Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

11 oktober 2016

Het draait (te) vaak alleen om conversies. Het creëren van awareness, het scheppen van vertrouwen en het bouwen aan relaties wordt hierbij vaak vergeten waardoor kansen blijven liggen.

Lees meer over mij >>

Adverteren op Instagram? Dan wil je dit artikel niet missen

Door: Pim Brans

Geschatte leestijd: 9 minuten

Vanuit onze businesspartner Thuiswinkel kregen wij de vraag om een social media webinar te verzorgen voor hun leden. Volmondig zeiden we ja waarna we op 6 oktober live gingen met een webinar over adverteren op Instagram. Heb jij de webinar gemist? Geen probleem, in dit artikel zet ik de belangrijkste zaken nog een keer op een rij.

Alles dat je wilt weten over Instagram

We don’t have a choice on whether we DO social Media. The question is how well we Do it (Erik Qualman). Hier sluit ik me volledig bij aan. We ontkomen er namelijk niet aan social media zoals Instagram te gebruiken. Alles wat er tijdens mijn webinar werd verteld en wat ik in deze blog beschrijf is niet ingewikkeld. Het gaat er alleen om hoe je het inzet en hoe je hiermee slimmer bent dan je concurrent.

In dit artikel bespreek ik de volgende onderdelen:

  • Waarom wil je adverteren op Instagram?
  • Wat zijn de voor- en nadelen?
  • Wat zijn de mogelijkheden qua advertenties?
  • Do’s en dont’s bij adverteren op Instagram
  • Is Instagram best inzetbaar voor branding, sales of beide?

Laten we eens beginnen met de waarom.

 

Waarom adverteren op Instagram?

Visueel

Er zijn meerdere redenen om Instagram in te zetten. Een van de voornaamste is dat Instagram zich volledig op beeld focust. Waarbij andere social media zich focussen op zowel tekst als beeld, is Instagram bij uitstek perfect om visueel je boodschap over te brengen. Handig, want beeld zegt immers meer dan 1000 woorden (en de meeste mensen zijn nu eenmaal visueel ingesteld).

 

Mobile

Instagram is volledig gericht op mobile. De marketeers onder jullie weten dan ook dat mobiel een enorme stijging doormaakt in verhouding met desktop. Dit komt omdat websites steeds beter ingericht zijn voor mobile. Daarnaast heeft vrijwel iedereen tegenwoordig een smartphone.

 

Bereik

Het bereik van Instagram is enorm. Ter illustratie: 2,1 miljoen Nederlanders gebruiken Instagram. In 2016 heeft Instagram Twitter al ingehaald op basis van dagelijkse gebruikers. En dat terwijl Instagram nog steeds groeit. Op dit moment is Facebook nog het grootste Social Media kanaal, maar zij verliezen al jaren marktaandeel terwijl Instagram groeit.

Alles over adverteren op Instagram

In deze grafiek is goed zichtbaar dat Instagram momenteel het meest gebruikt wordt door jongeren. Goed om rekening mee te houden wanneer je je doelgroep bepaalt. Wat interessant is: deze grafiek vertoont veel gelijkenis met de eerste jaren dat Facebook bestond. De verschuiving die hier plaatsvindt, is dat vooral gebruikers tussen de 30 en 50 jaar Facebook momenteel gebruiken. Blijf dit soort data in de gaten houden, want met de opkomst van bijvoorbeeld Snapchat zullen er bij Instagram zeker ook verschuivingen plaatsvinden.

 

Targeting

Een andere enorm voorname reden om Instagram te gebruiken is de targeting en doelgroep bepaling. De data die hiervoor gebruikt wordt komt vanuit het moederbedrijf Facebook. Want, zoals de meeste Facebook gebruikers weten, heb je de afgelopen jaren een berg aan persoonlijke informatie achtergelaten. Ze weten wie je bent, hoe oud je bent en wie je familie en vrienden zijn. Wat ze ook weten, is waar je woont, waar je bent geweest, waar je op vakantie gaat, wat je interessant vindt etc.

Een voorbeeld: onze klant Spanjewijn.nl verkoopt, de naam zegt het al, wijnen uit Spanje. Wanneer wij voor zijn advertenties de targeting instellen kijken we niet alleen naar wie de wijn drinkt, maar bijvoorbeeld ook wie de wijn inkoopt binnen het huishouden. Zo stel ik zelf vaak twee campagnes op als ik twijfel hoe ik de doelgroep het beste bereik.

Alles over adverteren op Instagram

Slim inspelen op gevoel

Daarnaast kun je bijvoorbeeld inspelen op gevoel. Rechts in bovenstaande afbeelding zie je het uitvalmenu Locaties. Ik zet bijvoorbeeld een campagne op voor mensen die onlangs in Spanje op vakantie zijn geweest. Zij hebben de Spaanse sfeer en het Spaanse gevoel mee naar huis genomen en zijn dus de perfecte doelgroep voor Spaanse wijn. Dit zijn wat betreft targeting allemaal zaken om rekening mee te houden. Wees vooral creatief! Hier kom ik later nog op terug.

Een andere reden om te adverteren op Instagram: het werkt. Dit zie ik niet alleen bij onze klanten, maar ook bij andere cases op internet. Er zijn tot dusver meer succesverhalen dan verhalen waarbij je hoort dat de plank volledig wordt misgeslagen. Al heb ik wel wat van deze ‘gemiste’ advertenties gevonden. Meer hierover bij de do’s en dont’s op Instagram aan het einde van het artikel.

 

De mogelijkheden van adverteren in Instagram

Tot zover de redenen en voordelen om Instagram in te zetten binnen je (online) marketingmix. Maar hoe ziet het er nou precies uit?

Basis advertentie in Instagram

Deze afbeelding is de basis: zo ziet een advertentie eruit. Bovenin bij 1. zie je de Instagram naam (organisatienaam). Bij 2. zie je de afbeelding of video, 3. geeft de call to action aan en 4. geeft ruimte voor tekst.

Er zijn vier verschillende advertentiemogelijkheden: één afbeelding, de Carrousel, Video-advertenties en Diavoorstellingen. Onderstaand een korte toelichting.

 

Eén afbeelding advertenties

Alles over adverteren op Instagram

Hier is op zich niet veel over te vertellen: het gaat om een advertentie met één afbeelding. Het voordeel hiervan is dat deze snel is op te zetten omdat er maar één afbeelding is. Het nadeel is dat je met één afbeelding je boodschap wellicht minder goed overbrengt.

Waar je op moet letten is de tekst die je in je advertenties gebruikt. Dit geldt niet alleen voor deze advertentiemogelijkheid, maar voor alle vormen. Voorheen werd een advertentie met meer dan 20% tekst direct afgekeurd. Sinds een aantal maanden wordt je advertentie niet meer afgekeurd, maar minder vertoond. Hoe meer tekst, hoe minder vaak je advertenties zichtbaar is en hoe hoger de klikprijs is.

Wat je ook ziet is de call to action. Zoals je ziet heb je meerdere soorten call to actions zoals nu aanvragen, shoppen, downloaden etc. Sinds kort kleurt de call to action na een paar seconden of wanneer iemand op de afbeelding klikt blauw. Hiermee zorgt Instagram ervoor dat mensen nog beter reageren op je advertenties.

 

Carrousel advertentie

Carrousel advertentie in Instagram

De carrousel bestaat uit minimaal 3 en maximaal 5 afbeeldingen. Toen deze net werd geïntroduceerd wisten mensen nog niet dat ze konden swippen tussen de verschillende afbeeldingen. Instagram geeft dit tegenwoordig aan door het pijltje linksonder in beeld en door met kleine bolletjes aan te geven uit hoeveel afbeeldingen de carrousel bestaat.

Het grote voordeel van de carrousel is dat je meerdere afbeeldingen in één advertentie toont. Handig als je meerdere producten wilt tonen. Een andere optie is om door de verschillende afbeeldingen een verhaal te creëren. Het nadeel is dat je meer afbeeldingen moet hebben en het iets meer werk is om te maken.

Alles over adverteren in Instagram

Sinds kort is de carrousel advertentie opnieuw aangepast. Ik kwam bovenstaande advertenties van Zalando tegen, waarbij de linkse image, dus het eerste dat ik zag, een video was. Toen ik ging swippen kreeg ik afbeeldingen te zien. Wat Zalando hier goed doet is het filmpje gebruiken om een beeld en gevoel neer te zetten. Vervolgens lichten ze met de foto’s de verschillende kledingstukken en stijlen toe.

 

Videoadvertenties

Video-advertenties op Instagram

Je kunt ook videoadvertenties inzetten. Deze video’s zijn minimaal 3 en maximaal 60 seconden. Het grote voordeel hiervan is dat je supergoed je verhaal en boodschap overbrengt. Toch heeft het een aantal nadelen. Het kost bijvoorbeeld veel tijd om dit te maken. Naast tijd kost het geld om een goede video-ad te maken. Als je namelijk geen kwalitatief mooie video toont, doet dit afbreuk aan je bedrijf, merk of product. Daarbij is het een kunst om een video van bijvoorbeeld 40 seconden te maken die mensen blijft boeien.

 

Diavoorstelling

Diavoorstelling bij Instagram advertenties

Last but not least, de Diavoorstelling. Deze advertentiemogelijkheid is vrij nieuw en wordt nog relatief weinig ingezet. Het lijkt erg veel op de carrousel, behalve dat je tot 7 afbeeldingen kunt gebruiken. Dit is ook meteen het grootste voordeel. Ook handig is dat je de afbeeldingsduur en de overgang tussen de verschillende afbeeldingen kunt bepalen.

 

Instagram Bedrijfsprofiel

Ik ga in dit artikel niet diep in op de Instagram bedrijfsprofielen. Meer hierover lees je in ons eerdere blog Instagram bedrijfsprofiel biedt interessante kansen voor bedrijven. Wel zijn de bedrijfsprofielen sinds een maand in Nederland actief. Als aanvulling op het blog laat ik daarom graag zien hoe de interfase van het Gericht Posts Promoten op Instagram eruit ziet

Maak van je organische social post een Instagram advertentie

Maak van je organische social post een Instagram advertentie

Deze nieuwe feature vind ik persoonlijk ontzettend gaaf. Links zie je een organische post. Dit is een Posts vanuit Tribal omdat wij Premier Google Partner zijn en het Premier Partner evenement bezochten. Wat je vervolgens kunt doen is deze post omzetten in een advertentie. Dit doe je door te klikken op Promoten, waarna je de doelgroep specificeert, je call to action bepaalt en je budgetten kunt instellen. Zo wordt je organische post omgezet tot een advertentie. Dit doe je natuurlijk op basis van de resultaten van je organische post. Resultaten die te zien zijn binnen je bedrijfsprofiel.

 

Good en best practices bij Instagram adverteren

Een goede advertentie staat of valt met de juiste targeting en de juist boodschap, zowel visueel als tekstueel. Nog belangrijker is dat je creatief bent. Wat ik ook graag wil benoemen is dat veel bedrijven hun facebook advertenties maken en deze één-op-één kopiëren naar een Instagram ad. Omdat men facebook anders gebruikt dan Instagram raad ik echter aan om nieuwe, aparte campagnes voor Instagram te maken en niet te kopiëren en plakken.

In dit gedeelte van de blog zoom ik in op een aantal goede en minder goede Instagram advertenties.

Hellmanns – de eerste

Alles over adverteren op Instagram

In bovenstaande afbeelding is de eerste Nederlandse Instagram advertentie ooit te zien. In september 2015 was Hellmanns het eerste bedrijf dat een Instagram advertentie inzette. Rechts in beeld zijn de reacties te zien. Gelukkig is iedereen er nu meer aan gewend en zijn de reacties erg positief.

 

Velux – verlies je product niet uit het oog

Alles over adverteren op Instagram

Een tijdje geleden haakte bedrijven massaal in op de nieuwe Star Wars film. Dit is natuurlijk goed, maar je moet niet je product uit het oog verliezen. Velux bedacht namelijk ook zo’n inhaker, maar laat niet goed zien wat ze daadwerkelijk verkopen.

 

Motivation Insights – pas op met statements

Alles over adverteren op Instagram

Motivation Insights maakt ook gebruik van een inhaker. Het is alleen gevaarlijk om inhakers te gebruiken waarbij je een standpunt inneemt over onderwerpen die een politiek of maatschappelijke discussie met zich meenemen.

 

Heineken – hoe het wel moet

Heineken advertentie op Instagram

Heineken maakt met deze Instagram advertentie perfect gebruik van de carrousel optie. Zoals al meerdere keren aangegeven, is niet enkel de creativiteit belangrijk, maar ook dat je visuele en tekstuele boodschap klopt. Heineken doet beide door de gebruiker het scherm te laten draaien. Vervolgens komt er, door te swippen, het koude biertje in beeld met daarbij de tekst: nu op je telefoon, vanavond in je hand. Door dit op vrijdagmiddag te posten spelen ze goed in op de behoefte van hun doelgroep: een lekker koud biertje drinken na een drukke werkweek.

 

Xenos – zorg voor een heldere boodschap

Xenos advertentie op Instagram

Xenos maakt regelmatig advertenties op basis van hun winacties. Positief is dat deze een stuk minder plat zijn dan de gebruikelijke winactie. Je legt echter bij Xenos niet meteen de link naar reizen of wijn, waardoor deze advertentie eigenlijk meer uitleg nodig heeft dan alleen deze foto. Probeer je ads dus altijd (direct) begrijpelijk te maken.

 

Villeroy en Boch – let op de 20% regel

Alles over adverteren op Instagram

Net als Xenos heeft Villeroy en Boch ook een winactie opgezet. Ook dit is een prima actie, behalve dat ze de uitleg over de actie in beeld plaatsen. Dit geeft een conflict met de 20% tekst regel van Facebook en Instagram. Daarnaast zijn mensen die Instagram gebruiken erg visueel en zien ze tekst dus al snel als spam. Dit heeft natuurlijk een slechte uitwerking op je organisatie, merk en/of product.

 

Where the wild things are – overdaad schaadt

Alles over adverteren op Instagram

Where the Wild things Are is een festival in een indoor waterpark. Het beeld van de advertentie is sfeervol en brengt goed het plezier over. Goed gedaan dus. Let alleen wel op je tekst onder je foto’s. Ze zetten nu hun hele line-up erbij. Het is beter om alleen de drie grootste artiesten te communiceren en een link te plaatsen voor meer informatie. De advertentie is tenslotte de teaser om de pagina te bezoeken. Nogmaals, de Instagram doelgroep is visueel ingesteld, dus vermijd (teveel) tekst.

 

Adverteren op Instagram: beter voor branding of sales?

Tot slot nog antwoord op de vraag die aan het begin van dit blog werd gesteld: is Instagram adverteren het beste inzetbaar voor Branding, Sales, of beide? Het antwoord zou kunnen zijn beide, omdat het voor allebei gebruikt kan worden. Toch is Instagram veel beter inzetbaar voor branding van je organisatie, merk en/of product. Dit omdat Instagramgebruikers advertenties van een product met prijs erbij vaak als vervuiling van hun tijdlijn zien.

Je ziet ze waarschijnlijk wel eens op je tijdlijn, maar let maar eens op. Het zijn vaak fabrikanten die maling hebben aan hun imago die dit doen. Denk bijvoorbeeld aan goedkope horloges waarbij je nog nooit van de merknaam hebt gehoord. Grote kans dat je na het zien van deze advertentie ook nooit meer iets van ze hoort.

De conclusie is duidelijk: zet Instagram advertenties in om je branding te versterken. Er liggen volop kansen!

 

Jouw advertenties op Instagram?

Tot zover dit artikel over de kansen en mogelijkheden van adverteren op Instagram. Wil je hier meer over weten of starten met adverteren op Instagram? Neem dan vrijblijvend contact op, we kijken graag met je mee. En check ook het Tribal blog voor het laatste online nieuws en handige tips om nog meer uit je online marketing te halen.

Discussie- 1 reactie

Jelle van de Heuvel

21 augustus 2017, 15:18

de Advertentie Via Creork laten ontwerpen en posten werkte bij mij een stuk beter

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF