Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

In 6 stappen een sterke content strategie bepalen

Door: Ben Van Bokhoven

Geschatte leestijd: 3 minuten

Dit artikel verscheen eerder op Twinkle.nl.

Content marketing komt al jaren voor in de jaarlijkse lijstjes met online marketing trends. Het mag dus duidelijk zijn dat content een hot item is en waar veel potentie ligt. Mits je het goed aanpakt natuurlijk, want content maken om maar iets te hebben levert vaak weinig op. Wil jij content marketing wél goed inzetten? In dit artikel helpt online content specialist Ben je op weg met 6 stappen op weg naar een sterke content strategie.

Net als met de meeste plannen haal je pas echt rendement uit je content marketing als hier een strategie en gedachte achter zit. Logisch zou je zeggen, maar tegelijkertijd zetten veel bedrijven content lukraak in en is het vaak een bij elkaar geraapt zooitje. Schieten met hagel zullen we maar zeggen, waarbij je een groot bereik hebt, maar specifieke doelen maar moeilijk te halen zijn. Zonde, want content creëren kost tijd en dus geld. Je wilt dus dat het iets oplevert.

Zorg daarom dat je een goede basis creëert door van tevoren na te denken over een strategie en deze op papier te zetten. Dit geeft je ook meteen de kans om doelen te stellen, heldere KPI’s te bepalen en activiteiten voor de korte en langere termijn te bepalen. Hoe je dat doet? Dat lees je in de stappen hieronder.

Stap 1: doelen bepalen

Om content gericht in te zetten is het belangrijk om te weten wat het achterliggende doel is. Door hier van tevoren over na te denken kun je heldere doelen bepalen die richting geven. Belangrijk hierbij is dat ze aansluiten bij de overkoepelende doelen van de organisatie en/ of een eventueel aanwezig algemeen marketing plan. Ga je bijvoorbeeld voor meer naamsbekendheid of wil je het aantal conversies verhogen? Wat je ook kiest, probeer de doelen zo helder en meetbaar mogelijk te maken.

Stap 2: KPI’s bepalen

Om het succes van je content strategie te meten is het belangrijk dat je hier Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s) aan koppelt. Dit zijn criteria op basis van statistieken waarop je de content inzet afrekent. Interessante KPI’s voor content zijn  bijvoorbeeld ‘tijd op pagina’, ‘aantal keer gelezen’ en ‘aantal likes op Facebook’. Stel ook hypotheses op zodat je op een later tijdstip kunt testen of je strategie succesvol is.

Stap 3: wie is je doelgroep?

Om sterke content te creëren is het belangrijk dat je weet wie je doelgroep is. Onderzoek dus intern en extern wie je doelgroepen zijn en wat belangrijke kenmerken zijn zoals voorkeuren, gebruikte online kanalen en tone of voice. Praat hiervoor intern met medewerkers die veel klantcontact hebben zoals vertegenwoordigers en klantenservice medewerkers. Doe ook deskresearch en duik in Analytics, hier is vaak al een schat aan informatie te vinden. Daarnaast levert het onderzoeken van de Customer Journey zeer waardevolle informatie op over zaken zoals persoonlijke motivaties en hun ‘reis’ op weg naar een aankoop.

Alle informatie verzameld? Dan zijn persona’s een veelgebruikte methode om deze gegevens te bundelen en om te zetten naar een ‘hapklare’ segmentatie van je doelgroepen.

Stap 4: informatie bepalen

Nu je meer weet over je doelgroepen kun je de informatie bepalen die aansluit bij hun wensen. Een essentiële stap, want met content die niet aansluit bij de informatiebehoefte is de kans op succes nihil. Bepaal dus zo nauwkeurig mogelijk welke informatie een gebruiker op de verschillende momenten in de aankoopcyclus nodig heeft om het doel te bereiken.

De eerder genoemde Customer Journey levert je hierbij veel interessante inzichten zoals welke informatie gewenst is tijdens de oriëntatiefase en welke vragen juist spelen (en dus door jou beantwoord moeten worden) in de conversiefase. Pas op dat je niet te veel uitgaat van jouw eigen ideeën over wat een klant wil weten, maar probeer zoveel mogelijk vanuit de klant te denken of nog beter: het aan je klant te  vragen!

Stap 5: tactiek en werkproces bepalen

Als je voorgaande stappen hebt doorlopen weet je wat jij wilt bereiken, wie je doelgroep is en welke informatiebehoefte je klant in de verschillende fases van de Customer Journey heeft. De vervolgstap is het uitstippelen van je tactiek en daarop volgend het werkproces. Bepaal in deze fase welke middelen je gaat inzetten, op welke kanalen je gaat publiceren, wie verantwoordelijk is voor de content creatie en creëer structuur met een content kalender. Laatst genoemde biedt je een handige houvast bij het structureel inzetten van je content en maakt het voor iedereen duidelijk wie, wat moet doen en wanneer de deadline is.

Tip: net als je doelgroep heeft ook ieder kanaal zijn eigen kenmerken. Denk dus na welke boodschap je op welk medium communiceert en op welke manier je dit communiceert.

Stap 6: het succes van je content marketing meten

Content marketing is een dynamisch proces dat vraagt om tussentijdse evaluatiemomenten om te bekijken wat goed gaat en waarop je moet bijsturen. Zorg dus dat je KPI’s goed worden gemeten zodat je de resultaten van je inspanningen ook daadwerkelijk ziet en zo nodig kunt ingrijpen.

Vraag het onze content specialist

Het bepalen van je content strategie is dus een proces waar je goed over na moet denken, maar waar je uiteindelijk veel profijt uit haalt. Heb je zelf niet de kennis of tijd om dit uit te voeren? Vraag het dan aan onze content specialisten en neem vrijblijvend contact op! En wil je op de hoogte blijven van het laatste online nieuws? Bekijk dan ons Tribal blog of meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF