Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

15 Google AdWords tips & tricks voor 2013!

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 3 minuten

Ben jij klaar om je Google AdWords account in 2013 goed beet te pakken? Probeer deze 15 tips om tijd en geld te besparen en betere resultaten te behalen!

Tip 1    PPC management is een langdurig proces

Wil je grote wijzigingen aanbrengen in het account? Doe het dan rustig aan. Het te snel aanbrengen van grote veranderingen kan namelijk schadelijk zijn voor je account.

Tip 2   Zoek niet naar je eigen advertentie in Google

Het zoeken naar je eigen advertentie in Google geeft geen duidelijke indicatie van de prestaties. Kijk naar de gegevens in AdWords, Analytics en andere tools om daadwerkelijk beslissingen te kunnen nemen op basis van statistische gegevens en dus niet op gevoel.

Tip 3    Vergelijk Google Analytics en AdWords data

Houd altijd je Google Analytics-Tab en je Google AdWords-Tab op hetzelfde moment open om betere beslissingen te nemen voor je campagnes, want op basis van alleen Analytics zouden dit weleens de verkeerde beslissingen kunnen zijn. Een voorbeeld is dat de Google Analytics-conversies (doelconversies en E-commerce transacties) anders worden berekend dan de conversies in AdWords.

Tip 4    Gebruik sitelinks

Met extensies voor sitelinks kun je extra links opnemen in je standaard tekstadvertentie. Sitelinks zijn snel en eenvoudig te implementeren, kosten geen extra geld en kunnen een enorme impact op CTR’s (en dus kwaliteitsscore) hebben.

Tip 5   Gebruik het tabblad dimensies

Start met het gebruik van het tabblad “Dimensies” om te achterhalen hoe je jouw campagne nog beter kunt laten converteren. Op het tabblad “Dimensies” kun je jouw gegevens indelen op basis van de gewenste dimensie voor een advertentiegroep, een campagne en ook je gehele account. Je kunt bijvoorbeeld je totale statistieken per maand, uur of regio voor jouw advertentiegroepen en campagnes weergeven in één rapport en vervolgens je campagnes verder optimaliseren.

Tip 6    Controleer je zoekwoorden

Controleer je zoekwoorden in 2013 nog eens op juistheid en ontdubbel je zoekwoorden waar nodig, zodat ze alleen in de juiste campagnes/advertentiegroepen staan. Voeg uiteraard ook meteen zoekwoorden toe die nog niet in je account staan, maar waar je wel op gevonden wilt worden.

Tip 7   Maak gebruik van uitsluitingszoekwoorden

Werk met uitsluitingszoekwoorden om aan te geven op welke termen je niet gevonden wilt worden. Gebruik het “zoekwoorddetails” rapport om te achterhalen op welke manier klanten jouw advertentie vinden. In dit rapport zie je de werkelijke zoektermen die jouw advertenties hebben geactiveerd en die tot een klik hebben geleid. Vanuit dit rapport kun je ook meteen woorden uitsluiten waar je niet meer op gevonden wilt worden (niet in het assortiment, te lage conversie etc.).

Tip 8   Test zoekwoord-typen

Test met verschillende typen zoekwoorden. Probeer eens “modified broad zoekwoorden”,  i.p.v. brede zoekwoorden, om zo je campagnes specifieker in te steken. Lees meer over zoekwoord-typen in dit blogartikel

Tip 9   Meet je ROI

Zorg er, wanneer je een e-commerce website hebt, voor dat de inkomsten bij worden gehouden in Google Analytics zodat je een totaalinzicht krijgt in je ROI. Alleen wanneer je ROI inzichtelijk is, kan er een goede kosten/baten analyse van je campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden gemaakt worden.

Tip 10 Koppel je Merchant Center aan AdWords

Voor e-commerce websites: activeer Google Shopping door een Merchant Center-account op te zetten. Door dit account te koppelen aan AdWords kun je vervolgens in Google AdWords advertenties met productextensies en advertenties met productvermeldingen laten weergeven. Het voordeel hiervan is dat er bijvoorbeeld afbeeldingen in jouw advertenties komen te staan waardoor deze dus nog meer op zullen vallen in 2013.

Tip 11  Maak aparte mobiele campagnes

Splits je mobiele campagne van je desktop campagnes (als je dat nog niet hebt gedaan). Het mobiele zoekverkeer is de laatste jaren enorm toegenomen. Om optimaal te adverteren is het aan te raden een aparte mobiele campagne aan te maken. Het splitsen van je mobiele campagne van je desktop campagne is voordelig omdat het vaak goedkoper (CPC) is. Daarnaast maken mobiele advertenties gebruik van click-to-call extensies waardoor er meteen naar jou gebeld kan worden vanuit de advertentie.

Tip 12  Bouw een mobielvriendelijke website

Laat gebruikers die zoeken op een mobiel apparaat ook landen op een website die mobielvriendelijk is. Een mobiele site moet gemakkelijk leesbaar en goed navigeerbaar zijn om gebruikers een gewenste actie uit te laten voeren.

Tip 13  Maak gebruik van Google+ Lokaal en +1

Google Places is dit jaar omgezet naar Google+ Lokaal. Zorg ervoor dat je Google AdWords d.m.v. extensies gekoppeld is aan Google+ Lokaal, zeker wanneer je een lokale ondernemer bent. Op deze manier valt jouw advertentie extra op!

Tip 14  Tag URL’s van overige bronnen op de juiste manier

Maak je bijvoorbeeld gebruik van Bing-adverteren of Marktplaats? Tag dan al je Bing bestemmings-URL’s met Google Analytics tracking om te zorgen dat data correct geïmporteerd wordt naar Analytics. Gebruik voor het taggen van URL’s de URL-builder van Google.

Tip 15  De laatste tip

Laat je AdWords-account niet op de automatische piloot draaien, huur een bureau in als je geen tijd of kennis hebt om het account zelfstandig te beheren.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF