Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

12 Usability tips voor je webshop: maak producten vindbaar!

Door: Bauke Bergstra

Geschatte leestijd: 1 minuut

e-commerceDit is deel 1 van 3 blogposts over het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van webshops. Hieronder lees je tips die betrekking hebbben op het zoeken van producten op webshops. In het tweede en derde deel wordt vervolgens ingegaan op producten bekijken en producten bestellen.

De tips komen voort uit onderzoek dat Rob van Laarhoven afgelopen maanden heeft uitgevoerd in het kader van zijn afstudeerstage bij Tribal. Via eye-tracking onderzoek is gekeken naar het kijkgedrag van consumenten naar e-commerce websites.

NAVIGATIE
Een aantal algemene tips over de navigatie op websites kunnen hier niet ontbreken. Een gebruiksvriendelijke navigatie is essentieel voor het vindbaar maken van producten binnen een webshop.

1. Maak het logo van de website klikbaar en link deze naar de homepagina.
2. Wees consistent met navigatie. Bezoekers verwachten iedere keer dezelfde navigatie op dezelfde positie. Verander dus nooit een volgorde, opmaak en vormgeving.
3. Plaats de hoofdnavigatie altijd horizontaal boven de content of links naast de content. Bezoekers verwachten de hoofdnavigatie op één van deze twee posities.
4. Maak altijd gebruik van broodkruimelnavigatie (zogenaamde breadcrumbs). Deze manier van navigatie maakt de bezoeker duidelijk waar hij/zij zich bevindt op een website.
5. Laat bezoekers zien waar ze zich op dat moment bevinden en waar zij geweest zijn. Dit is eenvoudig te realiseren door de kleur van de navigatie te wijzigen wanneer deze bezocht is of momenteel wordt bezocht.

INTERNE ZOEKFUNCTIE
Behalve via de navigatie zoeken veel mensen ook naar producten via de zoekfunctie op de webshop zelf. Zorg er dus voor dat deze goed werkt zodat mensen snel vinden wat ze zoeken.

6. Maak het uitgebreid zoeken in categorieën mogelijk
7. Houd zoekopdrachten bij (met behulp van bijvoorbeeld een website statistieken pakket) en speel daarop in door producten in te kopen waar bezoekers op zoeken of productnamen te wijzigen.
8. Geef ook niet product gerelateerde resultaten weer. Veel bezoekers zoeken op woorden als ‘bezorgen’, ‘bezorgkosten’, ‘retourneren’, etc. Zorg ervoor dat de interne zoekmachine zoekt in alle pagina’s, zowel product-, categorie- en klantenservice pagina’s.
9. Speel in op typefouten. Zorg ervoor dat veel gezochte producten ook gevonden worden wanneer de bezoeker een typefout maakt.
10. Maak het mogelijk om te zoeken op product/artikelnummers. Er worden veel producten vergeleken op internet. Vaak hebben webwinkels zelfde producten en leveranciers die gebruik maken van dezelfde artikel en bestelnummers. Zorg ervoor dat producten vindbaar zijn via deze nummers.

CATEGORIE PAGINA’S
Zodra mensen bij de juiste categorie zijn beland is het zaak ze naar het specfieke product te leiden door selectiemogelijkheden aan te bieden.

11. Bied filter (op merk, maat, kleur, vorm, materiaal) en sorteer (op populariteit, rating, naam, prijs, voorraad) mogelijkheden.
12. Benadruk het verschil tussen aanbiedingen, nieuwe en reguliere producten.

Aanvullingen op deze lijst zijn uiteraard welkom! In deel 2 wordt ingegaan op de volgende stap in het aankoopproces: producten bekijken.

Discussie- 1 reactie

Tweets that mention 12 Usability tips voor je webshop: maak producten vindbaar! | Tribal Talk - De weblog van Tribal Internet Marketing over zoekmachine marketing -- Topsy.com

7 september 2009, 14:18

[…] This post was mentioned on Twitter by Conversive B.V.. Conversive B.V. said: RT @TribalIM: Nieuwe blogpost: 12 Usability tips voor je webshop: maak producten vindbaar!: Dit is deel 1 van .. https://bit.ly/16kljw […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF