Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

4 wist-je-datjes over Google Analytics

Door: Paula Heesbeen

Geschatte leestijd: 2 minuten

Google Analytics is een product van Google waar zij constant mee bezig zijn. Ze veranderen het, verbeteren het, innoveren het en proberen er zo veel mogelijk uit te halen. Op het officiële Google Analytics blog kan iedereen een beetje proberen te volgen waar zij mee bezig zijn. Voor Google Analytics Certified Partners (zoals Easy) hebben ze ook een speciale website waar wij altijd al iets horen van de ontwikkelingen zodat we er op in kunnen spelen. Wanneer het dan live gaat kunnen wij het gelijk toepassen voor onze klanten.

Maar goed, wie heeft er nou tijd om alles altijd bij te houden waar de mensen van Google Analytics mee bezig zijn. Daarom: vier wist-je-datjes over recente ontwikkelingen in Google Analytics!

… je tegenwoordig codes op je site kunt zetten zonder hulp van je webdeveloper?

In oktober vorig jaar heeft Google een nieuwe dienst geïntroduceerd die zij Google Tag Manager hebben genoemd. Met deze online software hoef je de webdeveloper van je website slechts één keer één code op de site te laten zetten. Hierna kun je vanuit een comfortabel administratiegedeelte op https://www.google.nl/tagmanager/ alle codes die je op de site wilt zelf beheren.

Voor ons internet marketeers was en is dit een fantastisch product. Het geeft een marketeer en de ondernemer veel meer controle over de verschillende codes op de website. Nu kun je bijvoorbeeld zonder tussenkomst van een webdeveloper gemakkelijker een AdWords remarketing code plaatsen of Google Analytics dus instellen zoals jij dat wilt.

… er een nieuwe vorm van Google analytics is?

In maart van dit jaar heeft Google Analytics binnen haar dienstverlening een nieuwe vorm van meten mogelijk gemaakt met Universal Analytics. Dit product is nog steeds in de beta maar wel publiekelijk beschikbaar.

Universal analytics maakt het ook mogelijk meer in het administratiegedeelte van Google Analytics in te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld verkeer dat op bepaalde zoektermen binnenkomt ‘taggen’ als direct verkeer, dit zou je vooral willen doen wanneer mensen op de site binnenkomen nadat zij een ‘branded’ zoekopdracht hebben gedaan. Zij zijn namelijk al bekend met je merknaam, maar niet met je web-adres. Zij zullen zich anders gedragen dan andere bezoekers

Het grootste voordeel van Universal analytics is dat het de mogelijkheid biedt één bezoeker over meerdere platforms te meten. Wanneer iemand nu op zijn werk, op zijn mobiel en op zijn tablet thuis een website bezoekt staat dit voor drie unieke bezoekers, terwijl het om één persoon gaat. Met Universal analytics kan het zo ingesteld worden dat deze bezoeker over alle apparaten te meten is.

Voor meer informatie zie ook een vorige blogpost die ik hierover geschreven heb.

… je in real-time je verkopen in Google Analytics kunt zien?

Net voor het weekend liet Google ons ook weten dat ze een nieuwe feature hebben toegevoegd aan het Realtime rapport. Mocht je dit rapport überhaupt nog nooit gezien hebben; het is een rapport waarin je kunt zien wat er nú op je website gebeurd. Het overzicht laat het aantal actieve gebruikers zien, waar zij vandaan komen, welke zoekwoorden zij hebben gebruikt en op welke pagina zij zich bevinden.

Het was lange tijd niet mogelijk om real-time conversiedata in Google Analytics te zien. Maar nu dus wel! Het is vooral interessant om het venster open te zetten na een nieuwsbrief, televisiereclame of radioreclame omdat je het aantal conversies dan vaak snel zal zien stijgen. Wel super tof natuurlijk!

… je kunt zien wie er wijzigingen in je account aanbrengen?

Vaak zijn er meerdere mensen die toegang hebben tot je statistieken in Google Analytics. Je vertrouwt deze mensen daar mee om te kunnen gaan maar er kan natuurlijk altijd iets fout gaan, en wie heeft het dan gedaan? Tot voor kort was dat eigenlijk nooit echt terug te halen maar in februari heeft Google de ‘Wijzigingsgeschiedenis’ tab beschikbaar gemaakt. Hierin kan iedere beheerder zien wie wat heeft gewijzigd en op welk tijdstip zij dat hebben gedaan. Niet alleen handig bij een geschil maar ook als je wil opzoeken wanneer je ook al weer een instelling hebt gewijzigd die ook invloed heeft op je statistieken. Dat verklaart dan ineens de verandering in bouncepercentages bijvoorbeeld.

Dat waren ze; vier Google Analtyics ontwikkelingen waarvan ik denk dat ze reuze interessant zijn. Ga je er iets mee doen? Heb je er iets aan? Heb je vragen? Laat het me weten in de comments!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF