Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

AdWords advertenties live? Oogkleppen af!

Door: Robert van den Berge

Geschatte leestijd: 1 minuut

Op Amerikaanse weblogs verschijnen regelmatig interessante artikelen over zoekmachine adverteren. oogkleppen-afZo ook Keeping an Eye on the Competition van ROI Revolution (SEM Bureau uit North Carolina USA).

In 2009 is zoekmachine adverteren (SEA) competitiever dan ooit tevoren. Steeds meer bedrijven richten zich op dezelfde zoekwoorden, biedprijzen stijgen, CTR en conversieratio staan onder druk. Doordat adverteerders veelal bezig zijn met het optimaliseren van hun campagne in bijvoorbeeld AdWords, wordt nog wel eens vergeten om af en toe naar de zoekresultatenpagina (SERP) te kijken. Want alleen dan zie je pas echt het speelveld!

In deze blogpost een eenvoudige methode om de concurrentie periodiek in de gaten te houden en wellicht af te troeven…

1. Wat zijn de best presterende zoekwoorden?
Kijk in AdWords wat de best presterende zoekwoorden zijn in termen van: vertoningen, kliks, conversies en kosten per conversie. Maak hier een top 10/15 lijst van. Bij twijfel moet in het achterhoofd worden gehouden: “Welk zoekwoord is het meest van toepassing op ons bedrijf, product & propositie?”.

2. Wie zijn de grootste concurrenten?
Voer periodiek de top keywords in Google en kijk welke concurrenten er regelmatig verschijnen per keyword. Dit kan worden bijgehouden in een eenvoudig spreadsheet. Bezoek ook al die sites en kijk welke producten of diensten zij aanbieden. Zijn deze concurrerend? Noteer dit ook in het spreadsheet. De laatstgenoemden zijn de grootste concurrenten.

3. Oogkleppen af: leer van anderen!
Onderzoek periodiek wát concurrenten communiceren in hun advertentieteksten. Zie je een bepaalde propositie of call-to-action vaker terugkomen, dan kan dit betekenen dat het een goed werkende tekst is. Of wanneer de concurrenten allemaal vergelijkbare teksten gebruiken, dan is dat ook een kans om juist een onderscheidende tekst te maken.

Daar is ‘ie weer… testen!
Kijken naar de concurrentie kan input verschaffen voor het zelf testen met advertentieteksten. Leer van concurrerende teksten en test of het ook bij de eigen campagnes werkt.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF