Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Advertenties beheren met Google Ad Manager

Door: Leon van Helvoort

Geschatte leestijd: 2 minuten

Google Ad ManagerJe hebt een website en je verdienmodel is (mede) gebaseerd op advertentie-inkomsten. Hoe ga je advertentiecampagnes op je site beheren? Je kunt banners van adverteerders natuurlijk via het Content Management Systeem op je site plaatsen, of direct in de HTML…

Advertentiebeheer op je website (FAQ)
In het begin biedt bovenstaande oplossing  misschien nog uitkomst, maar je loopt al snel tegen allerlei vragen aan:

–          Hoe beperk je het totaal aantal impressies?
–          Hoe beperk je het aantal impressies per unieke bezoeker?
–          Hoe registreer en rapporteer je het aantal impressies?
–          Hoe registreer en rapporteer je het aantal clicks?
–          Hoe rouleer je verschillende advertenties?
–          Hoe bepaal je je advertentievoorraad?
–          Hoe haal je het hoogste rendement uit je advertentievoorraad?

Google biedt uitkomst
Google heeft inmiddels ruim een jaar een antwoord op bovenstaande, en andere vragen in de vorm van Google Ad Manager. Google Ad Manager is geheel gratis en de enige vereiste is dat je een Google AdSense account hebt. Je kunt met Google Ad Manager namelijk ook AdSense advertenties op je site plaatsen (niet verwonderlijk natuurlijk), maar dat is volledig optioneel. Je kunt de tool prima inzetten voor het beheren van advertentiecampagnes die je zelf verkocht hebt.

Google Ad Manager
Starten met Ad Manager
Het is niet mijn bedoeling om hier uitgebreid uit te leggen hoe je Google Ad Manager implementeert binnen je website. Daarvoor is voldoende informatie te vinden, zoals op de Google Support site. Maar op hoofdlijnen ziet dit proces er als volgt uit:

1. Log in of registreer je op Google Ad Manager

2. Definieer de advertentievoorraad van je site in de vorm van advertentieruimtes (‘ad slots’) – een advertentieruimte
is een representatie van een bepaalde plek binnen de site waar je een advertentie wilt plaatsen

3. Groepeer de advertentieruimtes in zogenaamde posities (‘placements’) – een positie is een verzameling van
advertentieruimtes waaraan je advertenties wilt koppelen. Zo kun je advertentieruimtes bijvoorbeeld groeperen op
basis van de afmetingen van de ruimtes, of juist op basis van content categorieën binnen je site

4. Genereer advertentie tags en plaats deze in de HTML van je site – met behulp van de tags uit Google Ad Manager
maak je een koppeling tussen een plek op de website en een advertentieruimte zoals bij punt 2 hierboven
gedefinieerd

5. Maak orders en regelitems aan voor elke advertentiecampagne – hiermee leg je afspraken met de adverteerder vast
en bepaal je waar de advertenties geplaatst gaan worden

6. Upload de advertenties (‘creatives’) voor de verschillende regelitems – een advertentie kan een Flash bestand zijn of een afbeelding

Even geduld…
Na het doorlopen van deze stappen moet je meestal even geduld hebben. Veranderingen in Google Ad Manager worden niet real-time doorgevoerd. Afhankelijk van de soort wijziging kan het 15 tot 60 minuten duren voordat het resultaat van de wijziging op je site zichtbaar is.

Extra mogelijkheden
Google Ad Manager biedt allerlei geavanceerde features. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om advertentie-targeting toe te passen op basis van geografisch locatie, type browser, dag en tijd, besturingssysteem, taalinstellingen, bandbreedte en gebruikersdomein. Ook kun je zelf targeting criteria definiëren. Als je van je bezoekers bijvoorbeeld weet wat hun geslacht is, dan kun je die informatie meesturen in de advertentie tags en vervolgens als targeting criteria gebruiken.

Statistieken
Uiteraard kunnen uitgebreide statistieken worden opgevraagd. Zo is het mogelijk om vanuit verschillende perspectieven (adverteerders, orders, advertentieruimtes, posities, enz. ) statistieken te bekijken.  Hiermee krijg je een volledig overzicht van het aantal impressies, clicks en opbrengsten. Vervolgens kun je een rapport exporteren naar een CSV bestand of online delen met anderen.

Conclusie
Google Ad Manager is een prima tool, waar veel publishers profijt van kunnen hebben. En dat de tool volledig gratis is maakt het erg interessant om ermee aan de slag te gaan.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF