Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Affiliate inzichten met Google Analytics

Door: Gijs Hovens

Geschatte leestijd: 1 minuut

Iedere merchant die gebruik maakt van affiliate marketing en met netwerken samenwerkt, weet dat de back-end van die netwerken niet erg geschikt is om trends inzichtelijk te maken. Wil je weten welke affiliates het juist beter of slechter zijn gaan doen, of welke producten of proposities goed of niet goed werken dan heb je een probleem. Met een correcte Google Analytics url tagging kun je echter nuttige inzichten opdoen.

Welke data wil je vastleggen?
Vraag je eerst af welke data je wil vastleggen in analytics. De naam van het affiliate netwerk en het feit dat het om affiliate activiteiten gaat spreken voor zich. Daarnaast wil je natuurlijk ook weten wélke affiliate wat doet. Verder zou het interessant kunnen zijn om te weten welke creative een affiliate gebruikt en op welk product- of propositie de affiliate zich richt.

Met de URL-builder tool van Google zet je eenvoudig de juiste parameters op een rij. In ons geval kiezen we voor deze indeling:

  • Campagne bron: naam van het affiliate netwerk, bijv. ‘Zanox’ of ‘M4N’
  • Campagnemedium: afrekenmethode, bijv. ‘affiliate’ of ‘cpo’
  • Campagnewoord: propositie of productnaam- of id, bijv. ‘Blue Widget’
  • Campagne-inhoud: vorm van de creative, bijv. ‘tekstlink’ of  ‘300×250’
  • Campagnenaam: naam, url of ID van de affiliate, bijv. ‘prijsvergelijk.nl’

Het laatste punt is erg belangrijk: zorg dat hier een unieke waarde meegegeven wordt in de URL waarmee je een affiliate kunt herkennen. Zo kun je later contact opnemen n.a.v. je inzichten. Het liefste wil je hier de verwijzende URL in laten opnemen omdat affiliates wel vaker opereren met andere websites dan waarmee ze zich voor je programma hebben aangemeld.

Parameters in URL’s opnemen
Neem vervolgens contact op met je netwerk(en) om na te gaan hoe je deze parameters het beste in je URL’s krijgt. Sommige netwerken kunnen ze volledig voor je toevoegen, bij andere moet je zelf een aantal paramaters in de creative opnemen en voegt het netwerk de andere automatisch toe.

Actionable data
Als de implemenatie goed is gegaan, heb je nu de beschikking over extra ‘actionable’ data in Google Analytics. Een aantal voorbeelden van zaken die je snel kunt achterhalen:

– Welke affiliates hebben voor het eerst en voor het laatst traffic gestuurd? Die laatste probeer je uiteraard terug te winnen.
– Welke affiliates zijn het grootst over al je programma’s heen?
– Welke  affiliates sturen nog verkeer naar oude of niet bestaande landingspagina’s?
– Bekijk welke affiliates nog verkeer sturen naar niet (meer) bestaande pagina’s
– Welke affiliates converteren uitzonderlijk goed? Deze vereisen nadere inspectie.
– Worden er nog oude creatives of proposities gebruikt?-Sturen affiliates wel verkeer op de best converterende proposities?

Let er wel op dat het in analytics met name om trends gaat. Je kunt de cijfers in de back-end van je affiliate netwerk niet vergelijken met de cijfers van Google Analytics. Google Analytics voert een ‘last-cookie’ beleid over alle bronnen heen, dat doet een affiliate netwerk niet.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF