Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

5 belangrijke Facebook aanpassingen voor marketeers

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 5 minuten

Afgelopen weken heeft Facebook een aantal ingrijpende veranderingen doorgevoerd. Het nieuwe Facebook stelt gebruikers centraal. De belangrijkste veranderingen zijn het humaniseren van je profiel en de Open Graph app features. Maar wat betekenen deze veranderingen nu voor merken en marketeers? In dit artikel worden de belangrijkste aanpassingen besproken die van invloed zullen zijn op ‘Facebook marketing’.

Open Graph applicatie features
Facebook maakt het delen nog gemakkelijker door automatisch te delen wat je doet middels Facebook-connected applicaties. In plaats van het “liken” om iets te delen, kun je op websites en applicaties klikken op “Voeg toe aan Timeline”. Deze feature geeft een applicatie direct toestemming om alle activiteiten te delen met Facebook vrienden, zoals het lezen van nieuwsartikelen, het bekijken van foto’s en/of video’s en het beluisteren van muziek binnen de website of applicatie.  

Een compilatie van de nieuwe Facebook Timeline:

De nieuwe timeline
Volgens het ‘Facebook Marketing Blog’ laten de data van EdgeRankChecker zien dat de gemiddelde update 33% minder impressies genereert. De engagement per post (likes & comments) is daarentegen gestegen met 18% respectievelijk 17%. Het genereren van interactie is voor marketeers daarom van essentieel belang.   

Waarom moeten marketeers aan de slag met de nieuwe features?   

Hoe zullen de nieuwe features Facebook marketing beïnvloeden? De grootste aanpassingen voor marketeers hebben betrekking op de newsfeed en de invoering van de Ticker. Hieronder 5 redenen waarom marketeers aan de slag moeten met de nieuwe Facebook features.   

1. De like-button is de grote verliezer
Binnen de newsfeed wordt nog steeds gebruik gemaakt van topverslagen. De meest interessante berichten volgens Facebook zullen bovenaan de newsfeed verschijnen. Likes betreffende pagina’s worden niet langer getoond binnen de newsfeed. Deze activiteiten worden vanaf heden getoond in de ‘ Ticker’: real-time updates van wat je vrienden ‘liken’, ‘commenten’ en ‘updaten’. De updates binnen het nieuwsoverzicht worden nu bepaald aan de hand van subscriptions, lists en de frequentie waarmee je Facebook bezoekt. Merken zullen fans moeilijker kunnen bereiken via de newsfeed.   

Facebook timeline blogpost

Facebook timeline blogpost

AllFacebook beschrijft dat bij merken met de ‘oude newsfeed’ 27% van de interactie wordt gegenereerd via de newsfeed en 21% via profielen. Het huidige algoritme van Facebook, genaamd ‘ EdgeRank’, wordt vervangen door de ‘GraphRank’. AllFacebook verwacht echter niet dat de GraphRank de markt zal veranderen. Uiteindelijk draait het er nog steeds om dat je als merk interessante dingen doet voor je fans en voor interactie zorgt.  

2. Maak gebruik van de Ticker en werkwoorden
Er kunnen andere benamingen aan de ‘like-button’ worden gegeven, zoals de werkwoorden: ‘love’, ‘read’, ‘watched’, ‘listened’, ‘want’ en ‘own’. Op die manier kunnen gebruikers andere emotionele uitingen geven. Deze werkwoorden zijn vervolgens zichtbaar in de Ticker, indien gebruikers erop klikken. Voor bedrijven is het goed om deze werkwoorden te koppelen aan applicaties, bijvoorbeeld “Running with Nike”. Ook kunnen de buttons voor marketeers een relevante rol spelen binnen een webshop op Facebook.  

FB Verbs icm F-commerce

FB Verbs icm F-commerce

(Bron: https://mashable.com/2011/09/29/facebook-social-shopping/)  

3. Authentieke verhalen van merken worden belangrijker   

Het blijft voor merken van essentieel belang om interessante content te plaatsen. Een grote verandering is dat Facebook een optie in de rechterbovenhoek van berichten heeft toegevoegd, waar gebruikers kunnen aangeven dat het topverslag niet relevant is. Facebook zal gebruik maken van deze informatie en de newsfeed hier automatisch op aanpassen. Op die manier hebben gebruikers meer controle over hun newsfeeds en is het voor bedrijven belangrijk om goede updates te delen.

Dit houdt in dat het voor merken belangrijk is om de updates minder te richten op het genereren van conversies, maar meer op het vertellen van een authentiek verhaal. Merken kunnen communiceren wat hen uniek maakt en betrokkenheid creëren door bijvoorbeeld het delen van foto’s en video’s ‘achter-de-schermen’ en exclusief nieuws.   

4. Relevantere Facebook advertenties
Facebook kwam onlangs voor de advertenties met nieuwe targeting mogelijkheden: “brede categorie targeting”. Naar verwachting zullen de advertentiemogelijkheden door de nieuwe Facebook features toenemen. Het gebruik van de Timeline en de Open Graph applicatie features zullen een patroon creëren van de gebruiker. Dit patroon zal worden weergegeven op de Timeline van gebruikers. Door deze ontwikkelingen worden de activiteiten van gebruikers nauwkeuriger weergegeven en dit biedt meer gerichte targeting mogelijkheden. Dit gegeven zal ik aan de hand van een voorbeeld toelichten:   

Door de integratie van Spotify deelt een gebruiker dat hij naar “Foo Fighters” en “U2” luistert. Voorheen had diezelfde gebruikers enkel in zijn interesses aangegeven dat hij “Rock” liked. De nieuwe features bieden dus veel nauwkeurigere informatie over gebruikers.   

Verder heeft Facebook haar advertentiesysteem uitgebreid reactiemogelijkheden. Volgens Mashable wordt de nieuwe functie deze week voorgesteld op de ‘Advertising Week’ in New York. De reacties op de advertenties komen niet in de nieuwsfeed, maar aan de zijkant waar de advertenties staan. De achterliggende gedachte is dat advertenties met aanbevelingen van anderen geloofwaardiger overkomen. Echter is nog niet duidelijk of je alle reacties of enkel die van je eigen vrienden zal zien.   

Facebook advertentiesysteem uitgebreid met reactiemogelijkheden

Facebook advertentiesysteem uitgebreid met reactiemogelijkheden

5. Meer foto’s, meer mogelijkheden voor branding   

Verder heeft Facebook officieel (nog) niet bevestigd dat de nieuwe Timeline wordt doorgevoerd bij de fanpagina’s. Voor bedrijven kan de Timeline wel een positief effect hebben. Met de nieuwe tijdlijn kan een merk betrokkenheid creëren door een authentiek verhaal te vertellen. Hier zijn een paar redenen waarom we hopen dat ze dat doen.   

Het New Yorkse bureau Skinny heeft diverse voorbeelden van fanpagina’s met de nieuwe Facebook Timeline. Een voorbeeld is die van McDonald’s:   

FB Timeline McDonald's

FB Timeline McDonald's

In vergelijking met de huidige fanpagina’s biedt de nieuwe Timeline nieuwe mogelijkheden voor branding, bewustwording en creativiteit. De vormgeving wordt als het ware een ‘online magazine’. De coverfoto is met 849 x 312 pixels een mooi visitekaartje. Daarnaast kunnen merken belangrijke foto’s op de tijdlijn in breedbeeld tonen, door te klikken op een ster.   

FB vergroten foto's timeline

FB vergroten foto's timeline

Facebook of Google+?   

Wellicht kunnen veel merken, vooral binnen het MKB, afzien van het maken van een blog of unieke domeinnaam. Het vertellen van je verhaal via de Timeline biedt het grote voordeel dat er reeds enorm veel (potentiële) klanten actief zijn op Facebook. Tevens is het opzetten van een fanpagina relatief eenvoudig.   

De vraag is nu natuurlijk welke meerwaarde bedrijvenpagina’s binnen Google+ kunnen bieden. Wellicht blijft Google in het voordeel door o.a. de integratiemogelijkheden met de overige Google producten. Desondanks is het voor Google een enorme uitdaging om gebruikers en bedrijven te overtuigen van de meerwaarde van Google’s sociale netwerk.   

Het enige wat in mijn ogen (nog) ontbreekt binnen Facebook zijn uitgebreidere statistieken, onder andere wat betreft de demografische kenmerken van gebruikers. Echter is Facebook ook binnen de analytics tool aanpassingen aan het doorvoeren. Facebook Insights is herzien en Facebook heeft onder andere de nieuwe metric: “People Talking About” toegevoegd. Deze nieuwe functionaliteit meet bijvoorbeeld het aantal likes, reacties, delen van content, delen van de pagina, het benoemen van de pagina en het inchecken bij een pagina. Deze interactie krijgt vervolgens een bepaalde score, die bij de pagina’s wordt getoond. Het sentiment van de interactie speelt echter geen rol, dus tevens klachten dragen bij aan de score. Met deze nieuwe functionaliteit wil Facebook gebruikers inzicht geven welke pagina’s de meeste interessante content hebben. Ook werkt het voor beheerders van pagina’s als extra motivatie om goede content te delen.   

Kortom: interactie wordt nog belangrijker voor merken! Wat vinden jullie van deze nieuwe Facebook features? Kan Google+ voor bedrijven nog steeds meerwaarde bieden? Of biedt Facebook nu genoeg mogelijkheden voor merken? Tips, opmerkingen en meningen zijn uiteraard van harte welkom!

Discussie- 4 reacties

Michiel van Akkeren

3 oktober 2011, 14:58

Ondanks het feit dat ik Google Plus persoonlijk wel erg prettig vind om mee te werken, verwacht ik dat veel mensen niet meer gaan verhuizen. Wat ik veelal om me heen hoor is dat mensen moe zijn om te verhuizen naar nieuwe social networking sites. De vraag is natuurlijk in hoeverre Google het eigen platform gaat pushen in de zoekresultaten. Dit kan zeer zeker een effect hebben op het gebruik ervan.

Reageer hier op

Denise van Keulen

3 oktober 2011, 16:53

Bedankt voor je reactie! Ik ben ook erg benieuwd wat de volgende stap zal zijn van Google+. Persoonlijk vind ik het gebruik ervan ook erg fijn, maar ik gebruik het momenteel enkel zakelijk. Vrienden zijn nauwelijks actief op het netwerk. Op https://ow.ly/6LLmN heb ik een artikel geschreven waarom Google+ een meerwaarde kan zijn voor merken. Alhoewel veel punten nog steeds actueel zijn, is het netwerk (nog) steeds niet mainstream geworden…

Veel gebruikers hebben echter wel kritiek op de nieuwe features van Facebook, omwille van de privacy. In eerste instantie zullen veel gebruikers niet blij zijn met het nieuwe Facebook-profiel. Echter is het de vraag of gebruikers ook daadwerkelijk zullen stoppen met het gebruik van Facebook. Ik denk persoonlijk van niet!

Reageer hier op

Gert Jan Bos

4 oktober 2011, 09:26

Goed en helder verhaal. Ik kan persoonlijk niet wachten op de timeline voor bedrijven. Met alle nieuwe mogelijkheden van Facebook (wel erg veel in 1 keer) begrijp ik niet dat timeline voor bedrijven niet is doorgezet. Nu het bedrijf timeline een rechtszaak is begonnen tegen Facebook zullen we daar ook nog wel even op moeten wachten helaas.

Reageer hier op

Denise van Keulen

4 oktober 2011, 09:30

Bedankt voor je reactie! Fijn dat je naar mijn blogpost hebt gekeken! Inderdaad erg jammer dat de release van de timeline is uitgesteld. Voor iedereen die het nog niet heeft gelezen: bit.ly/qo6Tuj

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF