Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Alles wat je wilt weten over Accelerated Mobile Pages

Door: Paul Verboven

Geschatte leestijd: 3 minuten

oktober 2015 werd het AMP project al aangekondigd, maar sinds 24 februari heeft Google dit project officieel in de zoekresultaten geïntegreerd. Gaat het hier om een nieuwe revolutie in search of slechts een kleine wijziging voor een  klein publiek? SEO specialist Paul zet in dit artikel de  belangrijkste zaken rondom de Accelerated Mobile Pages op een rij.

Wat is AMP en hoe implementeer je het voor jouw website?Wat is AMP en voor wie is het?

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en is een project van samenwerkende partijen zoals Google, Twitter en verschillende uitgevers waaronder de New York Times en BBC. Maar ook advertentieplatformen zoals DoubleClick & Adsense werken mee om de advertentie-ervaring te verbeteren.

Maar wat houdt het in? Heel kort door de bocht zijn AMP’s  eigenlijk gewone HTML pagina’s op dieet, een light variant van een zelfde pagina dus. AMP is nuttig voor websites met veel statische content (geen interactieve elementen). Het ligt dus voor de hand dat vooral uitgevers er interesse in tonen.

Waarom AMP?

Snelheid bij websites is belangrijk. Niemand zit te wachten op lange laadtijden en waar er nog enigszins geduld is op desktop, heb je dit geduld niet wanneer je snel even die ene pagina op je mobiel opent terwijl je in de lift staat te wachten. Met een AMP wordt de laadtijd van de pagina aanzienlijk verkort door het “uitkleden” van de pagina en caching en het inladen van minder belangrijke elementen later uit te voeren.

Hoe ziet AMP eruit in de SERP en wanneer wordt het getoond?

Google laat je vanuit de zoekresultaten (SERP) zien dat het om een AMP gaat door middel van een “lightning bolt” icoontje en de tekst AMP, dit ziet er als volgt uit: Wat is AMP en hoe implementeer je het voor jouw website?

Voordat AMP daadwerkelijk wordt getoond zijn er wel een aantal omstandigheden vereist:

  • Je surft op mobiel
  • Er zijn AMP’s beschikbaar voor de zoekopdracht
  • Je mobiel beschikt (op dat moment) over een lage internetsnelheid, dat kan dus ook tijdelijk zijn

Hoe werkt de techniek achter AMP?

AMP’s tonen alleen de minimaal benodigde informatie aan de gebruiker. Javascript is niet toegestaan (afgezien van een kleine Javascript library) en de AMP pagina’s worden gecached door Google. Elementen zoals foto’s of advertenties worden alleen gedownload wanneer de kans groot is dat ze gezien worden en laden pas later dan de rest van de content.

Technisch bestaat AMP uit de volgende elementen:

  • AMP HTML; normale HTML met restricties en aangevulde HTML met speciale AMP eigenschappen
  • AMP JavaScript; externe JavaScript bron (niet in eigen beheer) zorgt voor snelle rendering, vooral doordat alle externe bronnen asynchroon worden geladen (het één hoeft niet te wachten op het ander)
  • Google AMP Cache; werkende AMPs worden door Google gecached en via een proxy gebaseerd content delivery network (CDN) uitgeserveerd

Implementatie van AMP

Wat is AMP en hoe implementeer je het voor jouw website?Bij de implementatie van AMP dien je rekening te houden met de volgende zaken:

Kijk voor alle specifieke en actuele vereisten op de website van het AMP project.

Moet ik nu direct AMP implementeren?

Natuurlijk is nu de grote vraag of we allemaal onze focus moeten leggen om statische pagina’s in websites AMP ready moeten maken. Voor nu is het alleen nog zichtbaar op artikelen van gerenommeerde nieuwssites en niet voor de “normale” websites. Wat is AMP en hoe implementeer je het binnen je website?Er is echter wel speciaal een plekje ingeruimd binnen Search Console en dat zou een vreemde toevoeging zijn als het slechts voor zo’n klein deel van de websites überhaupt mogelijk is. Tevens krijg je een bericht in Search Console bij fouten in de AMP opmaak.

De verwachting is dus dat het breder uitgerold wordt en dat mobiele gebruikers over de hele wereld, en lang niet overal liggen de mobiele snelheden zo hoog als in Nederland,  de voordelen van AMP gaan merken. Binnen Nederland hebben we natuurlijk goede dekking en snelheid, maar ook hier komt het voor dat de verbinding in de trein of op een drukke plek slechter wordt. En ook de kans dat je toch die ene pagina in de lift op kantoor kan laden, lijkt er stukken groter door te worden…

Extra informatie en bronnen

Meer weten over AMP en de manier waarop jij het kunt implementeren? Neem dan vrijblijvend contact op met onze SEO specialisten of bekijk onderstaande sites voor extra informatie.

Tip: wil je dat WordPress automatisch een AMP versie van je posts maakt? Gebruik dan de speciale plugin op https://wordpress.org/plugins/amp/.

 

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en handige tips om meer uit je online marketing te halen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en neem ook eens een kijkje op het Tribal blog!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF