Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

AdWords advertentieteksten Analyseren: 4 handige tips (deel 4/4)

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Deze week deel 4 van de 4 delen waarin ik inga op het technische aspect van AdWords advertentieteksten; Hoe zet ik een goede test op en hoe analyseer ik de resultaten? We hebben al gekeken naar een mogelijkheid om meerdere elementen tegelijk te testen en de optie om je campagnes in te stellen op roteren of optimaliseren. Vorige week was het onderwerp CTR en Conversiepercentage en nu gaan we bespreken wat je kunt doen om tests te versnellen, zodat je sneller kunt door variëren met je advertentieteksten.

Deel 4: Statistieken combineren voor sneller resultaat

Hoe beter je je advertentiegroepen hebt geoptimaliseerd, hoe langer het kan duren voor afzonderlijke groepen voldoende volume genereren om stappen te kunnen zetten. Wanneer je iedere groep afzonderlijk behandelt en allemaal aparte tests hebt lopen, wordt het al snel een tijdintensief verhaal waarbij je dus niet snel vorderingen maakt.

Daarom kan het beter zijn om bepaalde tests over bepaalde advertentiegroepen of zelfs campagnes heen te tillen, vooral als je nog in het beginstadium bent met je account. Ik zal dit toelichten met een voorbeeld.

Stel, je verkoopt vliegers en je hebt in een campagne 25 typen vliegers staan, met bijvoorbeeld de typenummers of benamingen van de vliegers als zoekwoorden. Je concurrenten verkopen dezelfde vliegers, waardoor het benoemen van USP’s van de betreffende vliegers weinig toegevoegde waarde heeft. Je zou je eigen USP’s dus wellicht beter kunnen communiceren, zoals je snelle levertijd, uitstekende service, of het feit dat ze langer garantie hebben als ze bij jou bestellen.

Combineren

In dit geval kun je in alle 25 advertentiegroepen dezelfde test uitzetten, om zo sneller erachter te komen welke USP het beste werkt:

<typenummer> Vlieger
www.hoogaandelucht.nl
Uit voorraad leverbaar. Bestel nu
en ontvang gratis vliegertouw.
<typenummer> Vlieger
www.hoogaandelucht.nl
Uit voorraad leverbaar. Exclusief
bij ons 2 jaar volledige garantie.
Houd er rekening mee dat voor vliegers uit verschillende prijsklassen wellicht verschillende USP’s beter werken. ‘Garantie’ als USP zal voor een duurdere vlieger beter werken, maar ‘snelle levering’ voor een goedkope.

AdWords Labels

Om die reden zou je AdWords labels kunnen gebruiken. Dit is een relatief nieuwe mogelijkheid binnen AdWords om zoekwoorden, advertenties, advertentiegroepen of campagnes op basis van bepaalde eigenschappen te taggen. Op die manier kun je tests die kriskras door het account lopen toch goed managen, omdat je ze eenvoudig weer kunt filteren.

Als je na een tijdje wilt weten welke variant van een bepaalde test het beste werkt, kijk je bij dimensies, segmenteer je op ‘labels – Advertentie’ en leg je de resultaten van variant A naast die van variant B. Belangrijk is wel dat je altijd zeker weet dat beide varianten in alle groepen constant aan hebben gestaan en dat roteren is ingeschakeld, anders krijg je geen zuivere resultaten.

Adchieve

Bij Tribal hebben we een extra mogelijkheid om dit soort tests op grote schaal in te zetten, namelijk ons eigen softwaresysteem Adchieve. Omdat we regelmatig klanten tegenkomen met productassortimenten van boven de 1.000 of zelfs 10.000 stuks, gebruiken we dit systeem om de producten in te delen naar bepaalde eigenschappen, waarna we met behulp van variabelen geautomatiseerd advertentiegroepen met zoekwoorden en advertentieteksten laten genereren. Zo kunnen we bijvoorbeeld dynamisch de voorraad en de prijs laten invullen, en ook constant testen welke USP’s het beste werken voor bepaalde groepen producten.

Dit was (voor nu) het laatste deel, ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om eens anders naar je advertentieteksten te kijken, met als doel meer en sneller resultaat.

Succes!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF