Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Adverteren op Youtube: hoe werkt dat?

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Wereldwijd wordt er per minuut 13 uur video geupload en nemen maandelijks 350 miljoen unieke bezoekers een kijkje. In Nederland zijn dit er 5,5 miljoen en behoort Youtube met Hyves en Marktplaats tot de grote jongens wat bezoekers betreft.

Dat Youtube populair is weten we. Wat de verschillende advertentiemogelijkheden zijn, is daarentegen niet bij iedereen helder. Onlangs kwam Google ons bijpraten tijdens de wekelijkse kennismiddag, een korte samenvatting.

Advertentiemogelijkheden op Youtube

Youtube timmert aan de weg wat betreft de advertentiemogelijkheden. Een kort overzicht:

Video advertentie op homepage

Kost €10.000 per dag. Dat is €5,55 CPM.

Prominent op de homepage, grote impact, snel bereik.

Brand channel

Creëer een eigen look via een CMS. Overigens kan een gratis User kanaal veel van deze zaken ook.

Kosten: €25000,- aan advertenties inkopen bij Youtube of Google’s inhoudsnetwerk ter promotie van het eigen kanaal.

In-video advertising

Zit eraan te komen. Zal worden toegepast bij partner content. Dat zijn videos beschikbaar gesteld door ‘professionele’ partijen, bijvoorbeeld de NOS, BBC of Eredivisie Voetbal.

Display Advertising

Welbekend en mogelijk in vele denkbare formaten

Virals op Youtube – gratis veel bezoekers

Reclame hoeft niet veel te kosten. Goede virals zijn goud waard. Het zijn filmpjes die zo leuk zijn dat mensen elkaar erover vertellen. Er ontstaat een viraal effect waardoor zo’n video zich onder duizenden mensen verspreidt.

Zo’n viral heeft een enorm branding effect doordat miljoenen mensen wereldwijd ook het merk achter de film zullen oppikken. Daarnaast zorgen de vele views ervoor dat dergelijke filmpjes in de organische zoekresultaten van Google kunnen gaan verschijnen.

Statistieken van filmpjes met Youtube Insight

De kijkcijfers van je eigen filmpjes in jouw account bekijken? Dat kan met de ‘Youtube insight tool’.

Hoe vaak en door wie (demografische gegevens) zijn mijn filmpjes bekeken. Hoe zijn kijkers bij het filmpje terecht zijn gekomen? Bij toeval op Youtube, via Youtube search of Google search? En zijn de views gegenereerd binnen Youtube of door een filmpje op de eigen website te zetten (embedded)? Bekijk tenslotte ook de Hotspots van filmpjes om te zien waar kijkers afhaakten.

De Youtube insight tool vind je als je ingelogd bent onder de knop “account” en dan “meer…” Rechtsboven in het venster vind je “overzicht”. Dat is YouTube Insights.

Discussie- 3 reacties

Mentos eet je, Carlsberg drink je

28 januari 2011, 22:31

[…] tombogman, tribal-im, […]

Reageer hier op

Marketingeffect van Youtube | About Adwords

30 mei 2013, 16:58

[…] Voor dit bericht heb ik de volgende bron gebruikt: Tribal Talk, Adverteren op Youtube: Hoe werkt dat? Geraadpleegd op 30 mei 2013 van https://www.tribal.nl/nl/weblog/google/adverteren-op-youtube-hoe-werkt-dat/ […]

Reageer hier op

SM onder de loep: YouTube | tomottenheijm

12 juni 2013, 22:53

[…] Bron: https://www.tribal.nl/nl/weblog/google/adverteren-op-youtube-hoe-werkt-dat/ […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF