Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

5 online aandachtspunten na de btw-verhoging

Door: Martijn van den Bemd & Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

Vandaag gaat het algemene btw-tarief van 19% naar 21%. Deze btw-verhoging heeft voor jouw klanten een nadelig effect op de prijs. Of kies je ervoor om de prijs voor jouw klanten gelijk te houden?

Er zijn twee manieren waarop je de btw-verhoging toe kunt passen:

  1.  Je verhoogt de prijzen door het bedrag excl. btw te vermenigvuldigen met 1,21%.
    Voorbeeld: Eerst € 100 * 1,19 = € 119, wordt nu € 100 * 1,21 = € 121 incl. btw
  2. De prijzen (incl. btw) blijven gelijk maar de marge wordt lager doordat je meer btw moet afdragen.
    Voorbeeld: Eerst € 119 /1,19 = € 100 excl. btw, wordt nu € 119 / 1,21 = € 98,35 excl. btw

Wat doe jij?

Kies je voor strategie 1 of voor strategie 2?

  • Strategie 1: bij deze verhoging is het belangrijk om na te gaan of je het alleen houdt bij een prijsverhoging door de stijging van het btw-tarief of dat je ook gaat werken met een psychologische prijsstelling?
    Voorbeeld: de prijs van het artikel is nu € 119 incl. btw. Dit is een psychologische prijsstelling. Na de btw-verhoging wordt dit € 121 incl. btw. Je kunt dan overwegen je prijs te verhogen om gebruik te maken van de psychologische prijsstelling. Bijvoorbeeld € 125,- incl. btw.
  • Strategie 2: heeft geen gevolgen voor de gepresenteerde prijzen maar wel voor je eigen winst en doelstellingen.

Online aandachtspunten:

  • Zorg ervoor dat op tijd je backoffice (achterkant van de website/webshop) met het juiste BTW-tarief gaat werken.
  • Als je ook facturen verstuurd vanuit je CMS hou er dan rekening mee dat het BTW-tarief alleen effect heeft op de producten en nieuwe facturen (vanaf kwartaal 4 2012).
  • Heb je prijzen in jouw AdWords advertentieteksten vermeld staan? Dan dien je alle prijzen aan te passen als je voornemens bent de prijzen te verhogen.
  • Stuur je heel gericht op CPA, waarde-kosten en/of ROI? Bereken dan je nieuwe CPA, waarde-kosten of ROI doelstelling als je besluit je prijzen niet te veranderen. Je winst per product wordt dan namelijk iets lager.
  • Zorg dat in alle vermeldingen op de website waar voorheen 19% BTW stond nu 21% wordt opgenomen. BTW tarieven worden vaak genoemd in de algemene voorwaarden, klantenservice, veel gestelde vragen, bij prijzen van producten, in de winkelwagen, etc.

Het lage tarief van 6% blijft gewoon gelden voor levensmiddelen, medicijnen, boeken, overnachtingen etc.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF