Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

69 link building tips voor 2009

Door: Bart Martens

Geschatte leestijd: 9 minuten

Deze post is eerder (in het Engels) verschenen op Wiep.net.

Hoewel link building in het verleden een nog grotere rol speelde binnen zoekmachine optimalisatie, is het nog steeds verreweg de belangrijkste factor voor zoekmachines om de resultaten te bepalen. Ook in 2009. Een lijst met goede, bruikbare tips kan dus van pas komen voor iedereen die een website heeft en/ of deze promoot.

Ongeveer zes-en-een-half jaar geleden publiceerde (onder andere) link guru Eric Ward een lijst met 131 link building strategiën. Het immens lange artikel werd door velen gebruikt als “link handboek”, todat Aaron Wall en Andy Hagans in 2006 een vervolg met 101 link building tips hadden ontwikkeld. Omdat het zoeklandschap in rap tempo verandert, is het inmiddels tijd voor een nieuwe, geupdate versie.

7 Interne link building tips

1. Zorg voor een navigatie die indexeerbaar is voor zoekmachines. Gebruik hiervoor (anchor text rijke) tekstlinks of afbeeldingen die voorzien zijn van een alt-attribuut.

2. Breadcrumbs (of het minder mooie Nederlandse ‘kruimelpad’) kunnen zeer goed helpen bij link building. Ze zijn niet alleen aan te raden vanuit usability-oogpunt, maar kunnen ook voor anchor text differentiatie zorgen.

3. In-content links zorgen voor extra relevantie door de omliggende tekst. Daarnaast wordt er vaak veelvuldig doorgeklikt vanuit teksten, dus in-content links kunnen relatief gezien ook voor meer bezoekers zorgen.

4. Gebruik een sitemap, zowel om de indexatie van je website te verbeteren als voor extra anchor text differentiatie. Een sitemap is eveneens aan te raden vanuit usability-oogpunt.

5. Zorg dat je belangrijkste pagina’s voldoende links van relevante pagina’s binnen je eigen website krijgen. Vanuit deze belangrijke pagina’s kun je vervolgens doorlinken naar de net-iets-minder-belangrijke pagina’s. Een duidelijke websitestructuur is belangijk, maar een goede link-ondersteuning hiervan eveneens.

6. Wees consistent bij het plaatsen van interne links. Als je homepage te vinden is op jewebsite.nl, link dan altijd naar deze URL, en niet naar locaties als jewebsite.nl/index.php, jewebsite.nl/index.php&id=32 of andere varianten.

7. Onderzoek welke pagina(‘s) van je website de meeste links heeft. Zorg dat je belangrijkste pagina’s gelinkt worden vanaf deze pagina(‘s).

10 Makkelijke starttips

8. Optimaliseer bestaande links. Zoek contact met webmasters van sites die al naar je linken en vraag of ze de ‘klik hier’ anchor text kunnen wijzigen in een wat meer omschrijvende tekst. Dit verhoogt vaak niet alleen de doorklikratio, maar ook de relevantie. Het optimaliseren van bestaande links betekent overigens niet dat je alle bestaande inkomende links moet (laten) aanpassen, beperk je tot enkel de belangrijksten.

9. Houd een oogje op je 404-statistieken. Google geeft zelf informatie over welke pagina’s Google tegen is gekomen die een 404-error gaven, oftewel ‘Deze pagina bestaat helaas niet (meer)’. Zorg ervoor dat de oude URLs op de juiste manier redirecten naar de meest relevante nieuwe locatie, of dat de links naar de betreffende pagina’s wordt gewijzigd.

10. Creeër een ‘link naar ons’-pagina, waarop je eventueel ook banners, buttons of een logo plaatst. Het klinkt heel simpel, maar kan -zeker in sommige branches- erg goed werken.

11. Stuur je website door naar vrienden, collega’s, familie en andere bekenden. Dit zorgt niet alleen voor handige tips van bekenden die met een kritisch oog kijken, maar kan ook voor links zorgen van vrienden met een eigen website.

12. Zijn er bepaalde gedeelten (zoals een leden-sectie of een ander privé-hoekje) afgesloten voor zoekmachines via een robots.txt file of via meta-noindex? Probeer er dan voor te zorgen dat eventuele linksnaar deze pagina’s worden omgezet in links naar pagina’s die zoekmachines wél mogen bezoeken, en dus meetellen.

13. Gebruik een spellingscontrole. Mensen zullen eerder linken naar een website, artikel of pagina die correct gespeld is, een pagina vol spelfouten ziet er immers erg onprofessioneel uit.

14. Zoek naar websites die je bedrijfsnaam of URL al wel noemen, maar geen (klikbare) link hebben geplaatst. Dit kan bijvoorbeeld via Yahoo!. Neem vervolgens contact op met de betreffende websites.

15. De vorige tip werkt ook prima bij persoonsnamen. Zoek naar je eigen naam, de naam van de directeur, of de naam van een andere belangrijke persoon uit je organisatie. Ook dit kan via Yahoo!.

16. Laat reacties achter op websites, fora of blogs waar je vaak komt.

17. Onderzoek of het bedrijf waarvoor je werkt nog meer websites en/ of domeinnamen heeft. Kleine bedrijven hebben vaak een aantal domeinnamen, grote bedrijven kunnen er echter vele tientallen tot honderden hebben. Zorg er voor dat de website (waar relevant!) naar elkaar doorlinken en zorg dat ook geldt voor de domeinnamen.

12 Veel gebruikte link building technieken

18. Probeer via Google interessante websites te vinden door te zoeken op relevante zoektermen, of variaties hierop. Neem contact op met de webmaster en vraag wat er mogelijk is.

19. Onderzoek welke websites naar je concurrenten linken. Probeer ervoor te zorgen dat deze sites ook naar jouw site gaan linken.

20. Zoek naar websites die dezelfde diensten of producten aanbieden, maar in een ander land of andere taal. Onderzoek wat voor type websites hier naartoe linken als extra inspiratie voor bij punt 19 en 20.

21. Interview een expert uit je branche, of zorg dat je zelf geinterviewed wordt. Zorg er bij de laatste optie voor dat er één of meerdere links naar je meest interessante pagina geplaatst wordt. Deze links kunnen immers weer voor nieuwe links zorgen, doordat geinteresseerde lezers doorklikken naar de betreffende pagina.

22. Schrijf gastartikelen voor relevante websites of blogs in je branche. Helemaal tijdens een kredietcrisis zijn veel websites op zoek naar gratis content, omdat veel mensen daar nu minder tijd voor hebben.

23. Geef les. Of het nu een publieke workshop, een masterclass op een Hogeschool of een gastcollege op een Universiteit is, er zijn altijd mogelijkheden om hier links mee te verkrijgen. Bijvoorbeeld via de lokale pers of de universiteitswebsite.

24. Adverteer op zoektermen waar journalisten, redacteurs en andere webmasters in je branche op zouden kunnen zoeken via een zoekmachine advertentieprogramma. Probeer de bezoekers die hieruit voort komen om te zetten in links.

25. Gebruik het inhoudsnetwerk van Google AdWords om vast te stellen welke relevante websites voor bezoekers en conversies zorgen. Neem vervolgens contact op met deze websites.

26. Doe mee aan een affiliateprogramma. Zie tip 25.

27. Neem contact op met webmasters die al eerder een link naar je website hebben geplaatst bij de lancering van interessante (en voor hen relevante!) content.

28. Ruil links. Er is absoluut niets mis met een aantal, zeer relevante linkruils met belangrijke websites die voor extra bezoekers kunnen zorgen. Door links te ruilen met grote aantallen en/ of irrelevante websites kun je echter in de problemen komen.

29. Doneer aan een goed doel. Hoewel het kopen van links niet wordt toegestaan door Google, zijn er nog steeds voldoende manieren waarop je dit redelijk legitiem kunt doen.

12 Plekken om je URL toe te voegen

30. Hoewel de meeste social media websites enkel gebruikt zouden moeten worden om goede content te promoten (wat weer voor nieuwe links kan zorgen), zijn er ook social media websites waar je eenvoudig een link kunt toevoegen aan je profielpagina. LinkedIn bijvoorbeeld, maar zo zijn er meer voorbeelden.

31. Sommige algemene startpagina’s en directories, zoals DMOZ of Startpagina.nl zijn de moeite van het toevoegen waard. Voeg je site hierbij toe in de meest relevante categorie.

32. In bepaalde gevallen zijn ook branche-specifieke start- of linkpagina’s de moeite waard. Let hierbij goed op de kwaliteit van de pagina.

33. Ook regionale startpagina’s en directories behoren tot de mogelijkheden. Ook hierbij geldt weer: kwaliteit gaat vér boven kwantiteit.

34. Publiceer mooie, schokkende, afwijkende of artistieke foto’s via Flickr, waarbij je eveneens -op je profielpagina- een link kunt plaatsen.

35. Schrijf een artikel over een aanverwant onderwerp en publiceer dit op een relevante website uit je branche.

36. Relevante links in Wikipedia artikelen, Google groups of andere vraag-en-antwoord fora mogen wellicht voorzien zijn van een rel=nofollow attribuut, maar kunnen (indirect) wel voor links zorgen zijn die wél gevolgd worden door zoekmachines.

37. Voeg je RSS feed toe aan relevante RSS directories.

38. Als je een blog hebt, kun je deze toevoegen aan de betere blog-startpagina’s en directories.

39. Gebruik PR-websites bij de distributie van je persberichten. Zorg ervoor dat je persbericht één of meer klikbare links naar je website bevat.

40. Heb je een mooi design? Voeg je website toe aan CSS directories of doe mee aan webdesign wedstrijden. Een design is vaak niet eens taal gebonden, dus kijk ook buiten de landsgrenzen.

41. Twitter. Plaats een simpel berichtje van maximaal 140 karakters bij het plaatsen van een nieuw artikel of de lancering van een persbericht. Je volgers zijn hier wellicht in geinteresseerd.

12 Manieren om mensen over je te laten schrijven

42. Verstuur kerstgeschenken naar bloggers uit je branche, verjaardagscadeau’s naar bekende journalisten, of wees op een andere manier attent.

43. Biedt een dienst of product aan in ruil voor een review. Vraag hierbij niet om een link, de meesten zullen dit namelijk toch wel doen.

44. Creeër iets unieks. Een top 10 lijst, een mash-up, how-to, het-beste-van, een onderzoek, award, of iets anders: de mogelijkheden zijn eindeloos. Definieer je ideale linkbait-hook, creeër de ideale content en trek hiermee vele links aan.

45. Probeer een hype te starten of speel er op in, gebruik een nieuw woord, of doe iets anders als eerste.

46. Link naar anderen. De meeste webmasters merken het vanzelf op als iemand naar ze toe linkt. De ideale manier dus om met relevante, interessante bloggers en andere webredacteuren in contact te komen.

47. Beloof een enkele -of een select aantal- blogger de scoop als je schokkend nieuws hebt. Bloggers houden van scoops en zijn wellicht bereid om -ook in de toekomst- vaker naar je te linken.

48. Zeg iets schokkends, nieuws, slims, aparts, raars of vleiends. Andersdenkenden hebben een grotere kans om links te krijgen dan iemand uit de grijze massa.

49. Creeër iets met een uniek design. Dit hoeft niet je website te zijn, een visitekaartje is al genoeg.

50. Lanceer een aparte offline marketing campagne, want hier wordt ongetwijfeld over gesproken. Zowel offline als online. Vergeet niet voor een ideale integratie tussen je offline en online campagne te zorgen.

51. Organiseer een wedstrijd en stel prijzen beschikbaar voor de winnaar. Dit is niet alleen een leuke manier om extra aandacht en links te krijgen, maar ook om extra input of content te krijgen, bijvoorbeeld bij een product of website gerelateerde wedstrijd.

52. Ontwikkel een handige gratis tool of plugin.

53. Spreek tijdens een conferentie of seminar. Dit is niet alleen ideaal om status op te bouwen en om nieuwe contacten op te doen, maar ook om links te krijgen. Bijvoorbeeld van bloggende bezoekers van de conferentie.

12 Logische tips voor bedrijven

54. Het is mogelijk om je URL toe te voegen aan je online KvK-profielpagina.

55. Op vele relevante brancheorganisaties en websites van andere instanties is het eveneens mogelijk om een link te plaatsen of aan te vragen.

56. Neem contact op met je leveranciers, producenten, relaties en andere bedrijfspartners. Probeer een link te krijgen, eventueel in ruil voor een link terug.

57. Biedt aan je leveranciers aan om recenties voor ze te schrijven, die op de website van de leverancier geplaatst kan worden. Uiteraard in ruil voor een link terug vanuit deze recentie.

58. Vraag aan je (grootste) klanten om een recentie van je producten te schrijven. Hierbij kun je eventueel een korting, extra snelle service of ander voordeel als ruilmiddel aanbieden.

59. Huur een pr-specialist in. Hoewel je het tot op zekere hoogte goed zelf kunt, hebben professionals vaak nét die contacten die het verschil maken. Vraag bij het inhuren van een specialist dus wel naar zijn of haar connecties in je branche.

60. Wordt lid van relevante fora. Niet alleen om naar je website te linken vanuit je profielpagina, maar ook om deel te nemen aan discussies, tips te geven, antwoorden te krijgen en interessante contacten op te doen.

61. Sponsor iets. Of het nu een evenement uit je branche, een lokale gebeurtenis, een sportclub of een relevant forum is; een sponsoring kan voor meer zorgen dan enkel ‘aandacht’.

62. Neem een stagiaire. Hij of zij kan bijvoorbeeld aan een interessant onderzoek werken (zie tip 44) dat eveneens op de website van zijn of haar Hogeschool of Universiteit geplaatst kan worden.

63. Lever een geweldig product, dienst of klantenservice. Een middelmatig of goed product houdt mensen stil. Enkel als het erg slecht OF geweldig is zijn de meesten niet te beroerd om (zowel offline als online) hun mening te geven.

64. Zoek naar bedrijven die failliet of gestopt zijn. Probeer hun oude website over te nemen, of neem contact op met webmasters die naar deze oude website linken, en vraag of ze de (niet langer relevante) link kunnen wijzigen in een link naar jou (wél relevante) website.

65. Maak link builders van je collega’s. Vele handen maken niet alleen licht werk, maar zorgen ook nog eens dat dit werk een stuk efficienter verloopt.

4 Belangrijke overdenkingen

66. Huur een link builder of expert in of probeer zoveel mogelijk kennis op te doen. Helemaal als je zelf al een tijd verantwoordelijk bent voor de link marketing van je website, kan een gesprek of samenwerking met een expert voor nieuwe inzichten en een efficientere invulling zorgen.

67. Geef niet op. Link marketing is niet iets dat je “even” doet of iets dat je enkel tijdens de stille dagen tussen kerst en oud en nieuw hoeft te doen. Link marketing is erg tijdrovend, uitputtend en het houdt nooit op.

68. Blijf het nieuws volgen. Dit geldt zowel voor het nieuws in je eigen branche, als het nieuws op zoekmachine marketing gebied. Alleen zo kun je snel inspringen op trends, wijzigingen en veranderingen.

69. Als je jezelf tijdens link marketing activiteiten ooit afvraagt ‘is dit wel legitiem?’, ‘heeft dit wel zin?’ of ‘zou ik dit wel moeten doen?’, dan is het antwoord waarschijnlijk ‘nee’. Link marketing is vrijwel identiek aan “gewone” marketing, doe dus alleen dingen die zin hebben en je merk (of website) niet kunnen schaden.

0 Geavanceerde link marketing tips

Zoals je al hebt kunnen lezen is link marketing geen hogere wiskunde, het is simpelweg een combinatie van zoekmachinekennis, “gewone” marketingtechnieken, een flinke dosis vasthoudendheid en erg veel tijd. Hoewel de 69 bovenstaande tips een leuk begin kunnen zijn, zullen er ongetwijfeld nog vele andere mogelijkheden zijn voor jouw specifieke situatie.

De reacties staan uiteraard open voor iedereen die aanvullingen heeft op deze lijst 😉

Discussie- 7 reacties

Mark

4 februari 2009, 22:36

Hé Wiep,

fantastische lijst natuurlijk en gefeliciteerd met het winnen van de Semmies met deze post.

Mark

Reageer hier op

Link Building? Je hebt al meer link builders dan je denkt! - Frankwatching

5 maart 2009, 08:00

[…] 2009 – 08:00 Link building kan voor velen lastig, tijdrovend of vervelend lijken, er zijn immers zoveel dingen waar je aan kunt denken. Het inhuren van een partij om deze zorgen uit handen te nemen lijkt daarom […]

Reageer hier op

Lloyd

11 maart 2011, 12:05

Een extra tip voor interne linkbuilding tips is het gebruik maken van een footer. Deze is ook erg belangrijk om in je website op te nemen.

Lloyd

Reageer hier op

Gebruiker

12 juli 2011, 17:37

Schrijf een paar goede artikelen of ontwikkel wat goede content en vraag andere webmasters/websites die over hetzelfde thema schrijven of ze een stem willen uitbrengen op je content door ernaar te verwijzen met een backlink.

Reageer hier op

Gebruiker

13 juli 2011, 00:02

Backlinks van openbare instellingen hebben vaak een goede linkkracht/PR. Ben je actief in een schoolgemeenschap of kun je iets betekenen voor een scholengemeenschap of andere instelling? Een vermelding op dergelijke websites zijn altijd de moeite waard. Mooie backlinks zijn dat hoor!

Reageer hier op

James Hardenberg

27 juli 2011, 13:55

Leg contact met de webmasters en ondernemers uit jouw branche. Bel ze eens op. Nodig ze eens uit voor een praatje. Maak kennis met mekaar. Geef mekaar waardevolle adviezen. Bouw een netwerk om je heen. In de loop der tijd zal dat leiden tot een hoop waardevolle backlinks.

Reageer hier op

James Hardenberg

6 augustus 2011, 21:00

Vraag al je zakelijke relaties, vrienden, kennissen, collega’s of familieleden of ze een link naar je website kunnen opnemen

Google je website URL en kijk of er pagina’s zijn waar de URL nog geen hyperlink is. Dit kan je zelfs doen op pagina niveau.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF