Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Adverteren in Baidu, de grootste zoekmachine van China

Door: Mark van Werven

Geschatte leestijd: 2 minuten

baidu1Tribal Internet Marketing is dé westerse partner voor het adverteren in Baidu. Op basis van onze ervaring bespreek ik hieronder de mogelijkheden voor het betaald adverteren in Baidu.

Aangezien we in de westerse wereld vooral bekend zijn met Google AdWords worden bij het bespreken van Baidu voornamelijk de overeenkomsten en verschillen met Google Adwords belicht.

Marktaandelen zoekmachines in China
In China is Baidu veruit de grootste zoekmachine. Het marktaandeel van Baidu ligt tussen de 65 en 75% afhankelijk van de bron die je raadpleegt tegenover 21 á 22 % voor Google. Het overige marktaandeel wordt verdeeld door Soso, Sogou en Yahoo.

Waarom is Baidu zo groot?
Er zijn meerdere redenen voor de voorsprong van Baidu op Google:

  • Baidu wist beter om te gaan met de Chinese taal dan Google.
  • Baidu investeert veel in zijn merknaam, ondermeer door sponsoring van grote evenementen in China.
  • Tenslotte biedt Baidu de mogelijkheid om naar MP3’s te zoeken en die gratis te downloaden. Dit trekt veel bezoek, Google biedt dit om copyright redenen niet aan.

Verschillen tussen gebruikers
De gemiddelde Chinese Baidu en Google gebruiker verschillen van elkaar. Google gebruikers zijn doorgaans hoger opgeleid, hebben een beter inkomen en zijn meer kosmopolitisch ingesteld. De doorsnee Chinees gebruikt echter vooral Baidu.

Baidu lijkt op Google, maar ….

De user interface van Baidu heeft veel weg van die van Google. De gebruiker krijgt net als bij Google een pagina met daarin een zoekbox en slechts een beperkt aantal andere links.

Ook na het intikken van een zoekopdracht worden de resultaten in een gelijksoortige vorm als Google gepresenteerd. Van ‘blended results’ waarin ook afbeeldingen, video’s en nieuwsitems worden getoond zoals bij Google, is echter nog geen sprake.

Ondanks de gelijkenissen op het eerste gezicht, verschilt de wijze waarop de resultaten in Baidu worden opgebouwd nogal van Google. Zo is in Baidu op de eerste pagina nauwelijks ruimte voor organische resultaten.

Hoe kom je met advertenties in Baidu?
Binnen Baidu zijn op hoofdlijnen drie soorten posities te onderscheiden, zoals hieronder is te zien.

adverteren-baidu
1. Pay per click advertenties
Het eerste blok (part 1 in de afbeelding) bestaat uit gesponsorde advertenties. Deze top advertenties maken onderdeel uit van het Baidu professional version advertentiesysteem en zijn pas sinds april 2009 beschikbaar. Voor deze posities wordt per klik betaald.

2. Advertenties voor vaste prijzen
Aan de rechterkant is ook een blok (part 2) met advertenties aanwezig. Deze advertenties worden niet op CPC basis maar tegen vaste prijzen voor bepaalde duur verkocht. De hoogte van de prijs is afhankelijk van het zoekwoord of de zoekwoorden waarop je wilt verschijnen. Daarnaast zijn de top 3 posities duurder dan de posities 4 t/m 10. De posities 1 t/m 3 rouleren onderling net als de posities 4 t/m 10.

3. Mix van gesponsorde en organische resultaten
Het derde blok (part 3) bestaat uit een mix van gesponsorde en organische resultaten. De gesponsorde resultaten verschijnen daarbij boven de organische resultaten. De resultaten op de eerste pagina van Baidu kunnen dus volledig uit advertenties bestaan. Het verschil tussen gesponsorde resultaten (classic version) en organische resultaten is voor de gebruiker slechts beperkt zichtbaar. Een kleine toevoeging maakt duidelijk of het om een organisch of gesponsord resultaat gaat. Wel worden er aan de gesponsorde resultaten stringente eisen gesteld. Zo moet het zoekwoord waarop geadverteerd wordt letterlijk in de landingspagina terugkomen.

Twee advertentiesystemen: classic en professional
De classical version and professional version van het Baidu advertentiesysteem bestaan naast elkaar en zijn niet geïntegreerd. Onduidelijk is welke kant Baidu hiermee op wil. Het lijkt aannemelijk dat op termijn de professional version de klassieke versie gaat vervangen.

In een volgende post zal ik specifieker ingaan op het adverteren in Baidu. Mocht je alvast meer willen weten dan kan je natuurlijk ook contact met ons opnemen.

Discussie- 3 reacties

Michiel de Nijs

30 juni 2009, 15:08

Leuke post Mark, goed om te zien dat een andere populaire zoekmachine een andere benadering kiest. Tijdens het lezen besef je opeens dat je zelf zo vertrouwd bent geraakt aan die ene website.

Ik vraag mij wel of bedrijven zich nu ook meer richten op SEA dan op SEO en of Chinese bezoekers eerder doorklikken naar de tweede resultatenpagina omdat ze weten dat er op de eerste pagina bijna alleen maar advertenties staan?

Reageer hier op

Jens Swelson

30 juni 2009, 22:05

Best interessant artikel inderdaad, goed om te weten hoe het werkt in China.
Wel apart dat ze zoveel advertenties verwerken in de resultaten. Hier in Nederland/het westen zou dit niet gepikt worden volgens mij.

Reageer hier op

Bjorn van der Veen

1 juli 2009, 09:32

@ Michiel: Bedrijven richten zich inderdaad meer op SEA dan op SEO. Het is bij de ruime meerderheid van de gebruikers dan ook niet bekend dat de eerste pagina bijna alleen maar advertenties zijn. Verder draagt ouderwets chauvinisme ook bij aan de populariteit van Baidu ten opzichte van Google.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF