Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

5 highlights van Congres Facebook Marketing 2017

Door: Lean Vergeldt

Geschatte leestijd: 3 minuten

De kracht van content en video marketing, de snelle opkomst van chatbots en de vierde industriële revolutie. Het zijn zomaar enkele interessante ontwikkelingen die we op Congres Facebook Marketing 2017 tegen kwamen. Benieuwd wat je gemist hebt? Lees dan hieronder de belangrijkste highlights.

 

Highlight 1: de vierde industriële revolutie

We zijn ons er nog niet zo van bewust, maar de vierde industriële revolutie is in volle gang. Igor Beuker vertelde ons hierover meer in de keynote presentatie. Er is een onderscheid te maken in de zogenoemde ‘Mad-men’ en ‘Math-men’. De ‘Mad-men’ zijn de grote bedrijven die al jarenlang bestaan en vastgeroest zijn in hun werkwijze qua marketing en organisatie. De ‘Math-men’ zijn daarentegen nieuwe bedrijven die pas enkele jaren bestaan, tegendraads zijn en door slim gebruik van data een enorme groei doormaken.

Volgens Igor moeten de ‘Mad-men’ organisaties wakker geschud worden en meer gaan doen in plaats van beloven. Als ze tenminste willen blijven bestaan. Hij haalde hierbij onderstaand model aan waarin innovatie en het risico van passiviteit centraal staan.

De 5 highlights van Congres Facebook Marketing 2017

 

Highlight 2: chat bots

Chat bots. Je hebt er vast weleens van gehoord. Jarno Duursma gaf tijdens zijn sessie een uitgebreid inzicht in de mogelijkheden. Een bot is realtime (24/7), gebaseerd op geautomatiseerde processen, laagdrempelig voor klanten en vaak te integreren in bestaande apps die de consument al heeft geïnstalleerd. Messaging is actiever dan social media, dus hier liggen zeker kansen voor het gebruik van chatbots. Volgens Jarno zijn chatbots zelfs de toekomst. Al is het advies wel om ze echt slim te maken en niet op basis van een menustructuur.

Highlight 3: See-Think-Do-Care model

Het See-Think-Do-Care model van Google (een soort moderne variant van het klassieke AIDA model) ken je waarschijnlijk al. Maar wist je dat dit model ook prima te implementeren is op de gehele social media strategie? Pieter Voogt gaf wel enkele verbeterpunten mee in het gebruik van dit model. Werk je bijvoorbeeld met meerdere bureaus? Geef deze dan allemaal dezelfde briefing en zet de partijen aan tafel om afspraken, samenwerking en planning goed af te stemmen.

Ook wordt de Think fase volgens Pieter te veel verwaarloosd. Dit doordat binnen grote bedrijven vaak verschillende personen verantwoordelijk zijn voor branding en performance. Zo richt een brandmanager zich op de See fase en een performancemanager op de Do fase. Hierdoor blijft de Think fase vaak het ondergeschoven kindje. Want wie gaat hier budget insteken?

Zonde! Want juist in de Think fase is een potentiële klant bezig met het vergelijken van bedrijven/ websites of producten en diensten. Een belangrijke fase dus om iemand te overtuigen. Het advies is om in een vroeg stadium met elkaar te spreken en iedereen aan tafel te zetten, zowel interne stakeholders als bureaus en het budget goed te verdelen. In de meeste gevallen zou de verdeling er als volgt uit moeten zien.

De 5 highlights van Congres Facebook Marketing 2017

 

Highlight 4: hyperoptimalisatie

Onze relatie The Next Ad (TNA) sprak in een praktische workshop over de kracht van deze tool. De tool is gebaseerd op hyperoptimalisatie, waarmee je (redelijk) eenvoudig zeer grote social media campagnes kunt beheren en optimaliseren. De instellingen zijn uitgebreider dan de Facebook power editor en op basis van slimme technologie is het eenvoudiger om te A/B-testen. Handig om de beste performance te behalen. Benieuwd naar The Next Ad of naar het zusterbedrijf Media Injection? Neem even contact op, wij bieden beide tools aan en beantwoorden graag al je vragen!

 

Highlight 5: content en video marketing

Zowel Laurence Janssen (RTL) als Danny Oosterveer (Burgers Zoo) spraken over het effect en de kracht van social media content marketing. Belangrijkste tip? De interesses van de consument combineren met jouw verhaal en de juiste techniek. Probeer ook te werken met externe influencers en content creators waar je doelgroep al naar luistert. Zo bereik je in één keer een groot deel van je doelgroep en komt je boodschap ook nog eens geloofwaardiger over.

Volgens Laurence moet je daarnaast de juiste kanalen selecteren op basis van je doelgroep en niet naar eigen wens. Probeer hierbij zoveel mogelijk te personaliseren naar individuele gebruikers. Dit slaat vaak goed aan en is een goedkope manier om engagement te bereiken.

Danny Oosterveer gaf verder als tip om zoveel mogelijk in te zetten op beleving in plaats van je letterlijke product. Volgens hem is User Generated Content, zeker bij video, een zeer krachtige manier om engagement en bereik te creëren. Zo gaat Burgers Zoo hier zelf mee aan de slag door in het park gratis Wifi aan te bieden en een fotowedstrijd uit te schrijven. Een interessante manier om extra content te creëren én bezoekers meer aan je merk te binden.

 

Meer highlights en social media marketing tips?

Tot zover de belangrijkste highlights van Congres Facebook Marketing 2017 die wij tegen kwamen. Benieuwd naar de andere presentaties? Bekijk dan de presentaties van Congres Facebook Marketing 2017. En wil je meer weten over social media marketing en hoe je dit optimaal voor jouw bedrijf inzet? Neem dan vrijblijvend contact op, we vertellen je graag meer. En neem natuurlijk een kijkje op het Tribal blog voor het laatste online marketing nieuws.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF