Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Adverteren op Facebook, werkt dit wel of niet?

Door: Nelis van de Wiel

Geschatte leestijd: 4 minuten

Als accountmanager bij Tribal krijg ik vaak de vraag vanuit klanten: “Ik wil iets met Facebook en ik wil zoveel mogelijk likes, dus we moeten adverteren in Facebook. Kan dat?”. Natuurlijk kunnen we dat! We kunnen een mooie campagne maken in Facebook met als doel zo veel mogelijk likes. Maar na het zien van dit filmpje ben ik juist erg sceptisch geworden over adverteren in Facebook, rechts van de newsfeeds.

Hoe werkt adverteren in Facebook en wat is het doel nou eigenlijk?

Fans – likes krijgen

Als je doel is om likes te krijgen, dan kan dat! Je kunt in Facebook gericht adverteren op je doelgroep. Je kunt targetten op allerlei demografische zaken zoals: locatie, leeftijd, interesses, geslacht, wel of geen relatie etc. Je kunt je targetgroup dus zo groot maken als je zelf wilt.  Zodra je advertentie wordt getoond bij je beoogde doelgroep kun je likes verwachten. In mijn ogen zijn er drie legitieme redenen om te liken.

  1. Likeable product/dienst?

    Allereerst moet elke ondernemer zichzelf afvragen: is mijn product of dienst likeable? Wil jouw doelgroep graag aan zijn of haar vrienden laten weten dat hij/zij het product heeft aangeschaft of gebruikt? Is er een bepaalde vorm van engagement? Als dit niet het geval is, zeg ik bij voorbaat al tegen mijn klanten: nee, totaal niet interessant gezien de tijd die het kost om een Facebook pagina bij te houden. De term engagement wil zeggen betrokkenheid. Wanneer is de doelgroep nou zo betrokken dat ze ook aan hun vrienden willen laten zien dat ze het product kopen, is de vraag.

  2. Wil je doelgroep graag op de hoogte blijven van nieuws van een bepaald merk / dienst?

    Wanneer een bedrijf dagelijks posts plaatst en updates doet via social media, kan het interessant zijn om een pagina te liken. Aangezien mensen maandelijks zo’n 7,5 uur op Facebook zitten, is het handig wanneer er dan interessante weetjes of updates voorbij komen van een bedrijf/merk wat je interessant vindt. “Je zit immers toch al op Facebook”.

  3. Een combinatie van reden 1 en 2

    Is je product likeable en je organisatie interessant en vooruitstrevend? Dan zijn social media bij uitstek een belangrijk kanaal en zeker de moeite waard om hier een proces voor in te richten.

Fans creëren voor je Facebookpagina d.m.v. advertenties binnen Facebook

Oké, je hebt een Facebookpagina ingericht en wilt likes of fans werven. Meer fans is meer engagement oftewel invloed binnen je doelgroep. Er zijn twee manieren om likes binnen te halen: de verboden manier en de officiële manier.

  1. Verboden: gebruik maken van clickfarms

    De illegale manier is simpel: je betaalt bijvoorbeeld 100 dollar voor 2000 likes aan een likeleverancier zoals boostlike.com. De likes komen vanuit landen als India, Egypte of de Filippijnen, waar honderden mensen (clickfarms) betaald worden (meestal zo’n dollar voor 1000 likes!) om heel de dag niets anders te doen dan bedrijvenpagina’s te liken.  Deze manier is niet toegestaan door Facebook, logisch want de fans die je op deze manier creëert, zijn niet betrokken en het geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid.

  2. Toegestaan: fans werven d.m.v. het advertentieprogramma binnen Facebook

    De officiële en toegestane manier werkt simpel. Je selecteert je doelgroep op allerlei zeer specifieke kenmerken zoals: hobby’s, leeftijd, locatie en geslacht (zelfs kattenliefhebber/hondenliefhebber is een targetkeuze). Kortom de droom van elke marketeer: je kunt je doelgroep hier op uitkiezen, of zoals Facebook zelf zegt: “connect with more of people who matter to you”. Vervolgens ga je de advertenties aanmaken waarmee je je doelgroep wil bereiken en adverteren maar! Tot nu toe klinkt het erg effectief en efficiënt

Wat blijkt: adverteren in Facebook blijkt ook ‘klikfarm-achtige’ profielen aan te trekken. In het voorbeeld in het You Tube filmpje, welke ik aan het begin van mijn blog aankaart, is te zien dat je met € 50,- advertentiebudget heel snel heel veel likes kunt werven. Super natuurlijk, maar wat opviel is dat de engagement, dus de betrokkenheid, bij de updates die gepost werden niet meer, maar juist minder werd. De nieuwe ‘fans’ lijken dus niet oprecht geïnteresseerd te zijn in de pagina, maar toch liken ze de pagina wel. Hoe kan dit?

grafiek Facebook adverteren

De nieuwe fans zijn onderzocht door te kijken naar de landen waar de likes vandaan komen in te delen in bolletjes (zie bovenstaande grafiek). Des te groter het bolletje, des te meer likes er uit dat land komen. En des t verder naar links, des te minder interactie (en dus oprechte interesse) er is geweest met de Facebookpagina. Hier is dus te zien dat landen als India, Pakistan, Bangladesh, Nepal en de Filippijnen in deze verdachte categorie vallen. Deze grote groepen ‘fans’ zijn er bijgekomen toen er werd geadverteerd.  In dit voorbeeld gaat het om 80% van het totale aantal likes. Omdat deze nieuwe fans totaal niet geïnteresseerd blijken te zijn, zijn ze dus compleet waardeloos. Sterker nog: door het lage percentage wat betreft interactie binnen de fanbase, beoordeelt Facebook de pagina als minder relevant voor je fans. Hierdoor worden bepaalde updates minder hoog gewaardeerd en zullen de mensen die je echt ‘geliked’ hebben, omdat ze je oprecht interessant vinden, minder snel je updates zien en dus interactie kunnen hebben.

Hoe werkt dit? En waarom laat Facebook dit toe?

Facebook zal de advertenties eerst laten zien aan een fractie van de doelgroep, waaronder de huidige fans. Zodra er interactie en engagement plaatsvindt, zal Facebook de advertenties doorzetten naar zoveel mogelijk andere profielen binnen de doelgroep. Tussen de doelgroep zitten ook nepprofielen van o.a. de eerder genoemde clickfarms. Om te voorkomen dat deze clickfarms worden ontdekt door de beveiligingssystemen van Facebook, klikken deze farms  op alles, dus ook op pagina’s waar ze niet voor betaald krijgen. Zo lijkt een clickfarm een stuk minder nep en is het niet te traceren door de Facebook algoritmes. Het vervelende is dat deze groep een enorm deel van de advertentiebudgetten van Facebookadverteerders verbruikt.

Conclusie

Adverteren in Facebook is op dit moment niet aan te raden. Ik zou zelf een interactieve Facebook pagina creëren. Ik zou fans werven, omdat mensen graag geassocieerd willen worden met je organisatie. Omdat je leuk bent of omdat je een heel interessant product hebt. Of omdat je merk hip is en omdat je je vrienden wilt laten zien dat je jezelf graag identificeert met het merk/product. Uiteindelijk zal het wel veel tijd en energie kosten om iets op te bouwen, maar echte fans zijn dus echt niet te koop!

Discussie- 4 reacties

Hans

16 april 2014, 13:40

Interessante blog, één ding wat ik mis is remarketing via Facebook.

Reageer hier op

Nico

17 mei 2015, 10:11

Hoe is het mogelijk dat ik op één dag, volgens FB 100 kliks naar mijn website heb en volgens google analitics maar 2?

Reageer hier op

    Marijn Prijs

    18 mei 2015, 09:34

    Goede vraag, dit komt omdat Analytics niet altijd alle bronnen juist onderverdeeld. Verder communiceert facebook ook wel eens klikken als klikken op de advertentie en niet unieke klikken naar de website. Wat je het beste kunt doen is je link die je gebruikt in de advertentie een UTM tag mee geven. Hierdoor kun je beter meten binnen analytics waar de klikken vandaan komen.

    Groeten

    Marijn Prijs SEA Specialist

Rosa Bosma ~ Virtual Assistant

13 juni 2016, 09:53

Goede post! Weliswaar twee jaar oud, maar mijn bevindingen komen overeen.

Wat mij ook opviel bij een van mijn klanten is dat er voor een evenement toch behoorlijk wat ‘geïnteresseerden’ waren, maar niemand daadwerkelijk naar het evenement is gekomen. Wat volgens mij heel makkelijk gebeurt is dat mensen iets zien dat hen aanspreekt, ze er later op terug willen komen, maar dat gebeurt dan nooit meer. Het is gewoon te makkelijk vergeten met zo’n interessevinkje.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF