Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Analytics doelen instellen voor beginners

Door: Erik Altink

Geschatte leestijd: 3 minuten

Regelmatig krijg ik het verzoek om even te kijken of de doelen in Google Analytics goed zijn ingesteld en om doelen toe te voegen. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat een Analytics specialist precies weet welke doelen gemeten worden. Toch zit dat allemaal net iets anders in elkaar. Daarom geef ik in dit artikel handige tips voor het goed bepalen van je doelen in Analytics.

 

Wat zijn doelen in Google Analytics

Laten we eerst eens helder afspreken wat we onder doelen verstaan. Kort gezegd zijn dit acties waarvan je hoopt dat de bezoeker ze uitvoert en die je inzichtelijk wil maken. Denk bijvoorbeeld aan een bestelling plaatsen of het opvragen van een offerte. Als een bezoeker dit doet, heeft deze dus een doel behaald.

In Google Analytics kan een bezoeker een bepaald doel maar één keer per sessie (denk aan een bezoek) behalen. Dit is belangrijk voor het instellen van de doelen. Als je meerdere offertes kunt aanvragen en je meet als doel enkel de bedankpagina, dan meet je dus geen extra doelen wanneer de bezoeker meerdere offertes aanvraagt. Dit geeft dus een vertekend beeld. Daarom is het soms goed om de doelen anders in te stellen.

Analytics doelen instellen

 

Controleren van doelen

Bij het controleren van de doelen zijn er twee scenario’s als iets niet klopt:

  • In het eerste geval is bijvoorbeeld de verkeerde pagina ingesteld en wordt niets gemeten. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat de URL is gewijzigd. In dat geval is het probleem eenvoudig en snel op te lossen;
  • In het tweede geval worden wel doelen gemeten, maar bestaat het idee dat er iets niet klopt. In dat geval moet gekeken worden wat precies de verwachting is van het doel (wat zou gemeten moeten worden?) en of dat correct is ingesteld. In sommige gevallen is er bijvoorbeeld een bedankpagina ingesteld, maar zijn er meerdere bedankpagina’s mogelijk en zijn die vergeten.

Kijk dus heel goed naar het doel. Waarom is het ingesteld en wat zou er gemeten moeten worden? Worden de juiste dingen gemeten en lijken de resultaten toch te laag? Overleg dan eens met een CRO-specialist om na te gaan waarom mensen een bepaald doel niet behalen.

 

Advies over het instellen van extra doelen

Vaak gaat men er vanuit dat je als Analytics specialist direct weet welke doelen je moet instellen voor een website. Toch kan dit per website en online ambitie verschillen. Er is dus geen vaste standaard. Maar hoe bepaal je dan wel de juiste doelen in Analytics? Tijd voor een simpel voorbeeld.

Denk even aan de sport voetbal. Op zich zijn daar de doelen heel duidelijk toch? De ploeg die het meeste scoort wint de wedstrijd. Je kunt dus een doel aanmaken voor het scoren. Maar beter nog ga je verder dan dat. Kijk eens naar de spelers in het veld. Staan er 11 spelers in het veld die doelpunten maken?

Nee, want de keeper heeft juist als functie om te voorkomen dat er (tegen)doelpunten worden gemaakt. Je zou dus ook het weren van schoten op het eigen doel kunnen nemen als doel. Ook staan er mensen in het veld die de spitsen moeten bedienen van goede ballen om te kunnen scoren. Het geven van voorzetten kan dus ook een doel zijn (hoe meer voorzetten, hoe groter de kans dat er een keer gescoord wordt).

Maar wacht, dan heb je toch doelen die je algemeen kunt toepassen? Zeker, voor een aantal sporten kun je deze doelen 1-op-1 kopiëren. Maar iemand met veel verstand van hockey zal een aantal doelen vinden die wel voor hockey, maar niet voor voetbal van toepassing zijn. En deze doelen toepassen bij tennis, darts of 200 meter vrije slag slaat natuurlijk nergens op. Toch weer maatwerk dus.

Tips om Analytics doelen in te stellen

 

Harde en zachte doelen in Analytics

Net zoals bij doelpunten en voorzetten heb je harde en zachte doelen. Wanneer iemand een bestelling doet “scoor je”. Dit beschouwen we als een hard doel. Maar er zijn altijd wel patronen die een indicatie zijn van aankomend succes. Stel dat iemand een product toevoegt aan een verlanglijstje. Mogelijk bestelt deze persoon nog niet direct, maar je kunt het een beetje zien als een voorzet. De kans dat deze persoon gaat bestellen neemt toe. Omdat het een indicatie is, maar geen directe conversie noemen we dit een zacht doel. Maar ook een inschrijving voor je nieuwsbrief kan een zacht doel zijn, de bezoeker toont tenslotte interesse in je bedrijf.

Bepaal voor jouw site dus wat harde doelen zijn en welke doelen een bezoeker kan behalen die niet direct tot omzet leiden, maar wel een indicatie zijn voor later succes. Vervolgens is het zaak om te bepalen waar in de website de bezoeker deze doelen kan behalen. Kun je geen pagina (of bijvoorbeeld een formulier) vinden? Dan heb je een kans voor verbetering aan je website gevonden.

 

Nu zelf aan de slag!

Hopelijk heb je een aantal dingen opgestoken uit dit artikel. Om goed te bepalen welke doelen het belangrijkste zijn heb je kennis nodig van de sport. Daarom heb jij als ondernemer of online marketeer het meeste inzicht in relevante doelen, vaak meer dan een Analytics specialist. Jij weet tenslotte alles van jouw tak van sport.

Heb je nu een lijst met doelen die je wilt meten en weet je waar die doelen gemeten kunnen worden? Dan kan ik je helpen de doelen goed in te stellen. Het kan nodig zijn dat er nog wat zaken worden toegevoegd aan de metingen om precies op de juiste manier de doelen in te stellen en daar ben ik dan weer goed in. En natuurlijk kijk ik graag mee als het toch lastig is om doelen te bepalen.

Vragen of is het idee van de doelen toch nog niet helemaal duidelijk? Neem contact met ons op of laat je vraag achter in de reacties en dan help ik je verder. Succes!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF