Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

5 stappen voor een optimale internet strategie

Door: Mark van de Laak

Geschatte leestijd: 2 minuten

strategyRegelmatig komen er klanten bij ons met een totaal nieuw idee voor een (online) business en vragen dan onze hulp. Wij volgen altijd een model van vijf stappen om een optimaal pad uit te stippelen. Hier een samenvatting.


1. De strategie

Deze fase is het belangrijkste. Bepaal wie je bent, wat je wil zijn en wat je doelstelling is. Ga je online LCD TV’s verkopen, leads genereren voor een buitendienst of wil je een servicetoepassing in de markt zetten. Wat onderscheid jou van al die websites die hetzelfde doen? Heb je een betere prijs, betere service, gespreid betalen?

Maar ook: is internet de basis van je businessmodel? Zo nee, hoe past het dan in het geheel. Welke plek neemt het in binnen je bedrijf. Welke afdeling is verantwoordelijk? Marketing, Sales, Communicatie, IT of een aparte afdeling E-Business?

2. De website

Als je weet wat je wilt, kan de website gebouwd gaan worden. Ga je het zelf doen of besteed je het uit? In welke mate is er een link met je interne systemen (CRM, ERP) en externe partners (leveranciers, online betaal systemen)? Bouw de website met het doel in je achterhoofd, leidt de bezoekers naar je conversiepunt (bestelling, leadformulier). Hoe ga je de website actueel houden, gebruik je een CMS? Ga je zelf teksten schrijven of doet de afdeling Communicatie dat? Dan nog een belangrijke: is de website zoekmachinevriendelijk? Weet je welke termen je doelgroep gebruikt bij het zoeken?

3. Verkeer genereren

Je hebt je best gedaan om een website te maken die aan alle randvoorwaarden voldoet (techniek, content, navigatie, usability). Dan is het tijd om te gaan testen met verschillende verkeersbronnen. Bedenk waar je je verkeer vandaan wilt gaan halen. Een logische start zijn de zoekmachines (SEA en SEO) maar wellicht is affiliatemarketing ook interessant. Start met linkbuilding en kijk of rubrieks- en vergelijkingssites interessant zijn.

4. Optimaliseren

Al redelijk snel weet je of de website voldoet aan je verwachtingen. Heb je genoeg conversies en zijn de conversies rendabel? Het antwoord is meestal ‘nee’. Dan wordt het tijd voor en optimalisatieslag. Gebruik inzichten vanuit je bestaande campagnes en je Analytics, start een test met de Google Website Optimizer en organiseer een gebruikerstest. Meestal heeft deze fase een grote impact op het rendement van je activiteiten. Hiermee komen budgetten vrij voor de volgende fase.

5. Uitbouwen

Als alles op orde is kom je erachter dat je nog steeds meer wilt. Als je het hele online marketingproces onder controle hebt, ga je op zoek naar nieuwe manieren om je business te vergroten. Kijk buiten je website en buiten je bestaande campagnes. Zoom in op je doelgroep en kijk waar ze zitten en of je echt in contact met ze kunt komen. Kijk naar de mogelijkheden van social media, denk eens aan een social shopping. Biedt LinkedIn mogelijkheden. Wellicht is het tijd om een grote virale actie neer te zetten. Confronteer mensen op een leuke interactieve manier met je merk, zet display advertising als ondersteuning. Faciliteer retentie met de inzet van E-mail marketing.

En dan?
Kijk uiteindelijk eens terug naar de eerste stap. Is je strategie nog steeds geldig, zijn er mogelijkheden in andere markten, kun je je aanbod uitbreiden? Kun je offline je internet strategie ondersteunen? Misschien is de wereld inmiddels wel veranderd, wil de consument iets anders of biedt nieuwe wetgeving nieuwe kansen. Ga verder met stap twee tot en met vijf en begin dan weer opnieuw! Succes!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF