Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Aan de slag met je Google+ bedrijfspagina

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 5 minuten

Onderstaand artikel is een aantal jaren geleden geschreven en daarom niet meer actueel. Voor de actuele versie van het artikel ga naar: Aan de slag met je Google+ bedrijfspagina: een update.

Sinds de lancering van Google+ op 20 september 2011 is er voor ondernemers, en vooral lokale ondernemers, een nieuw medium om extra zichtbaar te zijn online. De komst van Google+ Local biedt voor veel lokale ondernemers mogelijkheden dichterbij hun doelgroep te staan. 

Het zal iedereen duidelijk zijn dat Google+ blijft en een steeds grotere rol zal gaan spelen. Juist daarom is het belangrijk deel te nemen aan Google+ en alvast je profielen en Google+ bedrijfspagina’s te claimen of aan te maken. In dit artikel leg ik uit hoe je dit doet en waar je op moet letten.

Google+ profiel aanmaken

Om een Google+ bedrijfspagina aan te kunnen maken, heb je allereerst een persoonlijk Google+ profiel nodig. Dit profiel bevat dus informatie over jezelf, niet je bedrijf. Op deze pagina kun je jouw persoonlijke profiel aanmaken.

Google+ profiel aanmaken

Google+ profiel aanmaken

Je aangemaakte account dient uiteindelijk geverifieerd te worden door middel van een smsje of een telefoontje naar het nummer dat je als mobiele nummer hebt opgegeven. Beide opties geven je een code die je op het daaropvolgende scherm invult om de verificatie af te ronden.

Een Google+ bedrijfspagina creëren

Wanneer je je profiel hebt aangemaakt, kun je een bedrijfspagina creëren. Eenmaal ingelogd in Google+, zie je linksonder een tabje genaamd “meer”. Als je met je muis hierop gaat staan, klappen nog een aantal tabjes open, een daarvan heet “pagina’s”.

Tab pagina's in Google+

Tab pagina’s in Google+

Wanneer je daarop klikt, kun je een nieuwe bedrijfspagina aan gaan maken.

Nieuwe Google+ bedrijfspagina maken

Nieuwe Google+ bedrijfspagina maken

Selecteren van een categorie

Een van de eerste stappen bij het aanmaken van een Google+ bedrijfspagina, is het selecteren van een juiste categorie. Je hebt de keuze uit 5 verschillende categorieën. Hieronder een overzicht van deze categorieën met eventuele opmerkingen:

  • Lokale onderneming of plaats; Je kiest voor deze categorie als je bedrijf enkel één bepaalde locatie bedient. Voorbeelden zijn hotels, restaurants, fysieke winkels etc.
  • Product of merk; Deze categorie is bedoeld voor bedrijven die een merk of product zijn. Dit geldt voor bijvoorbeeld kleding, auto’s, schoenen etc.
  • Bedrijf, instituut of organisatie; Bedrijven, organisaties, instellingen en non-profits passen het beste in deze categorie. Een overkoepeld bedrijf zoals Hema past bijvoorbeeld in deze categorie. Voor de afzonderlijke vestigingen zouden “lokale ondernemingen of plaatsen” aangemaakt kunnen worden. Opereert je bedrijf dus niet lokaal, maar bedient het heel Nederland en komen mensen niet naar je toe, kies dan voor deze categorie.
  • Kunst, ontspanning of sport; Afzonderlijke films, tv series, muziek, sporten of shows behoren tot deze categorie. Wil je een pagina aanmaken voor bijvoorbeeld je voetbalvereniging, dan kies je deze categorie.
  • Overig; Als je bedrijf niet in een van bovenstaande categorieën valt, kies dan voor deze categorie. Doe dit enkel en alleen als geen van bovenstaande passen!
Een categorie selecteren voor je bedrijfspagina

Een categorie selecteren voor je bedrijfspagina

Bedrijfsgegevens invullen

Na het kiezen van een categorie, dien je een aantal bedrijfsgegevens in te vullen. Belangrijk is de URL van je website hierin op te geven en er zeker van te zijn dat alle gegevens juist zijn. Wanneer je verder klikt, kun je een korte beschrijving van je bedrijf opgeven, samen met een afbeelding. De beschrijving heeft totaal geen invloed op de vindbaarheid van je bedrijfspagina, spam hier dus niet met keywords!

Na het uploaden van je foto, wordt gevraagd om je Google+ bedrijfspagina te delen met mensen in je kringen. Deze stap kun je overslaan, wanneer je nog geen mensen in je kringen hebt. Heb je wel mensen toegevoegd aan je persoonlijke kringen, dan is het verstandig iedereen op de hoogte te stellen van de bedrijfspagina die je nu maakt.

Informatie over je bedrijf invullen

Informatie over je bedrijf invullen

Lokale onderneming of plaats

Sinds 30 mei 2012 is Google Places verder gegaan onder de naam Google+ Local, waardoor alle lokale vermeldingen tegenwoordig getoond wordt als Google+ Local pagina. Wanneer je dus een lokale bedrijfspagina aanmaakt, wordt dit uiteindelijk een Google+ Local pagina.

Na het kiezen van “lokale onderneming of plaats” als categorie en het invullen van je lokale telefoonnummer (geen 06, 0800 of 0900), wordt gezocht naar overeenkomende bedrijven of plaatsen. Hieruit kies je jouw bedrijf. Mocht het nog niet bestaan, dan kun je je bedrijf aan Google toevoegen.

Bedrijf selecteren in Google+ Local

Bedrijf selecteren in Google+ Local

Koppeling met je website

Als je eenmaal je pagina hebt gemaakt, dan is het zaak je pagina te verbinden aan je website en vice versa. Deze stap is belangrijk, omdat je dan o.a. +1’s kunt gaan verzamelen en eventueel gebruik kunt maken van een sociale extensie in Google AdWords.

Hiervoor klik je allereerst op “Aan de slag” rechtsonder de afbeelding op je bedrijfspagina.

Knop "aan de slag"

Knop “aan de slag”

Op de pagina “aan de slag” kun je o.a. je website koppelen, kringen maken en kun je de link naar je Google+ bedrijfspagina kopiëren en delen. In dit artikel ga ik verder in op het maken van de koppeling. Het verspreiden van je profiel, of het aanmaken van kringen, valt buiten de scope van dit artikel.

Aan de slag

Aan de slag

Wanneer je op “de badge ophalen” klikt, onder het kopje “je website koppelen”, word je doorgestuurd naar de developers-sectie van Google. Je kunt hier een badge creëren, die je vervolgens op je website kunt tonen. Dit gaat redelijk gemakkelijk door enkele opties te selecteren, de code te kopiëren en te plakken op de locaties in je website zoals staat aangegeven.

Het is ook mogelijk geen Google+ badge op je website te plaatsen, maar wel een koppeling te maken. Dit doe je door de volgende code in de <head> sectie van je website te plakken:


De nummers vervang je door jouw unieke profielcode. Deze vind je in de adresbalk van je browser, wanneer je je in Google+ op de “startpagina” bevindt.

Informatie toevoegen aan je pagina

In voorgaande stappen heb je het een en ander aan informatie aan je bedrijfspagina al toe kunnen voegen. Informatie als contactgegevens of een uitgebreidere omschrijving van je bedrijf hebben we echter nog niet in kunnen vullen. Deze extra informatie kun je toevoegen wanneer je klikt op “profiel bewerken”, rechtsboven op het tabblad “profiel”.

Google+ bedrijfspagina bewerken

Google+ bedrijfspagina bewerken

Een aantal velden heb je wellicht al eerder ingevuld, maar hieronder even per veld een korte uitleg:

  • Beschrijving; Beschrijf in een korte zin of in een aantal steekwoorden wat jouw bedrijf doet. Spam dit veld niet vol met allerlei keywords.
  • Introductie; Geef een iets uitgebreidere introductie van hetgeen jouw bedrijf doet en wie je bent. Je kunt hierin ook verwijzen naar producten en/of diensten die jouw bedrijf levert.
  • Contactgegevens; Vermeld allereerst je telefoonnummer (zoals eerder vermeld dient dit bij voorkeur een lokaal telefoonnummer te zijn). Wanneer je dit invult, verschijnt automatisch een nieuw veld, waarin je jouw mobiele nummer, faxnummer, e-mailadres en volledige adres kunt vermelden.
  • Website; Geef de URL op van de homepage van je website.
  • Links; In dit veld kun je bijvoorbeeld verwijzen naar je overige Social Media kanalen, je YouTube kanaal of naar je blog.

Om je Google+ bedrijfspagina verder aan te kleden, kun je nog foto’s en video’s uploaden. Tevens kun je je omslagfoto wijzigen door te kiezen uit een aantal standaard foto’s, of je kunt je eigen omslagfoto kiezen.

Houd er rekening mee dat je zoveel mogelijk informatie openbaar wilt houden. Dit vergroot de kans dat mensen jouw bedrijfspagina straks kunnen vinden en met je zullen interacteren. Probeer daarnaast ook regelmatig iets te posten, zodat het ook een actieve pagina blijft. Denk bijvoorbeeld aan het geven van tips, het delen van verhalen van tevreden klanten of het uploaden van foto’s van onlangs afgeronde interessante projecten.

Ik hoop dat je door dit artikel wegwijs bent geworden in het maken van een Google+ bedrijfspagina. Mocht je ergens niet uitkomen of wil je jouw bevindingen delen, dan zie ik dit graag terug in de reacties!

Discussie- 20 reacties

Igor

21 augustus 2012, 10:58

Goed artikel! Leest erg makkelijk weg. Erg nuttig over het ‘hoe’ aan te maken van zo’n pagina. Wat ik mis is een verder onderbouwd stuk ‘waarom’ een bedrijf dit zou moeten doen. Waarom zou ik (als interactieontwerper) een bedrijf adviseren dit te doen en wat kunnen ze er mee bereiken?

Ik merk dat bedrijven er al moeite mee hebben dit te doen op Facebook. Dus waarom wel op een relatief nieuw netwerk én wat zijn de voordelen ten opzichte van Facebook buiten de vindbaarheid?

Reageer hier op

Roald

21 augustus 2012, 12:43

Thanks! Denk dat er buiten vindbaarheid momenteel vrij weinig voordelen zijn van Google+ tov Facebook. Juist verbeterde vindbaarheid en extra opvallen in zoekresultaten zijn de punten waarmee Google mensen probeert over te halen.

Het is duidelijk dat Google alles op alles zet om Google+ te laten werken. Daarom is het verstandig nu alvast je profiel/pagina te maken. Daarnaast bouw je aan je online autoriteit, vooral met je persoonlijke profiel en is het een goedkope manier om je online bereik te vergroten.

Reageer hier op

B.

10 september 2012, 15:19

Hi Roald, Een vraag naar aanleiding van je artikel. Als je voor een bedrijf dat landelijk opereert kiest voor: ” Bedrijf, instituut of organisatie” dan kun je, zoals jij in het artikel schrijft, voor de locale vestigingen van het bedrijf “lokale ondernemingen of plaatsen” aangemaakt kunnen worden. Echter deze optie is er toch alleen maar als beginstap bij het aanmaken van een Google Plus? betekent dit dat ik voor alle locale vestigingen een aparte google plus moet aanmaken?

Reageer hier op

Roald

11 september 2012, 09:17

@B: Je zult inderdaad voor iedere vestiging een aparte Google+ pagina aan moeten maken. Deze hangt onder je Google+ profiel.

Reageer hier op

    Gerben

    10 oktober 2013, 10:31

    Beste Roald, heb je zelf al eens 20 pagina’s aangemaakt onder een Google+ account? Dat lukt mij namelijk niet, want Google heeft er een maximum aan gesteld, volgens mij 15 ofzo. Ik kwam op een gegeven moment namelijk niet verder

Bart

12 september 2012, 17:32

Beste Roald,
Door een samenvoeging van de artikelen van twee van mijn sites merk ik je bericht nu pas op, bedankt voor de tip. Dit komt me zeker van pas, zal hier binnenkort weer een blogje over maken.

Reageer hier op

Marc

18 september 2012, 13:31

Beste Roald,

Leuk artikel. Destijds heeft een medewerker van ons onder een account een google+ bedrijfspagina aangemaakt, maar hij is niet meer werkzaam en weet zelf niet meer met welk account dat ooit gedaan is. Hoe kunnen we die pagina weer claimen bij ons?

Reageer hier op

Roald

22 september 2012, 14:14

@Marc: Dat is vervelend. Hoe heet het bedrijf en waar kan ik de Google+ bedrijfspagina vinden? Een Google+ bedrijfspagina is altijd gekoppeld aan een Google+ profiel. Wellicht is dat nog te achterhalen?

Reageer hier op

Leda

11 oktober 2012, 13:18

Beste Roald,

Ik heb zojuist de vraag gekregen of je als marktkraam ondernemer ook een google + bedrijfspagina kan claimen en zo ja, hoe dan. Je zou als markt verkoper dan een ander adres moeten opgeven dan waar je eventueel kvk staat ingeschreven. Heb jij ervaring met een dergelijke vraag?

Groet,
Leda

Reageer hier op

Roald

11 oktober 2012, 14:06

@Leda: Het is vooralsnog niet mogelijk om een servicegebied op te geven in Google+ Local. Google geeft aan dat je dit nog het beste in Google Places kunt blijven doen. Of en wanneer dit gaat veranderen is niet duidelijk.

Reageer hier op

paul weiss

25 maart 2013, 12:24

ook ik heb blijkbaar een google+ pagina. deze heb ik echter nooit aangemaakt. ik kan deze wel aanpassen zoals foto etc. als ik nu zoek op het woord “goochelaar”kom ik bijna bovenaan te staan met mijn goorle+ pagina, echter dit alleen naar mijn mening plaatselijk. in rotterdam bijvoorbeeld komt deze niet naar voren. mijn normale pagerank van http://www.paulweiss.nl is nu ook gedaald. ik sta ergens op pagina 2, maar dan alleen wanneer men zoekt vanuit bijvoorbeeld de omgeving rotterdam. zoek ik hier vanuit Roosendaal (daar woon ik) komt mijn standaard vermelding nniet meer naar voren.
ik begrijp er helemaal niets meer van. kan het zo zijn dat alleen in de omgeving van roosendaal de google+ pagina naar voren komt en in rotterdam niet. en in rotterdam dus alleen mijn standaard vermelding binnen de resultaten van google naar voren komt. mijn pagarank van http://www.paulweiss.nl is dus wel behoorlijk gedaald. nog niet zo lang geleden stond ik op pagina 1. weet iemand hoe dit allemaal zit.

Reageer hier op

Jan

27 september 2014, 09:59

Hallo,

dit lees inderdaad heel makkelijk weg, echter is het zo dat er al een pagina is voor ons bedrijf, en ik en de eigenaar weten er niks van.

Wat kunnen wij doen om deze aan te passen?

Groet,
Jan

Reageer hier op

    Esther

    29 september 2014, 13:11

    Goedemiddag Jan,

    Als uw bedrijf reeds geverifieerd is dan kunt u gaan naar https://www.google.com/intl/nl/business/. Vervolgens klikt u op ‘uw bedrijf op Google’. U krijgt een zoekscherm te zien, typ hier uw bedrijfsnaam in. Klik vervolgens op uw vermelding en u krijgt dan waarschijnlijk te zien dat deze vermelding reeds geverifieerd is. Vervolgens klikt u op ‘beheerdersrechten aanvragen’ en volgt u de stappen die komen.

    Ik hoop dat op deze manier lukt. Zo niet, mail mij dan gerust even op esther.de.pooter@easy.nl.

    Met vriendelijke groet,

    Esther de Pooter
    SEO Specialist

Madebyme

9 oktober 2014, 14:39

Misschien een domme vraag, maar ik neem aan dat ik de foto’s op google + behoud als ik een ander nummer krijg?
Bedankt!

Reageer hier op

Marcel

10 juni 2015, 20:47

Beste Roald,

Mijn Google+ account kan ik niet koppelen aan mijn website. Het kopje ‘aan de slag’ of ‘website linken’ ontbreekt op mijn bedrijfspagina. Tevens kan ik mijn bedrijfspagina-url niet aanpassen.

Wel voldoe ik aan de voorwaarden (+10 volgers, >30 dagen profiel, etc.). De wijze waarop ik een mogelijk HTML-bestand kan uplaoden voor de verificatie zijn voor mij onduidelijk. Heb jij enig idee hoe ik dit oplos?

Reageer hier op

    Esther de Pooter

    17 juni 2015, 08:41

    Beste heer Keppel,

    Vanuit alleen deze gegevens is het voor mij lastig te situatie in te schatten. Ik zal u mailen op uw hotmail adres en vanuit daar kijken naar een passend oplossing.

    Mvg,

    Esther de Pooter, SEO specialist bij Easy

Mathieu Raemaekers

15 juni 2015, 00:06

15 juni 2015
Al drie volle dagen ben ik bezig met het aanmaken van een bedrijfs Google Plus pagina. Nu zoek ik een oplossing voor de `posts´, die ik niet voor iedereen zichtbaar krijg.
Mag ik nog geloven in het ´easy´/karakter van Google Plus?
Wat denkt u, waarom Google Plus minder doorzet en Facebook zo succesvol blijft?
Wie een oplossing weet voor het gedonder dat ik met Google Plus ervaar ben ik dankbaar indien hij of zij contact met me opneemt:
Ing. Mathieu Raemaekers, Koppelstraat 50, 6088 ER Roggel. Telefoon 0475 492010. Email ra@xs4all.nl

Reageer hier op

    Esther de Pooter

    17 juni 2015, 08:46

    Beste heer Raemaekers,

    Ik zal u een mailtje sturen!

    Mvg,

    Esther de Pooter

anoniem

17 november 2015, 09:03

zwaar verouderd artikel dit.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF