Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Adverteren op Facebook, de mogelijkheden

Door: easy_admin & Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

Advertenties op Facebook

Advertenties op Facebook

Voor kleine en middelgrote bedrijven zijn vooral de ‘standaard’ advertentiemogelijkheden binnen Facebook interessant. Voor grote bedrijven met een groot budget kunnen advertentiecampagnes  geheel op maat gemaakt worden in nauwe samenwerking met Facebook zelf.

Twee soorten advertenties

Binnen de standaard advertenties kunt u twee verschillende soorten advertenties aanmaken. Het grootste verschil hiertussen is dat de één met en de ander zonder ‘Vind ik leuk’-button wordt weergegeven (ook wel ‘Like’-button genoemd). Dit verschil heeft te maken met de bestemmings-URL.

1. Advertentie met link naar website

Is de URL in de advertentie een website, dan staat er geen ‘Vind ik leuk’-button onder. Wel staat er een regel met de vermelding van de betreffende bestemmings-URL. Zie bijvoorbeeld ‘bonprixsecure.com’, de laatste advertentie in de afbeelding.

2. Advertentie met link naar Facebook pagina

Wanneer de advertentie doorlinkt naar een Facebook pagina, dan krijgt deze wel een ‘Vind ik leuk’-button mee. De overige advertenties in de afbeelding zijn hier een voorbeeld van. Let op; bij deze vorm is de titel van de advertentie automatisch de titel van de gekoppelde Facebook pagina. Een groot verschil dus.

CPC of CPM adverteren?

Binnen Facebook is het mogelijk om via CPC (Cost per Click) of CPM (Cost per Mille) ofwel per aantal vertoningen te adverteren. Mijn advies hierin is om de CPC biedoptie te gebruiken. Dit omdat het doorklikpercentage vaak laag ligt, en het aantal vertoningen erg hoog.

Een nadeel is dat het regelmatig voorkomt dat er in het begin veel vertoningen zullen zijn, maar dat dit vervolgens snel weer afneemt. Dit geeft aan dat gebruikers op den duur de advertenties wel gezien hebben en deze niet meer interessant vinden. Daarom is het belangrijk de advertenties regelmatig aan te passen en te variëren met pakkende afbeeldingen en teksten. Op die manier zullen gebruikers minder snel ‘banner blind’ worden en weet u steeds opnieuw de aandacht te trekken.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF