Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Achterhaal welke type bezoeker op jouw website dominant is en verhoog je conversie

Door: Wil Salden

Geschatte leestijd: 3 minuten

Als ondernemer ben je altijd op zoek naar manieren om je conversie te verhogen. Maar weet je eigenlijk wel welk type bezoeker dominant is op jouw website? CRO consultant Wil vertelt in dit artikel meer over het Systeem 1 & 2 waar zowel jij als je bezoekers mee te maken hebben. Handige kennis op weg naar meer conversie.

Bewust of onbewust, that’s the question

Wij mensen denken dat we heel rationele wezens zijn en dat we allemaal bewuste keuzes maken. Het is dan ook schrikken en voor bijna iedereen moeilijk te geloven als je er dan achter komt dat ongeveer 95% van onze beslissingen onbewust genomen worden. Maar hoe komt het dan dat we steevast denken dat we rationele wezens zijn? Hiervoor is een logische verklaring. We zijn ons alleen bewust van dat deel van ons gedrag dat we bewust uitvoeren. Het andere deel wat we onbewust doen, valt buiten ons bewustzijn en registreren we dus niet.

Een stukje psychologie: systeem 1 & systeem 2

In de psychologie worden 2 manieren van besluitvorming beschreven; systeem 1 & systeem 2. Voor de bewuste weg is systeem 2 verantwoordelijk en voor de onbewuste weg systeem 1. Onderstaand meer over de eigenschappen van beide systemen.

Kenmerken systeem 1

Systeem 1 is ons oude emotionele, automatische brein dat moeiteloos en snel beslissingen kan nemen. Vergelijk het met autorijden terwijl je met je collega in gesprek bent. Systeem 1 zorgt er voor dat je lekker kunt rijden, terwijl jij de aandacht (systeem 2) bij het gesprek hebt.

Kenmerken systeem 2

Systeem 2 is ons rationele en bewuste brein en kan maar één ding tegelijk kan doen. Systeem 2 heeft beperkte mentale energie waardoor jij je maar kort op een bepaalde taak kunt focussen. Vergelijk het weer met autorijden. Op het moment dat je in de auto zit en achteruit inparkeert, dan gaat de muziek van de radio uit of je stopt met praten, want je moet je op die ene (systeem 2) taak focussen. Of vergelijk het met tv kijken en telefoneren. Beide tegelijkertijd uitvoeren gaat niet. Of zou dit enkel voor mannen gelden?

Verleiden door je bezoeker te begrijpen

De wetenschap vertelt ons dat er 2 routes tot besluitvorming zijn en daarmee dus ook 2 routes tot verleiding. Voor ons als CRO-consultant is het dus erg belangrijk dat we weten welk systeem op de website van een van onze klanten dominant is. Zodra we dit weten kunnen we hier namelijk, afhankelijk van het systeem, onze verleidingstechnieken op los laten.

Er zijn tal van verleidingstechnieken en voor systeem 1 zijn weer andere technieken relevant dan voor systeem 2. Dus hoe pak je dit aan? Om te beginnen door onderstaande stappen te volgen.

Begin bij het begin: onderzoek je site

Voordat je aan de slag gaat met verleidingstechnieken is het handig om te weten welk systeem dominant is op jouw website. Om te achterhalen welke systeem dominant is, moet je weten wat de kenmerken van je bezoekers zijn en zul je aan de slag moeten gaan met het testen van bepaalde principes om zodoende bewijslast te verzamelen.

Een andere manier is kijken naar je website data. Door naar het moment in de week dat aankopen gedaan worden te kijken, kunnen we vaak een inschatting maken welk systeem dominant is. We hebben namelijk zojuist geleerd dat systeem 2 een beperkte mentale energie heeft. Dus waarschijnlijk is systeem 2 het meest actief op het moment dat we nog voldoende energie hebben. Dit is bij de meeste mensen aan het begin van de week, begin van de dag en/of net na de lunch.

Hoe zie ik wanneer mijn klanten aankopen doen?

Om te achterhalen wanneer er op welke momenten aankopen gedaan worden, kun je via een aangepast rapport in Google Analytics een analyse maken. In dit rapport zet je de conversie van een bepaalde periode af tegen de dagen van de week en uren van de dag.

Meer conversie door je bezoekers te begrijpen

 

Vervolgens maak je een secundaire dimensie aan zodat je ook kunt zien op welke tijdstip het meeste bij jou wordt gekocht. Je krijgt dan als het goed is een overzicht wat er zo uit ziet. Dit exporteer je vervolgens in Excel.

Meer conversie door je bezoekers te begrijpen

 

In Excel maak je via een draaitabel een overzicht waarin je precies kunt zien wanneer je bezoekers het meest actief zijn op jouw website. In het onderstaande overzicht is duidelijk te zien dat aan het begin van de week de meeste bezoekers het actiefst zijn. Tevens wordt er ook nog veel gekocht net na de lunch. Dit is voor mij een indicatie dat systeem 2 het meest dominant is op deze website.

Meer conversie door je bezoekers te begrijpen

Benieuwd hoe jij jouw bezoekers kunt verleiden?

Nu we een aanname hebben gedaan dat systeem 2 dominant is kunnen we de theorie zoals beschreven praktisch gaan inzetten om systeem 2 klanten te beïnvloeden. Er zijn tal van technieken beschikbaar en toepasbaar op een online omgeving. En er zit een groot verschil tussen wat er effectief is op systeem 1 & 2. In mijn volgende blog zal ik beschrijven welke technieken effectief zijn op systeem 2 denken en hoe jij dit toepast.

Ben je gewoon niet zo goed met cliffhangers of wil je nu al weten hoe je de bezoekers op jouw website verleidt tot de gewenste actie?  Neem dan vrijblijvend contact op met een CRO consultant, wij vertellen je graag meer. En neem natuurlijk ook even een kijkje op het Tribal blog voor meer handige en waardevolle online marketing inzichten.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF