Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

7 Hoofdzonden bij het opzetten van AdWords campagnes

Door: Ronald Schepers

Geschatte leestijd: 3 minuten

Om kennis, maar ook om inspiratie op te doen (zowel voor campagnes als voor blog posts), adwords-foutenvolgt praktisch iedere internet marketeer wel een aantal (inter)nationale online marketing blogs. Een van mijn persoonlijke favorieten is SearchEngine Land. Op deze weblog trof ik eerder deze week het artikel “Seven Common Mistakes That Cause New Advertisers To Fail” aan, waar deze blog post op is geïnspireerd.

Hier volgen de 7 meest voorkomende fouten die nieuwe adverteerders maken en nog belangrijker, hoe ze vermeden kunnen worden bij het opzetten van een AdWords campagne.

1. Doelstelling campagne niet bepaald

Voordat er begonnen wordt met het opzetten van de AdWords campagne, moet de doelstelling(en) bekend zijn. Als er geen doelstelling(en) wordt vastgesteld, weten we ook niet welke zoekwoorden, tekstadvertenties of bestemmingspagina’s voldoen of juist geldverspilling zijn.

Definieer vervolgens wat er meetbaar gemaakt moet worden. Bijvoorbeeld een formulier invullen, een belafspraak of een verkoop. Deze acties worden geactiveerd, door de conversiecode te implementeren op de bedankpagina van de website.

2. Slechte indeling advertentiegroepen

Veel beginnende adverteerders maken bij het opzetten van hun AdWords campagne de fout hun advertentiegroepen te vullen met te veel en/of irrelevante zoekwoorden.

We zien vaak advertentiegroepen met zoekwoorden die totaal niet relevant zijn aan de informatie die gebruikt is in de tekstadvertenties of totaal niet aansluit bij de informatie die te vinden is op de bestemmingspagina van de website.

Hoe specifieker en kleiner het aantal zoekwoorden die gebruikt worden in de advertentiegroep, hoe specifiekere tekstadvertenties er geschreven kunnen worden voor deze advertentiegroep. Resulterend in een hogere CTR en succespercentage.

Het is daarom beter om 10 advertentiegroepen met 10 relevante zoekwoorden te hanteren in plaats van één advertentiegroep met 100 zoekwoorden.

3. Focus op bezoekers in plaats van conversies

Veel voorkomend is het toevoegen van zeer algemene zoekwoorden, bijvoorbeeld het zoekwoord TV.
Maar in welke context wordt dit zoekwoord toegevoegd? Is de gebruiker op zoek naar een Tv-programma, Plasma TV, online TV of iets anders?

Hoewel deze algemene zoekwoorden kunnen leiden tot een toename van het verkeer naar de website, is het beter te focussen op zoekers die een conversie opleveren.

Door het inzetten van specifieke zoekwoorden, wordt de kans op conversies groter, bijvoorbeeld:

  • Sony kld46v5500
  • kopen Samsung TV
  • Philips led tv bestellen

Mocht de adverteerder echter de doelstelling hebben naamsbekendheid op te bouwen, dan heeft het vergroten van het bezoek aan de website vaak meer prioriteit dan het meten van conversies.

4. Negeren van matchtypes

Veel nieuwe adverteerders hanteren enkel ‘broad match’ (breed) bij het inzetten van hun zoekwoorden.
Een zoekwoord als ‘koffie bekers’ matcht echter met zoekopdrachten als ‘theekopjes’, ‘koffiekan’ of ‘koffiemokken verzamelen’.

Dit heeft tot gevolg dat er veel irrelevant verkeer op de website komt, wat niet converteert.

Door het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden aan de campagnes, wordt voorkomen dat de tekstadvertenties van de adverteerder worden getoond bij irrelevante zoekopdrachten.

Ook door het inzetten van zoekwoorden met ‘phrase match’ (zinsdeel) en ‘exact match’ (exact) wordt er ook veel irrelevant verkeer uitgesloten.

5. Geen aparte inhoud en zoek campagnes

Advertenties kunnen worden weergegeven in het zoeknetwerk of inhoudsnetwerk van Google.

In het zoeknetwerk wordt de tekstadvertentie alleen weergegeven wanneer iemand actief zoekt op een zoekwoord, dat is opgenomen in één van de advertentiegroepen.

In het inhoudsnetwerk wordt een tekstadvertentie alleen weergegeven wanneer Google het thema van de advertentiegroep relevant genoeg vindt om deze weer te geven op relevante webpagina’s.

We hebben te maken met actieve zoekers (zoeknetwerk) t.o.v. passieve lezers ( inhoudsnetwerk).

Vandaar ook de aanbeveling om 2 aparte campagnes in te richten met verschillende zoekwoorden en tekstadvertenties voor het zoek- en inhoudsnetwerk.

6. Homepage als enige landingspagina

Mensen willen per direct de informatie of het product waar ze naar op zoek zijn voor ogen krijgen.

Indien alle tekstadvertenties landen op de homepage van de website, zullen veel bezoekers om die reden vroegtijdig afhaken.

Laat de bezoeker daarom landen op een pagina, die de informatie weergeeft die overeenkomt met de specifieke zoekopdracht.

7. Slechts één tekstadvertentie

Bij het inzetten van één tekstadvertentie per advertentiegroep kunnen we niet meten of deze tekst het optimale resultaat behaalt.

Het is daarom voornaam om te testen met diverse tekstadvertenties per advertentiegroep.

We kunnen tevens de landingspagina van één van de tekstadvertenties aanpassen om te bepalen of dit de CTR en het succespercentage zal verbeteren.

Conclusie

Behalve deze 7 veel voorkomende basisfouten, zijn er nog tal van andere missers/problemen te noemen die regelmatig voorkomen bij het opzetten van een AdWords campagne.

Wilt u uw AdWords campagne laten controleren op de 7 hoofdzonden of andere veel voorkomende fouten, neem dan contact op met één van onze Adwords specialisten 😉

Discussie- 1 reactie

Evoworks

27 december 2011, 14:09

Misschien goed om toe te voegen:De zelfde zoekwoorden gebruiken voor verschillende campagnes, of wel Dubbele zoekwoorden. Dit gaat ook erg vaak fout. Verschillende campagnes gaan tegen elkaar concurreren en worden niet weergegeven. Dit gaat ook ten koste van de kwaliteit.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF