Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Adverteren op Facebook, de mogelijkheden

Door: Mark van Werven

Geschatte leestijd: 1 minuut

Facebook groeit hard in Nederland. Steeds meer mensen gebruiken het naast Hyves, of stappen helemaal over. Voor adverteerders biedt Facebook een aantal interessante mogelijkheden om zich onder de eigen doelgroep te profileren.

De meest eenvoudige methode om aanwezig te zijn op Facebook is het aanmaken van een eigen pagina.  Door het posten van berichten kun je onder de aandacht komen van de vrienden die je als bedrijf of merk op Facebook hebt opgebouwd. Vraag is wel hoe je dan aan vrienden komt. Betaalde advertentiemogelijkheden die Facebook biedt kunnen daarbij helpen.

Standaard advertenties

Op Facebook bestaat de mogelijkheid om advertenties aan te maken. Een standaard advertentie bestaat uit een korte tekst waaraan een afbeelding toegevoegd kan worden. Via de interface die voor iedere gebruiker van Facebook onder ‘adverteren’ beschikbaar is, kan de doelgroep aan wie de advertentie vertoond wordt, worden bepaald.

Er kan gesegmenteerd worden op onder andere het land waar je wilt adverteren, de leeftijd op wie je je wilt richten en de interessegebieden van mensen. Er kan betaald kan op CPM (per 1000 vertoningen) en CPC (per klik op de advertentie) basis.

Engagement ads: ‘sociaal adverteren’ op Facebook

Facebook kent daarnaast verschillende soorten engagement ads.  Via engagement ads kan een merk of een product onder de aandacht worden gebracht en kan er met gebruikers van Facebook gecommuniceerd worden. Engagement ads hebben een prominente plaats op de pagina van een Facebook lid en kunnen aan de rechterkant boven de vouw op de homepage van de gebruiker staan. Er bestaan verschillende soorten engagement ads:

•    De engagement ad kan voorzien worden van een video. Na het zien van de video kunnen gebruikers de video delen met vrienden of van commentaar voorzien. Dat commentaar is ook voor vrienden zichtbaar.

•    Een engagement ad kan ook gebruikt worden voor events. Mensen kunnen aangeven of ze op het event aanwezig zullen zijn en kunnen het event bij vrienden onder de aandacht brengen. Vrienden zien van elkaar wie meedoen aan het evenement.

•    Een ‘Like’ engagement ad laat gebruikers zien welke vrienden een merk leuk vinden. Als er nog geen vrienden het merk leuk vinden, wordt het totaal aantal mensen dat het merk leuk vindt getoond. Wie de advertentie te zien krijgt, kan zelf ook aangeven het merk leuk te vinden.

•    Via een engagement ad kan ook een ‘cadeau’ aan iemand gegeven worden. Dit cadeau kan verstuurd worden aan vrienden voorzien van een begeleidende tekst.

•    Een poll engagement ad biedt de mogelijkheid een online enquête uit te voeren. Er kan een vraag gesteld worden met twee of drie antwoordmogelijkheden. Nadat mensen deel hebben genomen zien ze de tussenstand in de poll en hoe vrienden gestemd hebben.

•    Met sampling engagement ad kunnen mensen samples van een product aanvragen. Gebruikers kunnen een keuze maken uit een sample en hun adresgegevens opgeven. Vrienden zien als iemand een sample heeft aangevraagd.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF