Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

9 tips voor de aanpak van een nieuwe website

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 4 minuten

Het realiseren van een nieuwe website of webshop kost enorm veel tijd. Wij lanceren half mei een nieuwe website en lopen hier zelf ook tegenaan. Het hele traject, van eerste gesprek tot livegang, heeft dan ruim een half jaar geduurd. Dat lijkt lang, maar het realiseren van een nieuwe website gaat niet over een nacht ijs. Daarom hebben wij negen praktische tips op een rijtje gezet. Mocht je binnenkort aan de slag gaan met een nieuwe website, sta dan even stil bij onderstaande negen aandachtspunten.

1. Team samenstellen

Alle medewerkers hebben bijna wel een mening over de website van je bedrijf. Wanneer je ervoor kiest om een nieuwe website te ontwikkelen is het uiteraard goed om je medewerkers de mogelijkheid te geven om input aan te leveren. Dit kan via een enquête, maar met zoveel verschillende meningen is het vaak niet handig als alle medewerkers meebeslissen. Daarom is een team samenstellen stap 1 van het proces. Per afdeling of per bedrijfsonderdeel kan er één medewerker in het team worden geplaatst. Deze persoon kan dan de wensen van zijn directe collega’s van de afdeling waarborgen. Met een klein team van verschillende bedrijfsonderdelen behoud je de slagkracht bij het nemen van beslissingen en zal de nieuwe website grotendeels toch naar wens zijn van je medewerkers.

2. Begin met een haalbare planning

Waak voor een planning die niet haalbaar is. Het is natuurlijk niet fijn om te horen dat de lancering van je nieuwe website drie maanden langer gaat duren, maar half resultaat wil je ook zeker niet. Zorg daarom voor een realistische planning, het ontwikkelen van een website kost nu eenmaal veel tijd. Uiteraard is het wel goed om soms wat druk op de ontwikkeling te zetten, maar blijf realistisch.

3. Denk niet intern gericht

Start met uitgebreide creatieve sessies voordat je aan de ontwerpfase begint. Deze conceptuele fase is namelijk erg belangrijk. Je kunt hierbij denken aan opdrachten waarbij je gaat brainstormen, gaat stoeien met woorden en moodboards in elkaar gaat knutselen. Dit is niet alleen leuk, maar zorgt er ook voor dat je als bedrijf van binnenuit denkt. Door deze creatieve sessies krijgen ontwerpers veel meer input dan wanneer je ze eenzijdig een briefing zou sturen met jouw wensen.

4. Maak van je gebruikers persona’s

Je doelgroep heb je goed inzichtelijk. Maar wat zijn nu echt de kenmerken van de doelgroep? Dit gaat verder dan alleen ‘jonge gezinnen’ bijvoorbeeld. Wat houdt jouw doelgroep bezig, hoe gedragen ze zich online en waarin wil je ze straks voorzien? Een goede manier om concrete antwoorden te kunnen geven op deze vragen is het uitwerken van persona’s. Dit is een beschrijving van een fictief persoon die binnen jouw doelgroep behoort. Een persona krijgt de kenmerken van de gebruiker, zoals demografie, biografie, voorkeuren, wensen en behoeftes. Bij meerdere doelgroepen is het aan te raden om voor iedere doelgroep een persona uit te werken. Tijdens de overige ontwikkelingsfases van de website kun je teruggrijpen op deze persona’s. Je website moet immers voldoen aan een belangrijke regel: de gebruikers staat centraal.

5. Creëer een functioneel ontwerp met wireframes

Zoals de bouw van een huis begint met een bouwtekening, begint de bouw van een website ook met een tekening. Deze bouwtekening voor een website heet een wireframe. Wireframes zijn draadmodellen waarmee een website functioneel wordt uitgewerkt. In een wireframe wordt nog geen rekening gehouden met kleuren en grafische effecten, het is dus alleen een functioneel ontwerp. Met wireframes wordt duidelijk hoe de website gaat werken en zorgt voor de juiste focus tijdens de designfase die later volgt.

6. De ontwerpfase is belangrijker dan je denkt

Veel mensen kunnen wel wat met Photoshop en de buurjongen is handig met computers dus kan wel voor een mooie prijs een ontwerp maken. Echter is webdesign een vak en dit vak wordt erg vaak onderschat. Ook al zijn andere aspecten minstens zo belangrijk, het design is toch het eerste dat een gebruiker ziet. Laat dit vak daarom aan een professionele webdesigner over. Veel partijen die websites ontwikkelen hebben zelf een webdesigner in dienst, maar het is ook mogelijk om de ontwerpfase en de ontwikkelingsfase door verschillende bureaus uit te laten voeren. Een goede overdracht is hierbij uiteraard van essentieel belang.

7. Ga op het juiste moment over tot realisatie

Vaak worden de stappen van het uitwerken van persona’s, wireframes en een grafisch ontwerp niet voor alle of niet voor voldoende pagina’s uitgevoerd. Daarnaast zijn ze vaak niet volledig, met als gevolg dat de ontwikkelaar in de bouwfase alle open eindjes naar eigen inzicht invult. Een perfect uitgewerkt ontwerp is soms onmogelijk of onwerkbaar, maar een goede voorbereiding is natuurlijk het halve werk. Deze goede voorbereiding zal uiteindelijk kostenbesparend werken en voor een efficiëntere realisatiefase zorgen. Is er van te voren te weinig nagedacht over bepaalde functionaliteiten, dan ga je hier in de loop der tijd waarschijnlijk toch tegenaan lopen. Er zullen dan alsnog meer wijzigingen moeten worden uitgevoerd.

8. Reserveer voldoende tijd om te testen

Wanneer je website live gaat, moet deze goed werken. Alle elementen moeten netjes op hun plaats staan en in alle gangbare browsers en functionele smetten als dode links zijn natuurlijk een doorn in het oog. Tevens moet de website bij livegang geheel gevuld zijn met de benodigde content. Bij een eerste oplevering door de ontwikkelaar is een website vrijwel nooit gereed om live te gaan, omdat de website vaak nog met content gevuld dient te worden. Daarom is het belangrijk dat er genoeg tijd zit tussen de eerste oplevering in ontwikkelomgeving en de daadwerkelijke livegang. Zo heb je voldoende tijd om de website met content te vullen en uitgebreid te testen op functionele fouten.

9. Kies een strategische livegang datum

Een nieuwe website heeft heel veel tijd, geld en moeite gekost. De livegang is daarom een belangrijk moment en daarom is het belangrijk om een strategische datum te kiezen. Dit is namelijk een uitgelezen kans om publiciteit (en bezoekers) te genereren. Denk goed na over deze datum en de acties die je op dat moment uitvoert om meer exposure rondom de livegang te creëren. Zorg voor een nieuwsbrief rondom de livegang en stuur je relaties bijvoorbeeld een presentje met het bericht dat je een nieuwe website hebt. Nog een laatste tip; ga niet live op vrijdagmiddag. Je moet er niet aan denken dat er dan nog van alles fout gaat en mensen die je ermee kunnen helpen al weekend hebben.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF