Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

23 mei 2016

Wat mij enorm fascineert binnen het vakgebied van SEA is het zoekgedrag van mensen. Ik zoek dit graag voor je uit!

8 online tips voor ZZP’ers & MKB

Door: Patricia Bouwheer

Geschatte leestijd: 5 minuten

Of je nu een klein bedrijf bent of een groot bedrijf, ook met minder grote budgetten kun je online adverteren, inzicht krijgen in je bezoekers en je online vindbaarheid verbeteren. Onderstaand enkele tips van SEA specialist Patricia voor een houvast en/of goede start in de snelle en fantastische online wereld.

 

1. Goede website

We beginnen met een open deur: zorg dat je een goede website hebt! Je website is tenslotte je online visitekaartje en een soort verlengde etalage. De eerste indruk van een site is bepalend voor de beoordeling van de rest van je site én daarmee de beoordeling van je aanbod. Het zou zonde zijn, als datgene wat je uit wilt stralen niet tot uitdrukking komt op je website. Denk hierbij niet alleen aan design, maar ook aan de juiste content en natuurlijk gebruiksvriendelijkheid.

Voor € 2.500 – € 3.000 kun je al een vrij eenvoudige en kwalitatieve website laten maken. Voor een koppeling met een webshop module met betalingsproces, liggen de kosten een stukje hoger.

 

2. Implementeer Google Analytics

Eigenlijk bestaat het implementeren van Google Analytics uit twee stappen:

  1. Google Analytics account maken
  2. De trackingcode plaatsen op elke webpagina

Deze trackingcode vind je als volgt:

  • Log in bij Google Analytics
  • Ga naar property (middelste kolom)
  • Kies trackinginfo
  • Kies trackingcode.

We komen nog regelmatig bedrijven tegen die wel een Google Account hebben aangemaakt, maar nooit de code hebben geplaatst op hun webpagina’s. Hierdoor mis je maanden tot jaren aan data en een nulmeting. Een gemiste kans, want deze data geeft inzicht in je gebruiker en levert veel kwalitatieve data op.

 

3. Breng je boodschap over met content

Het meest fascinerende van MKB en ZZP’ers is vaak de passie en de enorme drijfveer. Content is belangrijk om deze passie en jouw verhaal (en meerwaarde) over te brengen. Tegelijkertijd kan het een hele uitdaging zijn om goede content te schrijven. Je kunt er dan ook voor kiezen om dit uit te besteden aan bijvoorbeeld een tekstschrijver of studenten. Toch liever zelf aan de slag? Let dan even op de volgende tips:

  • Begin met een aansprekende titel met daarin het belangrijkste zoekwoord
  • Gebruik waar mogelijk opsommingen. Het liefst oneven en maximaal 7
  • Gebruik korte zinnen en tussenkopjes
  • Werk met korte alinea’s van 3 tot 6 regels, dit zorgt voor een scanbare tekst
  • Vermijd vaktaal en jargon
  • Denk en schrijf vanuit de lezer

 

4. Verzamel referenties

Referenties kunnen jouw product of dienst nog succesvoller maken. Het werkt tenslotte extra overtuigend wanneer anderen jou aanraden. Een tip is hier om het woord ‘referentie’ te vermijden en klanten te vragen naar hun verhaal of ervaring. Mensen zijn gek op verhalen vertellen. Wellicht kun je ook quotes of uitspraken op je website benoemen van ontvangen complimenten op social media of mailtjes. Enkele tips:

  • Zet aanhalingstekens aan het begin en einde van de referentie, hiermee geef je aan dat het om een “quote” gaat
  • Herschrijf de referentie niet
  • Plaats ook negatieve of kritische referenties om wantrouwen te voorkomen
  • Plaats bij de referenties demografische variabelen (zoals naam, woonplaats, leeftijd, beroep, etc) zodat geïnteresseerden zich daar eventueel in kunnen herkennen

 

5. Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf was vroeger bekend onder de naam Google Places. Zodra men een zoekopdracht uitvoert worden de locatie, openingstijden en telefoonnummer van je bedrijf weergegeven in de zoekresultaten. Deze bedrijfsinformatie wordt echter niet enkel weergegeven in Google Zoeken, maar ook in Google Maps en Google+. Allemaal gratis en voor niets. Zeker iets om niet te vergeten en zeer relevant voor de lokale vindbaarheid.

Online tips voor MKB en ZZP'ers

 

6. Doelgericht adverteren met AdWords

Met AdWords heb je de mogelijkheid om je zichtbaarheid in Google te vergroten door te adverteren. Klinkt allemaal heel spannend, maar het hoeft hier echt niet om grote budgetten te gaan. Door de targeting dusdanig goed in te stellen adverteer je namelijk heel gericht en bepaal je zelf wat je wilt uitgeven. Er is binnen AdWords dan ook geen minimum aan advertentie uitgaven waar je aan gebonden bent.

Om je online adverteren een vliegende start te geven kunnen onze SEA specialisten een AdWords account voor je opzetten én beheren. Wil je uiteindelijk liever zelf het account beheren, dan kan dat uiteraard ook. In een dagdeel kunnen we de basiskennis van AdWords uitleggen met een interactieve training.

 

7. Extensies AdWords advertenties

Extensies is een uitbreiding van je advertentietekst in AdWords die de mogelijkheid biedt om specifieke onderdelen van je website in beeld te brengen of een call-to-action toe te voegen (denk bijvoorbeeld aan een bel nu knop of linkjes naar je dienstenpagina of contactpagina). Sommige extensies worden automatisch gegenereerd, terwijl andere handmatig toegevoegd moeten worden. Een klik op een extensie kost net zoveel als een klik op de advertentie (kopregel). Onderstaand enkele belangrijke extensies:

Oproepextensie

Met deze extensie stimuleer je meer telefoontjes door de weergave van je telefoonnummer bij de advertentie.

Locatie extensie

Dit is een voorbeeld van een extensie die automatisch wordt gegenereerd. De locatie(s) van je winkel(s) of bedrijf worden beheerd in Google Mijn Bedrijf (zie punt 5.) Deze kan vervolgens gemakkelijk worden gekoppeld met AdWords. Deze extensie toont het bedrijfsadres, telefoonnummer en openingstijden. Bezoekers vanaf mobiele apparaten zien ook een link naar een routebeschrijving.

Sitelinks

Met deze extensie voeg je extra linkjes aan je advertentie toe die linken naar specifiekere bestemmingspagina’s. In het voorbeeld van Tribal zijn dat o.a. ‘website statistieken’ en ‘SEA’. Een advertentie kan twee tot zes sitelinks bevatten. In sommige gevallen worden deze links aangevuld met een korte beschrijving.

Online tips voor MKB en ZZP

 

8. Onmisbaar in 2016: de mobiele website

Ook mobiel is niet meer weg te denken, zeker als het gaat om lokale vindbaarheid. We gaan tegenwoordig niet meer online, we leven online en kunnen elk moment van de dag iets op onze smartphone opzoeken of bestellen. Even snel een restaurant in de buurt opzoeken of online de prijs checken van die leuke schoenen, het kan allemaal. Hier komt ook de term showrooming vandaan wat betekent dat je eerst een product bekijkt in een fysieke winkel en deze vervolgens online aanschaft. Een ander gevolg is dat bezoekers bij fysieke winkels gerichter zijn geworden doordat ze al online gezocht hebben en hierdoor beter weten wat ze willen.

De verwachting is dat mobiel in 2016 een nog grotere invloed gaat hebben binnen de online wereld. Zo waren er vorig jaar al meer mobiele zoekopdrachten dan via de traditionele desktop en gebruikt maar liefst vier op de vijf consumenten hun smartphone om producten, diensten of winkels in de buurt te vinden. Deze bezoekers voeren dus lokale zoekopdrachten uit, waar ze ook zijn. Daarnaast heeft Google al aangekondigd dat een mobielvriendelijke website een factor wordt die meeweegt in je ranking in de zoekmachine. Kortom: zorg dat je een mobiele website hebt!

Een andere tip die ik je nog wil meegeven is om binnen AdWords je biedstrategie aan te passen voor mobiele bezoekers. Zo kun je bijvoorbeeld minder bieden als je site nog niet mobiel vriendelijk is en men online niet de gewenste actie kan uitvoeren. Je kunt met de volgende regel zien of je meer of minder kunt bieden voor online adverteren (zie dit overigens als een richtlijn):

Mobiele biedstrategie = (conversiepercentage voor mobiel / conversiepercentage voor desktops) – 1

Op deze manier zorg je dat je AdWords campagnes ook op mobiel zo kostenefficiënt mogelijk zijn ingericht.

 

Vraag het een online specialist

Tot zover onze online marketing tips voor MKB en ZZP’ers. De online wereld biedt volop kansen die doorslaggevend kunnen zijn in het succes van jouw bedrijf, als je het maar goed aanpakt. Toch een beetje snel en spannend allemaal? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Wij gaan het gesprek graag met je aan om te bekijken hoe we jouw online vindbaarheid kunnen vergroten en dragen graag bij aan het realiseren  van jouw ambities.

En wil je niets meer missen over de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied en handige tips? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en neem een kijkje op het Tribal blog.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF