Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

5 Manieren om Google te gebruiken bij een zoektermenonderzoek

Door: Dirk van Bussel

Geschatte leestijd: 2 minuten

Het beste begin van zoekmachine optimalisatie is een grondig zoektermenanalyse. Om de juiste zoektermen te kiezen zijn er verschillende betaalde en gratis tools beschikbaar om je te helpen bij deze belangrijke taak. En wie kan ons hierbij beter helpen dan Google zelf. Google heeft immers het doel om zo relevant mogelijke resultaten te tonen voor de gebruiker. Google’s zoeksuggesties zijn dus waarschijnlijk minstens zo relevant als de originele zoekwoorden, zeker aangezien ze gebaseerd zijn op de het zoekgedrag van duizenden gebruikers. Daarom volgen hier 5 manieren om Google te gebruiken bij een zoektermenonderzoek.

Google Suggest
Voorheen was Google Suggest nog een applicatie in beta fase, maar tegenwoordig is het standaard toegangbaar en maakt het zoektermenonderzoek weer wat makkelijker. Op het moment dat je een zoekopdracht intypt in Google Suggest wordt er een lijst met  zoeksuggesties getoond, relevant aan de zoekopdracht. Naast de suggesties laat de tool ook het aantal zoekresultaten zien zodat je weet hoeveel concurrenten je hebt op dat zoekwoord.

google-suggest

Zoek je bijvoorbeeld op computers, dan geeft Google Suggest je een lijst met termen zoals computers, computerland en computerwinkels. Misschien zitten er termen tussen waar jij nog helemaal niet aan had gedacht?

Google’s verwante zoekopdrachten
Ook vrij nieuw zijn de verwante zoekopdrachten die Google toont onder de zoekresultaten. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op computerwinkel, zie je onder de zoekresultaten 8 suggesties met onder andere computerwinkel groningen , computerwinkel leiden en computerwinkeltje mechelen. Waarschijnlijk maakt Google hiervoor data over het zoekgedrag van het type ‘gebruikers die zochten op x zochten ook op y’. Deze suggesties zijn natuurlijk vooral handig voor de zoeker die maar een enkel zoekwoord invoert en zo op meer relevante resultaten terecht komt, maar kunnen ook nuttig zijn voor het vinden van extra zoekwoorden voor je zoektermenonderzoek.

google-verwante-opdrachten

Google Trends
Ook Google Trends is een product uit het laboratorium van Google. De tool laat je zien op welke zoektermen er op een bepaald moment wordt gezocht. Zo kun je trends van zoekopdrachten met elkaar vergelijken over een bepaalde periode . De dienst laat geen exacte zoekaantallen zien, maar voor de vergelijking tussen twee zoekopdrachten is Google Trends zeer nuttig voor SEO. Zo kan de dienst je helpen wanneer je twijfelt tussen twee of meerdere synoniemen. Het synoniem dat hoger scoort is een zoekterm waar vaker op wordt gezocht en het is slim om die term te  gebruiken om je website te optimaliseren.

Google AdWords Keyword Tool
Voorheen was deze dienst alleen voor de marketeers met een AdWords account, maar tegenwoordig is Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden ook publiekelijk toegankelijk. Het is de ideale tool om zoekwoorden te bepalen voor je Google advertenties maar het is ook zeker bruikbaar voor het linker rijtje. De tool laat je een zoekwoord ingeven, waarna er een lijst met verwante zoekopdrachten en aanvullende opdrachten wordt getoond met daarbij de concurrentie van adverteerders en het zoekvolume van die zoekterm. Een ideale bron voor je zoektermenonderzoek dus.

Kortom, Google biedt je genoeg gratis diensten die je helpen bij een  zoektermenonderzoek. Zo blijkt maar weer dat Google de beste vriend is voor iedere zoekmachine marketeer.

Discussie- 1 reactie

Bauke Bergstra

23 februari 2009, 10:24

Mooi overzicht van de tools! Zeker ook geschikt ter inspiratie bij het opzetten van SEA (search engine advertising) campagne via bijvoorbeeld Google AdWords.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF