Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

06 april 2017

Het draait (te) vaak alleen om conversies. Het creëren van awareness, het scheppen van vertrouwen en het bouwen aan relaties wordt hierbij vaak vergeten waardoor kansen blijven liggen.

Lees meer over mij >>

6 praktische tips voor Facebook Shopping

Door: Pim Brans

Geschatte leestijd: 3 minuten

Dit artikel verscheen eerder op Marketingtribune.nl

Facebook probeert gebruikers al een poosje zover te krijgen om aankopen te doen. Dit biedt ook (social) adverteerders nieuwe kansen. Maar hoe pak je het aan? Lees hoe je Facebook inzet als extra conversiekanaal in dit how-to blog.

Onderstaand licht ik de verschillende manieren toe hoe je Facebook Shopping optimaal inzet en de kans op conversie verhoogt. Alle tips zijn mogelijk vanuit Facebook Bedrijfsmanager, handig dus om hier toegang tot te hebben als je ermee aan de slag gaat.

 

Tip 1: Shopping call-to-action knop

We starten met de gemakkelijkste (maar niet te onderschatten) grote blauwe call-to-action op de Facebookpagina. Pas deze simpelweg aan door erop te klikken. Kies vervolgens uit verschillende call-to-actions: contact opnemen, meer informatie en dus ook shoppen. Deze button leidt de bezoeker direct naar je website waar ze kunnen kopen wat ze zojuist op de FB bedrijfspagina hebben gezien.

 

Tip 2: voor jou uitgelicht

De ‘Voor jou uitgelicht’ feature toont gebruikers content die voor hen relevant is. Interessant dus om hier in beeld te komen, maar tegelijkertijd iets waar je weinig invloed op hebt. Facebook beoordeelt relevantie namelijk op basis van posts, gedrag van bezoekers en overall inrichting van de pagina. Leg dus zelf meer focus op zaken die voor jou prio hebben, zoals shopping. Zo vergroot je de kans dat dit onderdeel door Facebook wordt uitgelicht bij bezoekers.

 

Tip 3: getoonde producten

Sinds kort is er een nieuwe manier om producten te tonen op Facebook. Er zijn twee opties die hetzelfde worden opgezet. Bij de eerste uit dit zich als afbeeldingen i.c.m. prijs en daarboven de tekst shopping.

De tweede optie geeft je de kans om een afbeelding te laten zien waar onder wordt getoond welke producten op de afbeelding staan. Ook deze optie is i.c.m. prijs.

Beide opties stel je in vanuit de bedrijfsmanager. Ga hiervoor naar het tabblad shoppen (links in beeld). Staat dit tabblad er niet bij? Ga dan eerst naar instellingen en vervolgens naar pagina bewerken. Klik op de knop een tabblad toevoegen en voeg hier shopping toe.

Klik op shoppen en ga akkoord met de algemene voorwaarden van het winkelgedeelte. Na alle stappen te hebben doorlopen kun je producten uitlichten en tonen. Zoals te zien in voorbeeld twee is het ook mogelijk een combinatie te maken van beide. Dit laatste is een perfecte kans om mooie visuals te laten zien met daaronder afbeeldingen op productniveau. Verleid een bezoeker dus eerst, zo vergroot je de kans op een succesvolle verkoop.

 

Tip 4: sponsored (shoppen call to action)

Naast organisch posten kun je via advertentiebeheer ook sponsored promotions inzetten. Deze vorm van advertising is ideaal om de doelgroep te targeten met behulp van de Facebook data. Promoot het gewenste product door aan elke productafbeelding de call-to-action ‘shoppen’ toe te voegen.

Selecteer deze call-to-action bij het onderdeel waar je advertenties maakt, bij het uitvalmenu aanzet tot actie. Upload de productafbeeldingen bij dit onderdeel van advertentiebeheer bij handmatig afbeeldingen, video’s en links kiezen. Dit kan op verschillende manieren zoals bijvoorbeeld één afbeelding of door het promoten van een carrousel afbeelding (zoals hieronder getoond).

 

Tip 5: sponsored op basis van shopping feed

Net als bij de reguliere sponsored promotion, is het nu mogelijk sponsored promotions in te zetten vanuit de shopping feed. Dit heeft als grote voordeel dat het hele assortiment, mits het in de feed staat, te zien is wanneer je dit gaat verspreiden. Het is niet alleen sneller en gemakkelijker, maar ook toont het 1-op-1 de productomschrijving en prijs vanuit de feed. Vanzelfsprekend is het ook mogelijk onderdelen van de feed (en dus het assortiment) te promoten.

Zodra je feed is toegevoegd aan het advertentiebeheer, is deze te selecteren bij het gedeelte voor het opmaken van de advertentie. Kies dit keer echter voor de optie sjabloon dynamisch vullen vanuit een productverzameling.

 

Tip 6: Remarketing en Remarketing op basis van shopping feed

Een andere optie is remarketing advertenties. Deze advertenties worden op dezelfde plekken getoond als sponsored ads. Reguliere remarketing is hierbij op basis van een eerder websitebezoek. Oftewel, als iemand de website (of onderdeel daarvan) heeft bezocht, ziet de bezoeker de advertentie op Facebook.

Om deze optie te gebruiken moet je eerst een Facebook pixel op de website plaatsen. Daarna is het mogelijk de remarketinglijst op te roepen bij het opstellen van de advertentieset bij ‘doelgroepen’. Ga hiervoor naar aangepaste doelgroepen en selecteer websiteverkeer.

De remarketing op basis van de shopping feed stel je in door dezelfde handelingen als bij tip vijf van deze blog i.c.m. het zojuist toegelichte opzetten van de remarketing doelgroep.

 

Haal meer conversie uit Facebook

Mijn advies: richt je totale bedrijfspagina en advertentiestrategie in met de focus op shopping – als dit tenminste voor jou het primaire doel is. Alle shopping uitingen moeten tenslotte bijdragen aan het verleiden tot een aankoop. Door synergie in uitingen en een verhaal te creëren maak je de doelgroep duidelijk wat jouw merk te bieden heeft en hoe ze dit zo snel en gemakkelijk mogelijk kunnen regelen. Vergeet hierbij ook niet andere (online) kanalen mee te nemen om zo één waterdichte totaalstrategie te creëren. Zo haal je pas écht het optimale uit het online budget!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF