Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Adverteren op Twitter: promoted tweets komen eraan

Door: Bauke Bergstra

Geschatte leestijd: 1 minuut

Adverteren op Twitter lijkt nu écht mogelijk te worden. ‘Promoted tweets’ gaan de advertenties heten. Eerst zullen ze verschijnen in Twitter search, o.b.v. zoektermen, net als de advertenties in Google. Later dit jaar verschijnen ze mogelijk ook in je eigen Twitter feed. Dit alles in eerste instantie in de V.S..

Volgens de New York Times (NYT) zijn de eerste grote adverteerders die mee doen de Amerikaanse partijen Best Buy, Virgin America, Starbucks en Bravo. De advertentie (één tegelijkertijd dus) zal bovenaan  in Twitter Search te zien zijn, aldus de NYT:

“When a Twitter user searches for a word an advertiser bought, the promoted message will show up at the top of the results, even if it was written much earlier. The posts say they are promoted by the company in small type, and when someone rolls over a promoted post with a cursor, it turns yellow.”

Voorbeeld
In het artikel legt Chris Bruzzo van Starbucks uit wat het bedrijf ziet in de promoted tweets:

“When people are searching on Starbucks, what we really want to show them is that something is happening at Starbucks right now, and Promoted Tweets will give us a chance to do that.”

Op dit moment gebruikt de koffiereus Twitter al om acties te promoten. Maar die tweets vallen totaal niet op tussen alle andere tweets van mensen die afspreken bij Starbucks. Een andere toepassing van deze twitter advertenties is  online reputatie management, aldus het artikel:

“The ads will also be a way for companies to enter the conversation when it turns negative. Several companies have created tools to measure sentiment on Twitter, but until now, businesses can do little with that information. Even if they write a post in response, it also quickly gets lost in a sea of complaints.”

Wanneer?
Het zal nog wel even duren voordat we er in Nederland wat van merken. De promoted Ads gaan van start in de V.S. Daar zullen ze volgens Adage.com (en check ook TechCrunch) vandaag al zichtbaar zijn. Twitter CEO Dick Costolo meldt op die site ook dat er voorzichtig zal worden gestart en getest, om de reacties van gebruikers constant te monitoren:

“We are not in a rush to make a certain amount of money this year, we want to get this right. We don’t want to force a model on people that is based on incorrect hypotheses.”

Wordt het wat?
Interessante ontwikkeling, maar zal het slagen? Of wordt het net zo’n flop als bijvoorbeeld de LinkedIn ads? Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen op ‘Starbucks’ zoeken met Twitter search. Twitter is geen Google.

Maar aan de andere kant… mochten de advertenties ook in de Twitter feed van gebruikers terecht komen dan heeft de dienst enorme (branding) potentie gezien de miljoenen mensen die de dienst dagelijks gebruiken.

Ik ben benieuwd. Updates en opmerkingen zijn welkom in de comments!

(bron afbeelding: bottlecapdev.com)

Discussie- 4 reacties

Mark van de Laak

13 april 2010, 11:11

Interessante ontwikkeling en ook een terechte vraag of het inderdaad iets gaat worden. Er zijn nog wel een paar overwegingen die het wel interessanter kunnen gaan maken:

– voor de pilot kiest Twitter ervoor om alleen te adverteren op basis van CPM. Voor veel partijen zal dit een drempel vormen. AdWords is ook groot geworden dankzij het CPC-model waarmee het platform toegankelijk is geworden voor vele adverteerders.
– De kracht van dit medium gaat hem net als bij AdWords zitten in de kracht van de context. Mensen zullen wellicht minder vaak zoeken op ‘starbucks’, maar ze zullen wellicht wel twitteren dat ze het kantoor verlaten voor een kop koffie. Als Starbucks dan een leuke aanbieding heeft kan het wel heel relevant worden.
– Ook interessant is wat ze zelfs ‘resonance’ noemen. Dit is te vergelijken met wat AdWords kwaliteitsscore noemt en zorgt ervoor dat relevantie gewaarborgd blijft. Hiervoor kijken ze bijvoorbeeld naar hoe vaak een bericht doorgestuurd of geretweet wordt. Hiermee maakt uiteindelijk de community zelf uit hoe relevant een advertentie is, wat weer helemaal past bij de filosofie van Social Media.

Ik ben benieuwd wanneer het ook voor Nederlandse adverteerders beschikbaar komt en zou graag een test willen opzetten.

Reageer hier op

Promoted tweets: top of flop? | Frankwatching

13 april 2010, 19:01

[…] informatie op New York Times (Engels) en Tribal Talk […]

Reageer hier op

Adverteren op Twitter: goed idee of niet? | onlinemarkers blog

13 april 2010, 20:58

[…] bericht op Tribal Talk […]

Reageer hier op

SAMBALEO | Blog | Twitter: wat heb je eraan?

15 april 2010, 04:30

[…] berichten: – Adverteren op Twitter: promoted tweets komen eraan – Twitter Zoekmachine Optimalisatie – 10 Verschillende manieren om Twitter in […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF