Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

‘Adverteren op Bing? Daar zit toch niemand?’

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 3 minuten

Daar waar Bing en Yahoo! in de Verenigde Staten nog een respectabel marktaandeel hebben (28,7 procent), blijft Google in Nederland domineren. Logisch dus dat de focus bij zoekmachine adverteren veelal op Google AdWords ligt. Toch kan Bing in een aantal gevallen een interessante zoekmachine zijn.

Microsoft ziet Bing niet puur als zoekmachine, maar als platform dat door uitgevers en producenten als Yahoo!, Nokia, RIM en Amazon wordt ondersteund. Misschien nog belangrijker is de eigen ondersteuning via Xbox en met name Windows Phone 8 en Windows 8. In deze recent gelanceerde besturingssystemen van Microsoft neemt Bing een centrale rol in: op het bureaublad is standaard een app met de zoekfunctionaliteit van Bing geplaatst. De mogelijkheid op een groei in zoekvolumes is dus zeker aanwezig voor Bing. Tel daarbij op dat oude Yahoo Search Marketing /Microsoft adCenter accounts eind oktober zijn omgezet naar Bing Ads-accountsdie nu in 22 landen – inclusief Nederland – worden ondersteund. Genoeg reden om adverteren op Bing te (her)overwegen?

Volgens Microsoft spendeert de gebruiker van het Yahoo! Bing Netwerk 123 procent meer dan de gemiddelde zoeker en 71 procent meer dan de gemiddelde Google-gebruiker. Natuurlijk moeten deze cijfers met een korreltje zout worden genomen, maar eenvoudige logica toont de potentie van Bing Ads wel aan. In veel branches zul je de eerste relevante adverteerder zijn en dus liggen de klikprijzen beduidend lager dan bij Google AdWords. Zelfs bij een lager conversiepercentage kan jouw rendement alsnog beter zijn. Het zoekvolume is een fractie van dat uit Google, maar bij een gegarandeerde positie boven aan de pagina kan je nog best wat zoekvolume meepakken.

Praktijkcases

Deze wetenschap spreekt natuurlijk nog meer aan als er cijfers uit de praktijk bij worden gepakt. Een website in leadgeneratie startte eind november een Bing Ads-campagne. De positie in Google lag in deze periode rond 5,5. Geen wonder dus dat het volume van Bing een bijdrage heeft geleverd aan de websitebezoeken. Een extra positieve verrassing is dat het verkeer kwalitatief beter presteert dan Google: ondanks het hoge bounce percentage, lagen de gemiddelde bezoekduur en het doelconversiepercentage bij Bing aanzienlijk hoger.

Een tweede voorbeeld komt van een e-commerce website. Slechts één AdWords-campagne is hier naar Bing overgezet en in enkele opzichten blijft deze achter bij de AdWords-resultaten. Maar wat onderstaande cijfers niet tonen is de klikprijs. Deze lag bij Bing op 6 cent, wat bijna een tiende is van het AdWords gemiddelde.

Is mijn bedrijf geschikt voor Bing?

De geschiktheid van het Yahoo! Bing Netwerk als advertentieplatform is afhankelijk van een aantal factoren. In de volgende situaties kan het interessant zijn de stap naar Bing Ads te maken:

  • Mijn AdWords-klikmarkt is dicht bezaaid met concurrenten. Bij de huidige klikprijzen is het moeilijk of zelf onmogelijk mijn rendementsdoelstelling te behalen.
  • Mijn AdWords-campagne loopt prima, maar zit aan zijn top. Mijn gemiddelde posities zijn goed en bij het huidige zoekvolume zie ik geen mogelijkheden verder te groeien.
  • Organisch haal ik al zoekverkeer uit Bing en deze bezoekers blijken ook nog eens te converteren.

Veel gebruikers van Bing lijken zich niet bewust te zijn van waar zij eigenlijk zoeken, bijvoorbeeld omdat ze een ingebouwde Bing-zoekbalk uit Internet Explorer gebruiken. Het gebruik van Bing Ads lijkt op dit moment dan ook wat minder geschikt in markten waar wat meer technisch onderlegde consumenten zich begeven. Zij weten hun weg naar Google immers wel te vinden.

Goed om te weten

Adverteren op een nieuw advertentienetwerk lijkt misschien een hoop gedoe, in de praktijk valt dit erg mee. Hou de volgende zaken in de gaten:

  • AdWords-campagnes kunnen naar Bing worden geïmporteerd. Jouw campagne hoeft dus niet ‘from scratch’ te worden opgebouwd. Het prominent aanwezige menu-item ‘Import from AdWords’ toont aan waar je moet zijn. Volg vervolgens de stappen.
  • In grote lijnen werkt alles zoals je gewend bent: CPC, CPA, advertentieveiling, conversiecode; het bekende verhaal dus. Bing Ads kent ook zijn eigen editor.
  • De grootste verschillen zitten in het aflezen van wat meer diepgaande resultaten, deze zijn onder ‘Reports’ als losse rapporten te creëren en te downloaden.
  • Een positief verschil is het inzicht in het verloop van kwaliteitsscores; dus meer directe respons op jouw optimalisatie.
  • Verder zul je wat handige tooltjes van Google bij Bing Ads niet terugvinden. Volg de ontwikkelingen en vraag om hulp.
  • Ook organisch via Bing gevonden worden? Kijk eens rond in het Bing webmaster Hulpprogramma.
  • Auto-tagging ontbreekt, zet de url-builder dus in om de juiste gegevens in Google Analytics terug te vinden. Om ook de gebruikte zoekopdrachten in Analytics terug te vinden, gebruik je de tag {QueryString} als term. Een bestemmings-url ziet er dan als volgt uit:

Eerste uur

De eerste ervaringen met Bing Ads zijn positief, maar het is nog te vroeg om conclusies te trekken. De stap is echter makkelijk te nemen. Het importeren van jouw AdWords-campagnes is totaal niet arbeidsintensief en door het opbouwen van historische data kun je concurrenten voor zijn. In AdWords profiteren adverteerders van het eerste uur nog dagelijks van de historische opbouw van hun kwaliteitsscores. Ben jij al klaar om in te stappen?

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF