Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

5 Social media tips voor e-commerce bedrijven

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 5 minuten

Voor e-commerce bedrijven biedt social media veel kansen. Social media is echter enkel succesvol wanneer het doel en de doelgroep om de media in te zetten helder zijn. Het is zeer waarschijnlijk dat de klanten – ongeacht hun leeftijd, geslacht of economische status – actief zijn op sociale netwerken en overige social media kanalen. In september 2011 bleek uit onderzoek van InSites Consulting dat 68% van de Nederlanders sociale netwerken gebruikt.

  • Facebook is het populairste sociale netwerk, met maar liefst 62% van de gebruikers. Een Facebook gebruiker verblijft gemiddeld maar liefst 37 minuten per dag op Facebook.
  • De penetratiegraad van Twitter en LinkedIn is in Europa een stuk lager, met respectievelijk 16% en 11% van de internetgebruikers.
  • Uit analyse blijkt dat de gebruikers van sociale netwerken divers zijn, wanneer wordt gekeken naar onder andere leeftijd en opleidingsniveau. Zo blijkt bijvoorbeeld dat maar liefst 16% van de Facebook gebruikers 55+ is.

Kortom: het is goed om te inventariseren waar je doelgroep zich bevindt. Wanneer inzichtelijk is waar de (potentiële) klanten zich bevinden, kan middels deze kanalen de betrokkenheid met klanten worden vergroot en kan de visibility van je webshop worden vergroot.

In dit artikel geven we een aantal tips hoe je als e-commerce bedrijf social media kunt inzetten. De onderstaande tips zijn relevant voor beschrijven die willen starten met de inzet van social media kanalen of voor bedrijven die de huidige ‘social media strategie’ naar een hoger niveau willen tillen:

1.  Aanwezigheid op platformen waar klanten zich bevinden

Door veel marketeers wordt social media als de heilige graal gezien. Het opzetten van een aantal accounts is niet moeilijk. Echter is een goed doordachte strategie bepalend voor het succes wat met social media wordt behaald. Het is bij social media inspanningen wel van belang dat aan de randvoorwaarden wordt voldaan, bijvoorbeeld een gebruiksvriendelijke webshop, effectieve marketing mix, goede klantenservice en korte communicatielijnen.

Het primaire doel van je e-commerce site kan zijn om producten te verkopen, maar de social media marketing strategie moet niet enkel bestaan uit het zenden van commerciële berichten. Er dient relevante content geleverd te worden, die aansluit bij de behoeftes. Deel bijvoorbeeld berichten of nieuwsberichten uit externe bronnen, stel vragen, neem deel aan discussies, plaats foto’s van bedrijfsevenementen of grappige plaatjes. Het is van belang om op social media kanalen interactie te genereren, om een grote groep betrokken consumenten te krijgen. Wanneer de gedeelde content aansluit op de behoeftes van de online doelgroep, neemt namelijk de waarschijnlijkheid dat de content wordt gedeeld toe. Onderzoek daarom hoe je klanten gebruik maken van social media kanalen door:

  • Het te vragen. Deze stap lijkt een open deur, maar wordt in de praktijk te weinig gedaan. Middels gesprekken face-to-face, het sturen van een korte enquête of het houden van een poll op de website krijg je als ondernemer een schat aan kennis. SurveyMonkey is een goede (en gratis) tool  voor online enquêtes. Met deze software kun je binnen enkele minuten online enquêtes maken en publiceren en in grafische vorm en in real-time bekijken wat de resultaten zijn.
  • Monitoren van social media kanalen. Om inzicht te krijgen in de conversaties online is het essentieel om de social media kanalen te monitoren. Op deze manier kun je ontdekken hoe en waar klanten over je merk of belangrijke keywords converseren. Hiervoor kan een gratis tool gebruikt worden, zoals Google Alerts en SocialMention. Voor diepgaande analyses kunnen betaalde tools worden gebruikt, zoals Radian6 en Coosto.
  • Gebruikmaken van statistieken. Veel websites, waaronder Facebook, zijn transparant als het gaat om gebruikersstatistieken. Ook zijn er veel third-party bedrijven die onderzoeken uitvoeren naar het online gedrag van de Nederlandse consument, waaronder Socialbakers. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om de populariteit van individuele social media kanalen en het online gedrag van consumenten te bepalen.

2. Monitor wat je concurrenten doen

Het is relevant om inzicht te krijgen in de activiteiten van concurrenten. Ongeacht of je als onderneming nog moet starten met social media marketing of je de inzet van de kanalen wil optimaliseren. Het is raadzaam om een overzicht te maken van de belangrijkste concurrenten en gegevens te verzamelen betreffende:

  • De social media kanalen waar zij actief zijn.
  • Het type content dat zij met de doelgroep delen.
  • Het aantal followers / fans / views die zij hebben op elk kanaal.
  • De manier waarop zij producten, diensten of evenementen via social media promoten.

Het is verder raadzaam om inspiratie op te doen door de mogelijkheden met social media in de gaten te houden. Op Big Creative Network  vind je bijvoorbeeld veel succesvolle cases binnen diverse branches betreffende gevarieerde social media activiteiten.

3. Bevorderen van exclusieve aanbiedingen via social media

Om meer  volgers op één of meerdere social media kanalen te krijgen, is het van belang om iets exclusiefs te bieden. Door op social media iets te bieden wat volgers ergens anders niet krijgen, laat je de volgers zich speciaal voelen. Dit doe je door promoties of beloningen direct aan je volgers aan te bieden. Houd bij deze promoties in de gaten dat je een directe verkoopimpuls wilt creëren, maar ook sociale interactie met je klanten bevordert.

Cadeautjes of kortingen weggeven, werkt altijd om de fanbase te vergroten. Alhoewel dit niet de optimale manier is voor het opbouwen van een diepe relatie, kan de zichtbaarheid wel op korte termijn vergroot worden. Mensen vinden het altijd leuk om iets te winnen en als ze enthousiast over het product zijn, kan het een effectieve manier zijn om de fanbase te vergroten. Echter is het over het algemeen raadzaam om met winacties dicht bij de core business te blijven.

Tevens kan er op social media een exclusief item, een speciale korting, nieuwe releases, gratis verzending of een wekelijkse coupon worden geboden. Ook kan er exclusiviteit worden geboden door bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen te geven of door “breaking news” als eerste via social media te communiceren.

4. Integratie marktbewerking

Een website is vandaag de dag vaak een middelpunt van de social media uitingen. Het is goed om alle social media kanalen prominent op de website (homepage) weer te geven. Links vanaf de homepage naar de sociale profielen laten bezoekers zien dat je organisatie aanwezig is op meerdere social media kanalen. Bied verder het gemak om de content op de website te delen. Het gemak van delen stimuleert een bezoeker vervolgens dit ook daadwerkelijk te doen. Voor een aantal webshops kan het een relevante optie zijn om de webshop tevens social te maken. Dit kan middels AddThis-buttons. Hieronder een voorbeeld van Levi’s, die social media volledig heeft geïntegreerd in de webshop:

Levi's Friends Store

Verder is het belangrijk om de social media te koppelen aan de marketingactiviteiten, zoals visitekaartjes, handtekening e-mail en traditionele media uitingen (print, radio, TV, online). Ook kan social media bij elke mogelijkheid in de pers benoemd worden. Een tip is het gebruik van QR-codes. Een QR-code is een tweedimensionale barcode (vergelijkbaar met een streepjescode) die gescand kan worden door smartphones met camera’s. Als ze eenmaal gescand zijn, kunnen ze mensen naar een website leiden. QR-codes kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden in een advertentie of op een poster.

5. Verkoop producten via sociale netwerken

Facebook is serieus aan het inzetten op integratie van e-commerce binnen het platform, ofwel F-commerce. Facebook wordt steeds intensiever gebruikt. Het voordeel van F-commerce is dat gebruik wordt gemaakt van het bestaande netwerk. Door de fans te belonen met toegang tot exclusieve aanbiedingen in de shop wordt Facebook ingezet als loyaliteitstool, die de betrokkenheid bij het merk kan vergroten.

Op Facebook zijn twee verschillende mogelijkheden beschikbaar:

  • Een complete webshop, waarbij tevens de bestelling en betaling op Facebook plaatsvindt.
  • Een webshop middels een tab waarop merken producten kunnen aanbieden, maar waarbij de uiteindelijke bestelling nog op de generieke website plaatsvindt.

Bedrijven wordt aangeraden om F-commerce in eerste instantie te testen en gebruik te maken van een Facebook applicatie waarbij enkel de belangrijkste producten worden getoond. De uiteindelijke bestelling (uiteraard met unieke Facebook kortingscode) vindt op die manier nog wel plaats op de reguliere website.

1-800-Flowers maximaliseert het gebruik van sociale media voor haar marketing inspanningen:

1-800-Flowers

Discussie- 1 reactie

e-commerce strategie

23 juni 2018, 11:22

Bedankt voor de tips! Handig om deze informatie te hebben voor het gebruik van sociale media!

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF