Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

1,155,269 Nederlandse LinkedIn gebruikers te bereiken met LinkedIn Direct Ads

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 4 minuten

linkedin-direct-ads

Met de lancering van een nieuwe versie van LinkedIn Direct Ads weten we dat er vandaag de dag 1,155,269 Nederlanders zijn met een LinkedIn profiel. Naast deze en nog veel meer interessante data is het vanaf nu mogelijk om tekstadvertenties zeer nauwkeurig te targeten op basis van CPC en CPM.

Juni vorig jaar heeft LinkedIn geruisloos haar Direct Ads systeem gelanceerd. Hiermee kunnen gebruikers zelf tekstadvertenties schrijven en tonen aan een selecte doelgroep. Voor de Nederlandse gebruiker bood dit tot voor kort maar weinig mogelijkheden, omdat targeting  zich beperkte tot de Amerikaanse markt. Nu is het inmiddels wel mogelijk om advertenties alleen te tonen aan Nederlandse gebruikers. Hieronder een korte beschrijving van de werkwijze, de mogelijkheden en de kosten van LinkedIn Direct Ads.

Stap 1: Schrijf je advertentietekst

De LinkedIn Direct Ads advertenties zijn qua opbouw vergelijkbaar met de bekende Google Adwords advertenties. De titel mag maximaal 25 karakters bevatten. Hieronder is ruimte voor twee tekstregels van maximaal 35 karakters. Hieronder kan zowel de zichtbare- als de  bestemmings-URL worden ingegeven.

stap-1-schrijf-je-advertentietekst

Zoals op de bovenstaande afbeelding te zien is komt je naam onder de advertentie te staan, inclusief een link naar je profielpagina. Net als bij het plaatsen van een vacature binnen LinkedIn zal de advertentie altijd gekoppeld worden aan de profielpagina van de afzender. Zorg er dus voor dat er op je profielpagina informatie te vinden is die aansluit bij de gebruikte advertentietekst. Dit benadrukt het karakter van de Direct Ads, je kunt hiermee dus het beste jezelf en/of je business promoten.

Stap 2: Selecteer je doelgroep

Sociale netwerken hebben de beschikking over een enorme database met persoonlijke informatie omdat gebruikers nu eenmaal de neiging hebben hun profiel netjes in te vullen. Via LinkedIn Direct Ads is het mogelijk om binnen deze database verschillende filters te gebruiken waarmee de doelgroep die de advertentie straks te zien krijgt nauwkeurig kan worden bepaald.

Hieronder is te zien dat er uit de totale database van 39,064,125 LinkedIn profielen nog maar 1,155,269 overblijven als er wordt gefilterd op Nederlandse gebruikers. Naast de geografische herkomst kan er bijvoorbeeld ook op leeftijd, geslacht, industrie en titel gefilterd worden.

stap-2-selecteer-je-doelgroep

Met het blootleggen van de database is het naast het targeten van tekstadvertenties opeens inzichtelijk geworden hoeveel profielen er zijn aangemaakt en hoe de verhouding tussen de verschillende LinkedIn gebruikers er precies uitziet. Wist u bijvoorbeeld dat er in Nederland 1,312 vrouwelijke muziekanten een LinkedIn profiel hebben?

De verschillende filteropties geven echter geen exact beeld van de werkelijkheid.

  • Niet iedereen vult zijn of haar profiel volledig in. Als er op Nederland wordt gefilterd levert dit 228,792 profielen op van vrouwen en 546,873 van mannen, terwijl er in totaal meer dan 1 miljoen Nederlandse profieleigenaren zijn.
  • Er kunnen maar 3 filteropties gelijktijdig worden toegepast.
  • Als er minder dan duizend resultaten zijn wordt het exacte aantal niet weergegeven.

Stap 3: Bepaal je budget en het afrekenmodel

Het minimale advertentiebudget bedraagt $10,- per dag, bij het starten van een campagne zal er echter minimaal $50,- gestort moeten worden. Hierna kan worden aangegeven of je op basis van CPC (per klik) of CPM (per duizend vertoningen) wil adverteren. De minimale CPC prijs bedraagt $2,- ten opzichte van een minimale CPM prijs van $3,-.

Bij het starten van een advertentiecampagne luidt mijn advies om te starten met het bieden van de minimale CPM prijs van $3,-. Zolang het doorklikpercentage gelijk of hoger is dan 0,15% is het adverteren op basis van CPM het meest kostenefficiënt. Is het doorklikpercentage lager dan kan de campagne beter tegen het minimale CPC tarief van $2,- worden ingezet.

De bovenstaande berekening gaat natuurlijk niet altijd op. Er zijn wellicht nog meer mensen die op het zelfde moment hun advertentie willen laten zien. Met het aangeven wat je maximaal wilt uitgeven doe je mee aan een veiling welke uiteindelijk bepaald wie er verschijnt. Als een concurrent meer biedt betekend dit dat je advertentie niet verschijnt. Om je advertentie toch zichtbaar te krijgen kun je de maximale CPC- of CPM-prijs ophogen of wachten tot het budget van je concurrent op is.

Blikken of klikken?

De afweging tussen de verschillende afrekenmodellen kan op twee manieren ingestoken worden. Als het doel van de campagne is om zoveel mogelijk kliks te genereren tegen een zo laag mogelijke prijs kun je de bovenstaande werkwijze hanteren. Als de doelstelling is om zoveel mogelijk ogen op je advertentie gericht te krijgen, een zogenaamde brandingcampagne, dan zou ik uitsluitend op basis van CPM gaan adverteren.

stap-3-bepaal-je-budget

Het is niet duidelijk of LinkedIn Direct Ads ook een kwaliteitsscore hanteert zoals de Google Adwords Quality Score. Hierdoor zou er goede balans ontstaan tussen de kwaliteit van de advertentie en de prijs die hiervoor per klik betaald moet worden. Dit kan voorkomen dat er binnen korte tijd hoge CPC bedragen geboden moeten worden. Daarnaast zou een dergelijke score ervoor kunnen zorgen dat er voor een kwalitatief goede campagne uiteindelijk minder per klik afgerekend hoeft te worden.

Nadat het budget en afrekenmodel bepaald is kan er via Creditcard worden betaald. Zodra de betaling is ontvangen kan de campagne in gang gezet worden. Het beheren van de campagne gebeurd vanuit de “Manage Ads“ sectie. Hiervandaan kunnen alle campagnes worden beheerd en waar nodig gewijzigd worden. Hier zijn ook alle statistieken terug te vinden waaronder het totale aantal kliks en impressies, de CTR (het doorklikpercentage) en de gemiddelde CPC (kosten per klik).

Naast het aantal kliks op de advertentie wordt ook het aantal kliks op de link die verwijst naar  je profielpagina geregistreerd. Via het de klantenservice heb ik te horen gekregen dat er voor deze kliks – mits er voor het CPC afrekenmodel gekozen is – niet betaald hoeft te worden.

Waar verschijnt mijn advertentie?

De advertenties worden getoond op profielpagina’s van derden en je eigen homepage. De exacte positie bevindt zich boven de vouw aan de rechterkant. Hier heeft LinkedIn een vaste rectanglepositie gereserveerd van 300 pixels breed en 250 pixels hoog. De inhoud van deze positie wordt afgewisseld met banners, LinkedIn promo’s en de tekstadvertenties uit het LinkedIn Direct Ads netwerk.

Wanneer LinkedIn Direct Ads inzetten?

LinkedIn Direct Ads is nu voor het Nederlandse publiek interessant genoeg om ermee te gaan experimenteren. Persoonlijk vind ik de minimale biedprijzen zeer schappelijk omdat je campagnes zeer exact kunt targeten. Ik ben wel erg benieuwd hoe de advertentieprijzen zich gaat ontwikkelen zodra er steeds meer mensen gebruik gaan maken van het advertentienetwerk.

Hoe zou je gebruik kunnen maken van LinkedIn Direct Ads?

  • Werven van nieuwe medewerkers binnen een specifieke branche of industrie
  • Opleidingen, cursussen en trainingen onder de aandacht brengen
  • Het vergroten van je naamsbekendheid binnen een specifieke doelgroep
  • Consultants kunnen hun specialisme onder de aandacht brengen
  • Het promoten van specialistische producten bij de doelgroep

LinkedIn Direct Ads biedt voldoende mogelijkheden om de juiste mensen met je in contact te laten komen. Om zelf enige ervaring met het advertentienetwerk op te doen ga ik kijken of de toekomstige New Business Manager van Tribal Internet Marketing met ons in contact kan komen via LinkedIn Direct Ads.

Discussie- 14 reacties

Mark van de Laak

22 april 2009, 12:01

Hey Michiel,

Erg interessante post. Ik denk zeker dat het commercieel interessant is voor bepaalde bedrijven. Kun je iets zeggen over welke selectiecriteria je kunt gebruiken naast de geografisch targetting?

Reageer hier op

Robert

22 april 2009, 12:02

Wow! Goed nieuws dus, dat biedt mogelijkheden!
Weet je trouwens of ze inmiddels de kwaliteit van de postcodetabel hebben verbeterd? Want postcode 5234 ligt toch echt in Den Bosch en niet in de Tilburg Area 😉

Reageer hier op

Michiel de Nijs

22 april 2009, 12:51

@Mark
De selectiecriteria bestaan uit de huidige functie, -industrie, -positie binnen het bedrijf, de bedrijfsgrootte, geslacht, leeftijd en leefomgeving van de profieleigenaar.

@Robert
Hier heb ik vorig jaar contact over gehad. Zij zijn zich bewust van deze bug/onnauwkeurigheid maar konden nog niet aangeven wanneer dit opgelost zou worden. Voorlopig wonen wij dus nog even in de omgeving van Tilburg.

Reageer hier op

1.155.269 Nederlandse Linkedin gebruikers nu benaderbaar | RecTec

24 april 2009, 09:02

[…] namelijk ruim 1,1 miljoen Nederlanders die een Linkedin account hebben. Tenminste, volgens deze post van Tribal-IM waar ik even op […]

Reageer hier op

Ruben Timmerman

24 april 2009, 18:34

Voor de compleetheid van de discussie hier ook maar even: je kunt niet in het Nederlands adverteren op LinkedIn (of dit moet zeer recent veranderd zijn zonder dat ze dat kenbaar maken).

En dat Den Bosch aan Tilburg Area gelijkgesteld wordt is gewoon logisch Robert, het is tenslotte 2x zo groot en je kunt niet elk gehucht benoemen 😉 Gezien de grootte van LinkedIn en de “kleinte” van Nederland mogen we blij zijn dat ze niet alles onder Amsterdam Area laten vallen 😉

Reageer hier op

John Meulemans

28 april 2009, 11:40

Nice Michiel, zeker het proberen waard. Is er al iemand die wat kan zeggen over de effectiviteit of is het daar nog te pril voor?

John

Reageer hier op

Michiel de Nijs

28 april 2009, 11:52

@John
Komende tijd gaat onze HR-afdeling en onze wervings en selectie tak Tribal People hier mee experimenteren. Ik zit er over na te denken om de resultaten van deze acties te delen op Tribal Talk. Als dit niet gaat gebeuren zal ik je hier via een andere weg van op de hoogte brengen.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF