Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

25 juli 2017

Kwalitatief goede data van je klanten = goud waard!
Voor het omzetten van klantendata naar succesvol campagnemanagement, ben je bij ons aan het juiste adres.

Lees meer over mij >>

5 succestips voor ‘spot – on’ e-mailmarketing

Door: Josien Heidekamp

Geschatte leestijd: 3 minuten

Hoe zet je e-mailmarketing succesvol in? Afgelopen juni gaven wij in samenwerking met Spotler, voorheen MailPlus, hier antwoord op tijdens de eerste kennissessie over e-mailmarketing. Het was volle bak! Met een opkomst van 70 enthousiaste deelnemers was het een groot succes. Voor als je niet bij was, gemiste kans. Wij vertellen je graag de belangrijkste highlights van de middag over hoe je e-mailmarketing succesvol kunt inzetten.

 

5 highlights van de e-mailmarketing kennissessie

Tijdens de kennissessie waren klanten en bekenden van Tribal en Spotler uitgenodigd. Omdat sommige bezoekers al de eerste stappen van e-mailmarketing kennen en andere nog in de opstartfase zitten hadden we de middag opgedeeld in twee sessies. Succesvol e-mailmarketing inzetten en van e-mailmarketing naar e-mailmarketing automation. Dit waren de belangrijkste highlights van de middag:

e-mailmarketing

Zorg dat je je e-mailmarketing database blijft voeden

Uit onderzoek blijkt dat e-mailmarketing databases van nature slinken met ongeveer 22,5% per jaar (bron Marketing Sherpa). Je e-mail bestand is de basis voor het succesvol inzetten van e-mailmarketing en dus is het belangrijk om deze te blijven voeden met nieuwe e-mailadressen. Dit kun je doen door onder andere de inschrijfmogelijkheden op de website boven de vouw te plaatsen of door een pop-up te plaatsen over je website heen. Zorg voor een pakkende USP, een goede reden waarom mensen zich in zouden moeten inschrijven. Dit vergroot namelijk de kans dat websitebezoekers zich inschrijven voor de nieuwsbrief.

 

Van prikkelende subjectline naar een goed scanbaar e-mail design

Door het tijdgebrek waar de meeste mensen vandaag de dag tegenaan lopen is het belangrijk dat je opvalt en dat je je e-mail design scanbaar maakt. Alleen dan valt jouw mailing op tussen alle andere prikkels. Zorg voor een triggerende subjectline en vervolgens een prikkelende boodschap. Gebruik bijvoorbeeld emoticons in je subjectline, speel in de op de actualiteit of stel eens een vraag. Dit vergoot de kans dat de mail geopend wordt. En als de mail geopend wordt, zorg dan dat je klant een overzichtelijke en aantrekkelijke mail te zien krijgt door:

·         Banners van goede kwaliteit

·         Een heldere boodschap

·         De juiste tekst beeld verhouding

·         Houdt rekening met de F-vorm van lezen

·         Korte call to action

·         Actieve schrijfwijze

·         Prikkel de klant door bijvoorbeeld video of gifjes

·         Stand out of the crowd!

 

Slim A/B testen is het halve werk

Door A/B testen kom je verder met het optimaliseren van de ontwerpen van je nieuwsbrief. Want alleen door te testen kom je erachter waar je doelgroep de voorkeur aan geeft. Willen ze graag persoonlijk aangesproken worden, houden ze van korte of juist lange nieuwsbrieven en hoe goed werken afbeeldingen? Je kunt onder andere testen op de volgende varianten:

·         Onderwerp regel

·         Afzendernaam

·         Copy

·         Call to action

·         Afbeeldingen

Bundel je testresultaten in een rapport zodat je ze paraat hebt voor een volgende nieuwsbrief. Houd een testkalender bij en zorg dat je de belangrijkste conclusies wekelijks intern bespreekt. Iedere keer borduur je voort op eerdere resultaten en je zult zien dat de e-mailresultaten groeien. Tip: maak a/b testen levendig in de organisatie. Doe een interne poll met welke variant er gaat winnen en print de resultaten van de variant uit en hang het op in de kantine. Wedden dat je meer engagement intern creëert op e-mail marketing.

 

E-mail marketing automation

Het is van belang dat je relevant bent op het juiste moment in de dialoog met je klant. Dit kan door middel van verschillende campagnes. In onderstaande afbeelding zie je een greep uit de voorbeelden. Zorg dat je in je campagnes meegroeit met de volwassenheid van je klanten. Op het moment dat je relevant bent voor de klant, zal je zien dat je meer rendement uit je campagnes haalt.

e-mailmarketing

 

Blijf ontwikkelen met e-mailmarketing

Start je met het inzetten van e-mailmarketing, dan start met een welkomststrategie en algemene, wekelijkse of maandelijkse, mailings. Vanuit daar kun je verder groeien naar een complete klanten contact strategie en echt life cycle management bedrijven. Je kunt bijvoorbeeld automatische campagnes inzetten zodat jij je als (e-mail)marketeer meer kunt focussen op de resultaten. Je zult zien dat je openingsratio, doorklikratio en omzet stijgen op het moment dat je je boodschap slim aanpast aan je doelgroep.

e-mailmarketing

Zelf aan de slag met e-mailmarketing

Wil je beginnen met e-mailmarketing of benieuwd welke stappen jij verder kunt nemen voor jouw organisatie? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact op met onze e-mail- en loyalty marketing specialisten. Zij vertellen je graag meer in een persoonlijk gesprek. En vergeet niet om ons Tribal blog te volgen voor meer interessante artikelen op het gebied van online marketing.

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF