Het kennis blog van Tribal

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Adwords campaign experiment: Meten = Weten!

Door: Nadine Willems

Medio september 2010 lanceerde Google ACE, het Adwords campaign experiment. Een half jaar later, 30 maart 2011, laat Google op het Google SEMinar 2011 in Amsterdam weten verbaasd te zijn dat ACE nog zo weinig wordt ingezet. Wellicht is niet bij iedereen bekend wat de mogelijkheden zijn…

ACE: wat is het?

Het is een gratis testtool van Adwords waarmee je precies kunt meten wat de impact is van wijzigingen in je Adwords campagnes.

Je splitst als het ware je campagne op in een controle groep (huidige instellingen) en een experiment groep (de groep met wijzigingen). Van beide groepen bepaal je zelf het weergavepercentage. BIjvoorbeeld 50% controle groep en 50% experiment groep. Omdat beide groepen automatisch met elkaar afgewisseld worden, zijn factoren als seizoen, concurrentie, temperatuur etc. te verwaarlozen.

Vervolgens kan je in Adwords de prestaties van de controle groep en de experiment groep met elkaar vergelijken. Als de experiment groep beter scoort, dan kan je nu met zekerheid zeggen dat bijvoorbeeld het verhogen van de CPC tot meer conversies leidt! Mocht het experiment niet geslaagd zijn dan kan je meteen het experiment stopzetten.

ACE: wat kan je testen?

Met een Adwords Campaign Experiment kan je het volgende testen:

  • Biedingen: wat gebeurt er als je de biedingen verhoogt/verlaagt?
  • Zoekwoorden: wat is de impact van het toevoegen van generieke zoekwoorden of test met verschillende zoekwoordtypes.
  • Advertentieteksten: welke tekst- of beeldadvertentie scoort beter? Test met verschillende boodschappen, zichtbare URL’s, titels, landingspagina’s etc. Tevens kan je ook de prestaties van een tekstadvertentie versus de prestaties van een beeldadvertentie testen.
  • Advertentiegroepen: heeft het nut om zoekwoordengroepen te gaan splitsen in meerdere advertentiegroepen?
  • Plaatsingen: is het toevoegen van 1 of meerdere plaatsingen nuttig?
  • Remarketing: welke doelgroep scoort beter?

De instellingen van een ACE bepaal je op campagneniveau. Afhankelijk van wat je wil gaan testen, geef je op een dieper niveau aan op welk onderdeel het experiment moet worden ingezet. De eerste drie testen (biedingen, zoekwoorden en advertentieteksten) kan je in dezelfde advertentiegroep testen. Voor de overige testen moet je het apart testen in een nieuwe advertentiegroep.

Advertentieplanning, locatietargeting, biedopties, budget, extensies en frequency caps behoren niet tot de testmogelijkheden van ACE.

ACE: hoe werkt het?

Voor het instellen van een ACE verwijs ik naar de volgende demo’s:

Overigens is het sinds kort mogelijk om een rapportage van je campaign experiment uit te draaien in Adwords. Stop met gissen en beperk het risico van grote wijzigingen in je campagnes. ACE: zeker het proberen waard!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste Tribal-nieuws:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF