Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

AdWords advertenties zijn saai!

Door: Michel Brok

Geschatte leestijd: 4 minuten

Ja, AdWords advertenties zijn eigenlijk best wel saai. Maar adverteerders hebben tegenwoordig best wat mogelijkheden om er iets leuks van te maken. In deze blogpost wil ik meer vertellen over de opties om als adverteerder de standaard tekstadvertenties van Google AdWords uit te breiden, te verrijken. We bekijken de mogelijkheden die er op dit moment zijn met de Google AdWords advertentie-extensies.

Ok, ik ga er even vanuit dat je bekend bent met het Google AdWords account. Op campagne-niveau heb je de mogelijkheid om advertentie-extensies aan te maken. Je hebt de keuze uit de volgende mogelijkheden:

1: Locatie-extensies
2: Oproepextensies
3: Productextensies
4: Extensies voor sitelinks
5: Extensies voor beoordelingen van verkopers

1: Locatie-extensies

Zeker voor lokale spelers is de locatie-extensie in AdWords een interessante mogelijkheid om het adverteren in de regio kracht bij te zetten. Google laat steeds vaker regionale resultaten zien uit Google Maps (Google Places) aan de hand van de locatie van de gebruiker en de intentie van de zoekopdracht. In het onderstaande voorbeeld is te zien dat op een algemene zoekterm als ‘rondvaart’ door Google regionale resultaten worden weergegeven. De resultatenpagina van Google wordt naast organische links en AdWords vermeldingen, voorzien van Google Maps resultaten en een landkaartje aan de rechterzijde van de pagina.

The Blue pin

Aangezien Google verschillende varianten laat zien van AdWords advertenties met locatie-extensie, is het niet exact te zeggen hoe de advertentie er precies uit komt te zien. Maar bij het gebruik van de locatie-extensie, in combinatie met een AdWords advertentie, wordt de tekstadvertentie veelal uitgebreid met een icoon, een blauwe pin. Daarnaast wordt  de advertentie in de meeste gevallen ook uitgebreid met een routebeschrijving. Bij het klikken op de routebeschrijving wordt de gebruiker direct naar Google Maps verwezen waarbij de route kan worden uitgestippeld. Je kunt je voorstellen dat bij het zoeken op een smartphone dit helemaal een relevante uitbreiding is. Gebruikers kunnen in dat geval gelijk de routebeschrijving opstarten via Google Maps.

Locatie-extensie koppelen aan Google Places

Voor het aanmaken van AdWords locatie-extensies heb je twee mogelijkheden: je kunt een koppeling maken met je Google Places account of je kunt handmatig een adres opgeven in AdWords. Voordeel van deze koppeling met Google Places is dat de ‘blue pin’ verschijnt op een lokaalgeoriënteerde zoekopdracht. Zie het voorbeeld hieronder van een lokale zoekopdracht binnen Google. Het is mogelijk om meerdere locaties te koppelen die uit het Google Places account komen.

Let op: sinds juni 2011 worden er kosten in rekening gebracht voor het aanklikken van de routebeschrijving. Voorheen was dit gratis.

2: Oproepextensies

De oproepextensie zorgt ervoor dat de advertentie wordt voorzien van een telefoonnummer. In Nederland zien we echter dit niet terugkomen bij normale advertenties maar wel op mobiele apparaten zoals smartphones. Doordat het telefoonnummer een link wordt, kunnen gebruikers met mobiele apparaten direct telefonisch contact op kan nemen. Wanneer de oproepextensie wordt gekoppeld aan de locatie-extensie dan wordt het telefoonnummer wel vertoond op basis van de locaties.

Het toepassen van de oproepextensie is dus met name relevant wanneer mobiele gebruikers worden benaderd waarbij de dienst of het product de urgentie heeft om daar direct voor te bellen zonder de website te bekijken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een sleepbedrijf, of juist een bezorgservice van eten.

3: Productextensies

De nieuwste uitbreiding, en sinds kort pas actief, zijn de Google AdWords productextensies. Met de komst van Google Shopping is het voortaan mogelijk om deze resultaten ook te koppelen aan je AdWords advertenties. Er verschijnt een plusbox in de advertentie. Wanneer men hier op klikt, vouwen de Google Shopping resultaten uit welke Google vindt passen bij de zoekopdracht.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de extensies voor sitelinks, is het niet verplicht om topposities te bekleden. Ook aan de rechterzijde van de zoekresultaten kunnen advertenties met productextensions worden weergegeven.

Eerste resultaten Google Shopping

Uit de eerste resultaten is al direct te zien dat de productextensions hoge ctr’s opleveren. Helaas is in het statistiekengedeelte van de advertentie-extensies in AdWords niet terug te zien welke productvermeldingen het best converteren.  Op dit moment is ook het verkeer wat uit Google Shopping komt niet goed terug te vinden via bijvoorbeeld Google Analytics. Aan de vermeldingen dient een tag te worden toegevoegd waardoor het mogelijk is om in Google Analytics het Google Shopping verkeer verder te analyseren. Hierdoor kan ook worden achterhaald welke producten in combinatie met de AdWords campagne het best converteren.

4: Extensies voor sitelinks

Sitelinks zijn links die onder een bepaald zoekresultaat in Google worden weergegeven. Voorheen was dit alleen terug te zien bij organische resultaten, maar nu biedt Google adverteerders ook de mogelijkheid om sitelinks in te zetten in combinatie met AdWords advertenties.

Het voordeel van deze sitelinks is dat gebruikers sneller hun weg kunnen vinden naar een bepaalde pagina binnen de website. Door het toevoegen van sitelinks aan advertenties wordt ook een grote advertentiegedeelte opgeëist. Ook hier is weer terug te zien dat er verschillende varianten bestaan in het weergeven van sitelinks. Het voorbeeld hieronder is voorzien van de meest ruime indeling.

Bij webwinkeliers die meerdere producten leveren kan het gebruik van sitelinks van toegevoegde waarde zijn om in de range van producten de gebruiker te laten zien welke producten of diensten nog meer deel uitmaken van het assortiment. Zie hieronder het voorbeeld van V&D waarbij sitelinks worden weergegeven wanneer de gebruiker zoekt op een bepaald kledingmerk.

In de advertentie hierboven wordt de gebruiker een handje geholpen door inzicht te geven welke soorten kleding er van het merk beschikbaar zijn, hetgeen de doorklikratio kan verhogen. Uit diverse testen kunnen we concluderen dat het gebruik van sitelinks niet perse conversieverhogend hoeft te werken. Wij zien een forse verhoging van de CTR wat uiteindelijk een positieve invloed kan hebben op de kwaliteitsscore.

Ook hier geldt dat conversies op specifieke sitelinks niet worden gemeten. Hiervoor is het verstandig een tag te verwerken in de URL die gebruikt worden in de sitelinks. Vervolgens kan dit in Google Analytics wel worden uitgelezen.

Onze ervaringen met sitelinks

Het gebruik van sitelinks zorgt er in eerste instantie voor dat de advertentie meer opvalt tussen andere advertenties waarbij geen sitelinks worden gebruikt. Dit heeft een positief effect op de CTR van de advertentie. Daarnaast kan het inzicht bieden in productgroepen die worden gebruikt in combinatie met bepaalde zoektermen. Deze informatie kan bijvoorbeeld een reden zijn om cross-selling op de website te stimuleren.

Voor het gebruik van sitelinks zijn wel topposities in Google nodig. Dit betekent dat het soms toch stevig bieden is en het werken aan een hoge kwaliteitsscore niet onbelangrijk is.

5: Extensie voor beoordelingen van verkopers

Google brengt in kaart hoe bijvoorbeeld webshops, restaurants en hotels worden beoordeeld. Deze beoordelingen kunnen binnenkort ook worden toegevoegd aan de AdWords advertenties met de extensie voor beoordelingen van verkopers (ook wel seller ratings genoemd).

Een goede beoordeling kan vertrouwen wekken en uiteindelijk CTR en conversie verhogen. Het biedt gebruikers namelijk inzicht hoe een webwinkel scoort. Meer informatie over de extensies voor beoordelingen van verkopers  tref je ook in eerdere blogpost over Google AdWords Seller Rating. De extensie voor beoordelingen van verkopers worden nu langzaam door Google doorgevoerd.

Conclusie

Eigenlijk zijn AdWords advertenties helemaal niet meer saai. Google voegt steeds meer informatie toe aan AdWords advertenties waardoor ze niet alleen relevanter worden, maar ook steeds meer opvallen in de zoekmachine. Hierdoor is het voor bedrijven, die sterk afhankelijk zijn van de zoekmachine van Google, steeds lastig om Google AdWords niet in te zetten. Met alle mogelijkheden die Google zowel gebruikers als adverteerders biedt, verstevigt zij haar marktleiderspositie in Nederland en kunnen gebruikers en adverteerders nog steeds niet om Google heen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF