Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

4 tips voor het ontwikkelen van een professionele website

Door: Leon van Helvoort

Geschatte leestijd: 2 minuten

Hoe vaak gebeurt het niet nog steeds dat een website wordt ontwikkeld die slecht vindbaar is, tot weinig conversie leidt en een hoog weigeringspercentage (bounce rate) laat zien. Met andere woorden, de gedane investering rendeert niet, en dat is een gemiste kans. Hieronder de vier belangrijkste valkuilen op een rij en tips hoe deze te voorkomen.

Valkuil 1: implementeren zonder analyse
Het is zo verleidelijk. Je hebt een idee voor een website en je wilt zo snel mogelijk resultaat. Dus je schakelt een handige knul in de buurt in, of het webbedrijfje van een kennis. Al snel wordt de eerste code opgeleverd, maar gaande weg vraag je je af of het resultaat wel is wat je wil, of wat je potentiële bezoekers willen.

Voordat je begint aan de ontwikkeling van een website (lees: code schrijven) is het belangrijk om te bepalen wat je doelgroepen zijn en met wat voor doel deze doelgroepen op je website terecht zullen komen. Het ontwikkelen van persona’s, fictieve bezoekers van je website, kan helpen bij het uitwerken van een concept waarbij de bezoekers centraal staan. Hiermee leg je goed fundament voor de uiteindelijke implementatie.

Valkuil 2: zoekmachine optimalisatie (SEO) na de implementatie
Je hebt veel aandacht besteed aan het uitwerken van je nieuwe website en de implementatie is bijna afgerond. Maar wat als het zo live gaat, hoe gaan al die beoogde bezoekers je vinden? Je gaat op zoek naar informatie over zoekmachine optimalisatie en komt erachter dat de onderliggende techniek en de content op de site eigenlijk niet voldoende zoekmachine vriendelijk zijn. In het ergste geval moet die mooie website flink overhoop gehaald worden om de problemen te verhelpen.

Houd vanaf het begin rekening met zoekmachine optimalisatie. De technische implementatie is belangrijk bij het vindbaar maken van je website, dus zorg dat je webbouwer verstand van zaken heeft. Ook de content is belangrijk. Als je goed voorwerk doet, zoals een zoekwoorden onderzoek, dan kun je daar bij het opzetten van je navigatiestructuur, het kiezen van menubenamingen en het schrijven van teksten direct rekening mee houden.

Valkuil 3: geen (bruikbare) statistieken beschikbaar
Je website is eindelijk live. Maar hoeveel bezoekers krijgt je site, hoe komen ze op je site terecht en wat doen ze er zoal (en wat niet)? Zonder goede statistieken ben je totaal blind voor wat er op je site gebeurt, en kun je dus ook niet bijsturen als dingen niet lopen zoals je vooraf had verwacht.

Zorg dat je direct een goede statistiekentool integreert in je website. Een goed voorbeeld is Google Analytics. Houd bij de implementatie rekening met wat je wilt meten. Bijvoorbeeld, als wilt bepalen hoeveel bezoekers van stap A naar stap B navigeren, zorg er dan voor dat deze stappen als afzonderlijke URLs zijn geïmplementeerd (en niet bijvoorbeeld met een mooie dynamische AJAX implementatie), zodat deze URLs in je statistiekentool identificeerbaar zijn en bezoekersaantallen gemeten kunnen worden.

Valkuil 4: gebruiksvriendelijkheid (usability) onvoldoende prioriteit geven
Je hebt goed nagedacht over je doelgroepen en doelstellingen. Ook met zoekmachine optimalisatie is rekeninggehouden. Bezoekers weten je website te vinden en ze lijken er te kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Maar toch blijkt uit de website statistieken dat veel mensen voortijdig de website verlaten (oftewel het weigeringspercentage is aan de hoge kant) en je conversiedoelstellingen worden niet gehaald. Verder is het aantal terugkerende bezoekers lager dan verwacht. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Ervan uitgaande dat er geen technische problemen zijn, is de kans aanwezig dat de opzet van de website toch niet zo gebruiksvriendelijk is als je zelf dacht.

Houd er rekening mee dat je zelf usability problemen al snel niet meer ziet. Je bent zelf de bedenker van de site, dus je weet alles vlekkeloos te vinden en te gebruiken. Maar voor nieuwe bezoekers is niet alles zo vanzelfsprekend als voor jezelf. Tijdens de concept fase aandacht geven aan gebruiksvriendelijkheid is belangrijk, maar zeker zo belangrijk is het om voor het live gaan een usability test te doen. Dit hoeft niet eens veel tijd en geld te kosten. Door een aantal mogelijke bezoekers gebruik te laten maken van de website en een aantal opdrachten te laten uitvoeren, krijg je al snel een aardig beeld van waar eventuele pijnpunten zitten. Film de testsessies zodat belanghebbende in een andere ruimte kunnen meekijken. Je zult versteld staan van de problemen waar nieuwe gebruikers tegenaan lopen.  Dit levert gegarandeerd flink wat ideeën op om je website te verbeteren.

Discussie- 2 reacties

Caribguy

27 februari 2009, 21:07

je schrijft het keurig, jammer dat ze bij e-asy, jullie tribal dochter onderneming, het niet weten en mensen misleiden door jullie te noemen. Jammer… geeft toch een nare smaak..

Reageer hier op

Bauke Bergstra

28 februari 2009, 10:25

Beste Caribguy,

Ik betreur jouw ervaring met onze dochteronderneming. Ik heb je een e-mail gestuurd zodat we samen kunnen bekijken wat er is misgegaan het hoe dat op te lossen (jouw e-mailadres is bekend via het systeem achter dit weblog).

Met vriendelijke groet,

Bauke Bergstra, Tribal Internet Marketing

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF