep Knol
Een presentatie van zijn zijde vormt de basis voor bovenstaande blog post. Dank Wiep 🙂

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF