Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

25 criteria om de kwaliteit van jouw website te beoordelen!

Door: Leon van Helvoort

Geschatte leestijd: 1 minuut

rob-geusDe kwaliteit van een website beoordelen is niet altijd even makkelijk. We hebben vaak al binnen een paar seconden ons eerste oordeel klaar. Nog een paar klikken en wat skimmen later en we zijn eruit: de site is top of flop!

Verder kijken dan onderbuikgevoel
Maar misschien moeten we toch wat langer stilstaan bij een website om een conclusie te kunnen trekken die verder gaat dan slechts een onderbuikgevoel.
Een slecht grafisch design zal onze eerste indruk natuurlijk negatief beïnvloeden, maar wellicht zit er achter die lelijke buitenkant een prima site. Met wat restylen kom je dan een heel eind. Zo kan een gelikt design ons ook op het verkeerde been brengen en zal het wellicht wat langer duren voordat we door hebben hoe slecht de navigatie eigenlijk werkt en dat het een uitdaging is om je winkelmandje gevuld te krijgen.

Checklist voor een goede website
Dus doe ik bij deze een poging om 25 criteria op te stellen waarmee websites beoordeeld kunnen worden. Zie het als een checklist die ons ertoe dwingt om iets verder te kijken en een meer complete analyse van een website te maken (overigens zonder te trachten 100% compleet te zijn).

CONTENT
1. Doel: Is het duidelijk waar de site voor staat en wat je er kunt doen/vinden?
2. Beknopt: Is de informatie ‘to the point’, met name op de homepage?
3. Relevant: Is de informatie relevant, gezien het thema van de site?
4. Informatief: Zijn de teksten op de site informatief?
5. Sitemap: Is een overzichtelijke sitemap aanwezig?

SEO
6. Indexatie: Zijn de verschillende pagina’s binnen de site geïndexeerd door Google?
7. Metatags: Hebben de pagina’s unieke title tags, descriptions en relevante keywords?
8. URL’s: Zijn de gebruikte URLs zoekmachine vriendelijk?
9. Flash/Javascript: Wordt het gebruik van Flash/Javascript in de navigatie vermeden?
10. Teksten: Zijn de teksten op de juiste zoektermen geoptimaliseerd?

USABILITY
11. Doelgroepen: Worden de verschillende doelgroepen goed bediend?
12. Layout: Is de layout overzichtelijk en is alles makkelijk te vinden?
13. Navigatie: Is er duidelijke en consistente navigatie en zijn er breadcrums?
14. Conversieproces: Is er een goede opzet van het conversieproces (bijv. contactformulier, bestellingen)?
15. Call-to-action: Zijn er voldoende en duidelijke conversie punten / momenten?

DESIGN
16. Uitstraling: Heeft de site een betrouwbare, professionele en verzorgde uitstraling?
17. Balans: Is er voldoende ruimte zodat er balans is tussen diverse elementen?
18. Huisstijl: Is er een heldere en consistente huisstijl gebruikt?
19. Multimedia: Wordt er gebalanceerd gebruik gemaakt van multimedia?
20. Typografie: Is er goed gebruik gemaakt van typografie?

TECHNIEK
21. W3C standaarden: Voldoet de site aan de W3C standaarden?
22. Browser support: Worden de belangrijkste browsers ondersteund?
23. Snelheid: Laadt de website binnen afzienbare tijd?
24. Betrouwbaar: Werkt de site zonder fouten?
25. Links: Zijn er geen foutieve links binnen de huidige website?

Wellicht is het nuttig om je eigen website op deze criteria te beoordelen. Misschien kom je tot de conclusie dat je site zo slecht nog niet is. Of juist wel… In dat geval kun je natuurlijk altijd nog contact met ons opnemen! 😉

Discussie- 12 reacties

Bauke Bergstra

3 juli 2009, 12:00

Mooie lijst. Ieder punt apart uitwerken zou ook nog mooie posts opleveren 😉

Reageer hier op

Steven R

6 juli 2009, 14:52

Goede lijst, maar moeilijke criteria om zelf te beoordelen. Zou je eigenlijk aan je bezoekers moeten vragen

Reageer hier op

Leon van Helvoort

6 juli 2009, 17:14

Klopt, veel criteria zijn moeilijk objectief te beoordelen en dus is het goed om bezoekers naar hun mening te vragen. De meer technische criteria (m.n. onder SEO en TECHNIEK) zijn juist makkelijker te beoordelen door bijvoorbeeld de website ontwikkelaar. Om tot een compleet eindoordeel te komen heb je dan ook input vanuit meerdere invalshoeken nodig.

Reageer hier op

Fred

26 oktober 2010, 19:41

Ook een belangrijk aandachtspunt is een goede url met populaire zoektermen. Hierdoor scoor je automatisch beter op Google.

Reageer hier op

mikal

24 januari 2011, 11:27

deze informatie is top!

Reageer hier op

PIET

26 januari 2011, 11:13

juiste informatie

Reageer hier op

hoieyi

14 december 2012, 10:26

25. Links: Zijn er geen foutieve links binnen de huidige website?
Wellicht is het nuttig om je eigen website op deze criteria te beoordelen. Misschien kom je tot de conclusie dat je site zo slecht nog niet is. Of juist wel… In dat geval kun je natuurlijk altijd nog contact met ONS opnemen!

Jammer dat jullie eigen link dan niet werkt..

Reageer hier op

Vera

22 april 2014, 11:44

Handige lijst maar laatst genoemde puntje viel mij ook direct op.. 😉

Reageer hier op

Collin

17 november 2014, 12:47

Zeer bruikbare tips! Moet voor module opdracht een verbeterplan schrijven en liep een beetje vast. Met deze informatie kan ik weer volop vooruit!

Reageer hier op

Herman

9 januari 2015, 18:16

Ik geef dit soort zaken meestal uit handen! http://www.pmmmedia.nl voorziet mijn site van de nodige punten, hele professionele jongens! Klantenservice is super, ik zal ze een wijzen op deze post!

Reageer hier op

Johan H.

28 mei 2016, 21:33

@Steven R. Vind het ook heel lastig om zulke lijstjes objectief toe te passen op mijn eigen website. Laat het nu over aan de bezoekers via vijf sterren beoordelingssysteem.

Reageer hier op

Paul van Zwet

13 oktober 2016, 14:07

@Leon
Tegenwoordig is het ook belangrijk een SSL beveiliging in je site in te bouwen omdat Google dit steeds belangrijker gaat vinden.
Als je de hedendaagse info over seo in de gaten houdt, kan je dit het beste doen om te helpen bijdragen aan je ranking. En weinig websites hebben dit nog, dus pak je meteen de winst.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF