Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

AdWords advertentieteksten Analyseren: 4 handige tips (deel 3/4)

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Deze week deel 3 van de 4 delen waarin ik inga op het technische aspect van AdWords advertentieteksten; Hoe zet ik een goede test op en hoe analyseer ik de resultaten? We hebben al gekeken naar een mogelijkheid om meerdere elementen tegelijk te testen en de optie om je campagnes in te stellen op roteren of optimaliseren. Vanaf nu gaan we kijken naar het analyseren van je tests, met deze week: CTR, conversiepercentage, of allebei?

Deel 3: CTR, Conversiepercentage of allebei?

We zagen dus vorige week dat het voor veel adverteerders prima is om je campagne instellingen op de standaardwaarde ‘optimaliseren’ te laten staan. Voor die adverteerders is dit deel minder interessant, omdat je in dat geval Google de keuze voor je laat maken welke teksten het beste werken.

Wanneer je er wél voor kiest om je advertenties door het systeem te laten roteren (gelijkmatig rouleren), zul je de statistieken goed in de gaten moeten houden. Op het juiste moment zul je de knoop moeten doorhakken, welke advertenties goed voor je werken. En dat is niet eenvoudig, want waar kijk je naar en wanneer hak je de knoop door?

CTR en conversiepercentage

Bij het analyseren van je advertenties heb je 2 belangrijke variabelen; CTR (doorklikpercentage of doorklikratio) en conversiepercentage (ook wel succespercentage genoemd).

De CTR is erg belangrijk, want dat zegt iets over de relevantie van je advertentie bij de betreffende zoekwoorden. Klopt deze match, dan haal je kwalitatieve bezoekers naar je website, en Google waardeert je hoge relevantie ook nog eens met hoge kwaliteitsscores en dus lagere kosten per klik. Je moet echter geen valse beloften doen om de bezoekers naar je toe te trekken, want dan zal het vooral resulteren in hogere klikkosten, teleurgestelde bezoekers en dus een laag conversiepercentage (zie ook mijn voorbeeld over de vlieger van vorige week).

CTR én conversiepercentage

Wat kan helpen, is voor de advertenties die je wilt vergelijken, je CTR te vermenigvuldigen met het conversiepercentage, zodat je een soort ‘succesformule’ krijgt. Vermenigvuldig dit cijfer vervolgens met 10.000 en je hebt het aantal conversies per 10.000 vertoningen voor elke advertentie.

Dit ziet er zo uit voor bovenstaand voorbeeld:

Advertentie CTR Conversiepercentage Conv / 10.000 vert
A 2,99% 2,09% 6,25
B 2,98% 2,10% 6,26

In dit voorbeeld is er geen verschil terwijl er al wel behoorlijk veel data verzameld is. Om die reden zou je er ook voor kunnen kiezen om bewust een nieuwe advertentie te maken die meer afwijkt van het origineel, om zo hopelijk sneller stappen te maken.

Risico’s

Je wilt natuurlijk slagvaardig handelen om zo snel mogelijk tot je best werkende advertenties te komen. Pas wel op met het te snel beoordelen van je conversiepercentage en het toepassen van bovenstaande formule. Bij lage aantallen conversies loop je namelijk het risico dat je anticipeert op getallen die nog te veel kunnen veranderen in de loop der tijd.

Echter, wachten tot je volledig statistisch verantwoorde cijfers hebt, is ook niet de oplossing. Zeker bij groepen met lage aantallen vertoningen (en dus ook conversies) ben je er dan uit tegen de tijd dat je concurrentie al meerdere malen is veranderd.

Ik noem het daarom altijd een combinatie van slagvaardig handelen, gezond boerenverstand en een beetje fingerspitzengefühl. Liever 10x slagvaardig waarbij je er 1x naast zit, dan 10x wachten tot je met absolute zekerheid een aanpassing kunt doorvoeren. Feit is in ieder geval dat de CTR als eerste een stabiel en daarmee betrouwbaar cijfer is, omdat het gebaseerd is op getallen (vertoningen en klikken) die een veelvoud zijn van de getallen waarop je conversiepercentage gebaseerd is (conversies en klikken).

Er zijn overigens wel trucjes om dit proces te versnellen, daarover vertel ik volgende week in deel 4: Statistieken combineren voor sneller resultaat.

Overigens heeft mijn collega Rik Roelofs onlangs een erg interessant artikelen geschreven over het conversiepercentage; wat zegt het nu eigenlijk en wat kun je doen om dit te sturen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF