Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

6 tips voor linkbuilding met eigen onderzoek

Door: Mark van Werven

Geschatte leestijd: 3 minuten

Dit artikel is eerder verschenen als gastblog op Twinklemagazine.nl

Google houdt van autoriteitssites. Een website is in de ogen van Google een autoriteit als er veel relevante en belangrijke andere websites naar de site verwijzen. De continue vraag is: hoe komt u aan die verwijzingen, ofwel linkjes naar uw site?

Soms krijgt u spontaan linkjes, maar u kunt de autoriteitsstatus van uw site natuurlijk ook een handje helpen. Tribal Internet Marketing heeft getest hoe u op basis van eigen onderzoek kunt werken aan uw autoriteitsstatus en hoe u daarmee linkjes kunt krijgen. Het full service internetmarketingbureau werkte hiervoor samen met het onderzoeksbureau NovioData.

Onderzoeksvoorbeelden
In dit artikel staan leerervaringen beschreven op basis van drie voorbeelden. Het eerste voorbeeld betreft Annadiva. Voor Annadiva is er onderzoek gedaan naar verschillen in lingerievoorkeuren tussen mannen en vrouwen. Voor de site Kerstpakketten.nl kregen Nederlanders onder meer de vraag of zij voor kerst van hun werkgever een traditioneel pakket of liever een geldbonus willen. Voor de site Sinterklaasliedjes.nl werd onderzocht wat de meest favoriete sinterklaasliedjes zijn.

Een brutaal mens…
Op Anp.nl werden persberichten met daarin de uitkomsten van de onderzoeken geplaatst. De uitdaging is om tussen alle berichten op te vallen en een prikkelende kop helpt om de aandacht van journalisten te krijgen. De persberichten werden goed opgepakt en leverden de nodige free publicity op. Het onderzoek van Annadiva werd besproken bij Radio 538, er kwam een item voorbij in de uitzending van PowNews, er stond een artikel op de site van De Telegraaf, een stuk in het AD en er waren diverse radio-interviews over het onderwerp te horen. Het sinterklaasonderzoek werd geplaatst op de website van Hart van Nederland en kwam ook voorbij in de late editie van Hart van Nederland diezelfde avond.

Mooie resultaten, maar nog geen linkjes. Het persbericht op het ANP kan geen link bevatten en media zoals kranten plaatsen het bericht wel op hun site, maar soms zonder link. Zo werd het onderzoek over de kerstpakketten onder andere geplaatst op Nd.nl en op Needsfacility.nl, waar in eerste instantie nog geen link in de artikelen stond. Door deze websites te vragen of ze er een linkje in wilden plaatsen, is dit alsnog gelukt. Van de in totaal 21 plaatsingen waren er 5 waarin uiteindelijk wel een link is opgenomen.

Naast verspreiding van het persbericht via het ANP kunt u ook via andere kanalen uw onderzoek onder de aandacht brengen. Lokale media zijn extra geïnteresseerd in nieuws dat komt van bedrijven uit hun regio. Brancheorganisaties schrijven graag over onderwerpen die de eigen branche betreffen. Verder zijn er mogelijk bloggers die uw artikel graag oppakken. Het gaat natuurlijk niet alleen om de links, maar ook om uw naamsbekendheid wanneer u wordt genoemd.

Zes tips

  •  Denk na over wat u in uw onderzoek vraagt. Is het nieuwswaardig? Onderzoeken die snel worden overgenomen zijn onderzoeken die inspelen op actualiteit of zaken als verschillen tussen mannen en vrouwen of verschillen tussen Nederlanders en Belgen.
  • Geef niet uw hele onderzoek in één bericht weg. In een onderzoek kunt u meerdere vragen stellen. De pers licht vaak één onderwerp van het onderzoek uit. Heeft u dus meerdere interessante onderzoeksresultaten, gebruik die dan voor meerdere persberichten of ‘gun’ ze aan verschillende partijen waardoor ze allemaal eigen unieke content krijgen.
  • Simpelweg een persbericht plaatsen is niet genoeg. Actief een bericht pluggen – zowel vooraf als achteraf – bij diverse media, brancheorganisaties of bijvoorbeeld lokale media helpt en zorgt voor meer plaatsingen.
  • Volg goed waar uw artikel wordt geplaatst. Als er geen linkje in uw artikel staat, kunt u de redactie vragen dat alsnog te doen of u kunt in een reactie zelf verwijzen naar uw site, bijvoorbeeld naar de bron van uw onderzoek die u op uw eigen site publiceert.
  • Werk samen met een gedegen onderzoeksbureau en zorg dat er voldoende mensen aan het onderzoek hebben meegedaan zodat het representatief is. Aan het kerst- en sinterklaasonderzoek van Tribal Internet Marketing werkten ruim 1050 mannen en vrouwen van achttien jaar en ouder mee.
  • Vergeet het laaghangend fruit niet. Een artikel plaatsen op een nieuwsbank levert al een linkje op en van de onderzoeksvoorbeelden uit dit artikel publiceerde het onderzoeksbureau NovioData ook graag het onderzoek op zijn eigen site. Als u vooraf nadenkt met wie u uw onderzoek uitvoert, heeft u ook grote kans dat zij graag meewerken aan het publiceren van het onderzoek in de eigen kanalen.

Kosten
Het uitvoeren van een onderzoek hoeft tegenwoordig niet veel geld te kosten. Onderzoeksbureaus werken met online panels en kunnen snel en relatief goedkoop grote onderzoeken uitzetten. Het verwerken van de data kunt u zelf, net als het opstellen van een vragenlijst. Maar verwacht niet dat uw onderzoek massaal linkjes oplevert. Het blijft hard werken. Maar bedenk ook dat een onderzoek uw bedrijf tevens nieuwe inzichten oplevert over hoe de doelgroep denkt en handelt. En dat is ook mooi meegenomen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF