Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

10 redenen waarom SEO niet werkt

Door: Arturo Ronchi

Geschatte leestijd: 2 minuten

woman-chart-downEr is online zoveel kennis beschikbaar over zoekmachine optimalisatie (SEO – search engine optimization) dat je zou zeggen dat iedereen SEO kan leren. Dat klopt, echter zul je deze kennis ook moeten leren toepassen en daar ligt meestal het probleem. Veel mensen en bedrijven lezen alleen over zoekmachine optimalisatie, maar passen de kennis niet toe of weten niet hoe ze deze moeten interpreteren en toepassen.

Nu ik enkele jaren in de wereld van zoekmachine marketing werk, zie ik vaak dezelfde oorzaken terugkomen waarom SEO inspanningen niet worden beloond:

1. Over SEO lezen en verder niets implementeren
Je leert door te doen. Door alleen over SEO te lezen en verder niks zelf te implementeren zul je ook geen praktijkkennis opdoen die essentieel is voor SEO. Elke markt en website is weer anders.

2. Meerdere SEO optimalisaties tegelijk implementeren
Door niet elke optimalisatie, stap voor stap te implementeren weet je ook niet wat heeft gewerkt en wat niet. Té veel aanpassingen achter elkaar kunnen tevens een negatief effect op hebben op je posities binnen de zoekresultaten van Google.

3. Misinterpretatie van SEO kennis
Er wordt online een hoop geschreven over zoekmachine marketing. Probeer hierbij wel goed in te schatten of dit relevant is voor jouw markt en website. Implementeer niet klakkeloos elk nieuw SEO weetje dat op een blog of nieuwspagina verschijnt.

4. Geen resultaten meten en analyseren

Meten is weten. Dit geldt zeker in de wereld van zoekmachine marketing. Doordat we geen volledige inzage hebben in Google’s algoritme is het belangrijk elke aanpassing die je maakt te meten. Dan wel via Google Analytics, dan wel via een ander webstatistieken pakket. Kijk wat werkt voor jouw website en markt. Waar komen de bezoekers vandaan en waar haken ze af?

5. Zoekgedrag van je klant niet kennen
Een goed zoektermen onderzoek is de basis van elk SEO traject dat je doorloopt. Als je niet weet waar jouw klanten op zoeken, dan kan de website nog zoveel inkomende linkjes hebben of de HTML-code nog zo geoptimaliseerd zijn, goede conversieresultaten zullen uitblijven. Dus zorg dat jouw website zoektermen bevat waar uw klanten naar zoeken.
Bekijk ook via welke zoekwoorden je bezoekers binnen komen. Wellicht komen er al veel bezoekers binnen via een zoekresultaat die op de 5e pagina staat met een zoekterm die in eerste instantie weinig zoekvolume bleek te hebben.

6. Beginnen te richten op brede zoektermen
Op positie 1 willen staan met de zoekterm ‘hypotheek’ is geen goede doelstelling om mee te beginnen. Daarbij is het de vraag of u deze ooit zult halen. Start met meer specifiekere zoektermen die minder concurrentie hebben en waarmee je sneller in de zoekresultaten komt te staan. Zodra je voor deze zoektermen goed gepositioneerd staat, ben je in staat je te richten op de meer concurerende zoektermen.

7. Te grote zoekterm dichtheid
Ook al weet je exact waar jouw klanten naar zoeken, zoektermen te vaak laten voorkomen in de content kan een zeer negatieve invloed hebben op de resultaten. Al helemaal als deze zoektermen niet zichtbaar zijn op de website. Dit wordt als een spam tactiek gezien. Gebruik je relevante zoektermen te weinig dan behaal eveneens mindere resultaten. Zorg voor een goede balans. Probeer uit te gaan van een zoekterm-dichtheid van ongeveer 3%. Dit houdt in dat voor een tekst van 200 woorden, er 6 het relevante zoekterm moeten zijn.

8. Content niet regelmatig updaten
Google houdt van nieuwe content, net zoals de mensen houden van de nieuwste nieuwtjes. Blijf je website regelmatig aanvullen met nieuwe content en houdt hem up-to-date. De website zal hierdoor ook vaker voor updates gecontroleerd worden door Google.

9. SEO niet consistent doorvoeren
Niet elke inspanning die je doet zal gelijk resultaat opleveren. Dit kan verschillen per markt en website. Er is geen magische SEO knop die er voor zorgt dat je op positie 1 komt te staan in de zoekresultaten. Laat je dus niet uit het veld slaan doordat iets niet gelijk werkt. Voer SEO consistent door, blijf er mee bezig, blijf leren.

10. Maak het niet moeilijker dan het is
Het is geen ‘rocket science’, maar het moet wel gebeuren en daarin ligt meestal het gevaar doordat SEO een lagere prioriteit krijgt binnen bedrijven. De meest simpele optimalisaties kunnen namelijk al voor grote verbeteringen zorgen. Zoekmachine optimalisatie moet een onderdeel worden van je dagelijkse werkprocessen.

Hopelijk helpen deze tips je verder op weg om de SEO resultaten te behalen die voor het grijpen liggen!

Discussie- 2 reacties

Jens Swelson

22 juni 2009, 08:20

Het alleen toepassen van linkbuilding lijkt me een goede 11de. Als je zo goed als geen tekst op je website hebt staan, is het vrij lastig om daar op gevonden te worden.

Blijkbaar kan dit volgens sommige accountmanagers wel, wat tot enige frustratie leid bij degene die het uit moet voeren.

Verkoop linkbuilding alleen als de website reeds goed in elkaar steekt of als je er zelf een optimalisatiepakket bij koopt, dat is mijn tip. 😉

Reageer hier op

Steven

23 juni 2009, 15:29

Goede tips! Het wordt inderdaad vaak moeilijker gemaakt dan het is, terwijl je met een website met goede inhoud en een duidelijke titel al ver komt.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF