Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

André van Kempen [Techtwo] over mobiel verkopen

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 3 minuten

Techtwo Internetdiensten ontwerpt en ontwikkelt sinds 2009 conversieverhogende webwinkels en websites voor het MKB en MKB+. Het bedrijf is ontstaan vanuit Easy, wat verklaart waarom Easy en Techtwo hechte partners zijn. André van Kempen, creatief directeur bij Techtwo Internetdiensten, geeft in dit artikel inzichten in m-commerce en hoe je daar het beste op in kunt spelen.

Het mobiele apparaat speelt een steeds belangrijkere rol in de  ‘customer journey’, oftewel: de route die een shoppende klant neemt naar een uiteindelijke aankoop. Mobile commerce is dan ook veel meer dan zomaar ‘je producten verkopen’, M-commerce begeleidt de consument in zijn aankoopproces. Met een juiste mobiele presentatie kom je eerder in contact met de online shopper in dat aankoopproces, en heb je hiermee de kans om hem op een vroeger moment te overtuigen van jouw aanbod in plaats van je concurrenten.

Mobiel & Nederlanders

Uiteraard zijn er cijfers over mobiel gebruik in Nederland. Lees ze hieronder:

Wist je dat:

  • 49% van de Nederlandse mobiele gebruikers in het bezit is van een smartphone?
  • 47% van de Nederlandse smartphone-gebruikers dagelijks gebruik maakt van mobiel internet, en onder de 24 jaar dat zelfs 75% is?
  • M-commerce in rap tempo groeit?
  • Retailers nog te weinig inspelen op de kansen die mobiel biedt?

Bron: Forrester Research: Mobile Commerce WebTrack [juni, 2012]

Wist je ook dat:

  • De maximale afstand tussen de persoon en de smartphone slechts 90 centimeter is?
  • 30% van de mensen zijn of haar telefoon meeneemt naar de wc?
  • 75% van de mensen naast hun telefoon slaapt?
  • ‘Mobiel het centrum van de consumenten shopping experience wordt?’

De mobiele mogelijkheden, hoe ga jij mobiel?

De boodschap is duidelijk: wanneer je niet op deze cijfers inspeelt, loop je veel mis. Heel veel.

Er zijn meerdere mogelijkheden om je bedrijf mobiel te presenteren. Zo is er de optie voor een mobiele website, waarbij een ontwerp wordt gemaakt die specifiek aansluit op een mobiel scherm. Wil je je website goed getoond hebben op de tablet? Dan zul je deze apart moeten laten ontwikkelen. Dan hebben we het nog niet eens over de gigantische telefoons of mini-tablets die qua schermresolutie daar weer tussen zitten. Een drama dus, vooral voor de portomonnee.

Responsive design:

Een responsive design zorgt ervoor dat de website zich aanpast aan het scherm waarop deze bekeken wordt. Bij een ander scherm komt een ander gebruikersgedrag kijken. Daarom wordt een responsive design zo ontworpen dat het design zich aanpast op de afmetingen van het scherm en daarbij het veranderende navigatiegedrag van de bezoeker. De bezoeker krijgt dus altijd dezelfde content, alleen de presentatie en bediening kan verschillen.

Het grote voordeel ten opzichte van de mobiele website is dat er geen verschillende sites hoeven worden gemaakt voor verschillende apparaten. Het aanpassen en onderhouden wordt nog maar op één website gedaan. Hierdoor is de ontwikkeltijd ook korter, omdat er niet verschillende websites vanaf de grond moeten worden opgebouwd.

Oog op de toekomst

Retailers laten een gouden kans liggen door niet in te spelen op de mogelijkheden die mobiel biedt. Mobiel is namelijk de brug tussen de fysieke en digitale wereld. Smartphone gebruikers zijn namelijk wel degelijk shoppers, ook al doen ze (nog) niet de daadwerkelijke aankoop via de telefoon. Een succesvolle mobiele beleving zorgt ervoor dat het alle klantcontactmomenten in het proces meeneemt.

Wat is ‘the customer journey?’

We nemen het rolmodel van Martin Gill [Principal analyst Forrester Research] als voorbeeld en kijken naar het mobiele-shop-gedrag van de toekomst. Hierbij neemt hij Anna als rolmodel om dit proces uit te leggen:

Verbinden

Anna kijkt via haar mobiel op Facebook om te kijken wat haar vrienden kochten, of heeft via Pinterest een jurk gepind die ze geweldig vindt. Augmented Reality op haar mobiele telefoon geeft haar de mogelijkheid de jurk virtueel te passen, daarbij ontvangt ze styling tips om de jurk het best tot haar recht te laten komen. 

Ontdekken

Anna vertrekt naar de stad, waarbij ze op haar mobiel checkt of haar jurk toevallig ergens in de sale is. Ze checkt ook in bij winkels waar ze dichtbij is, want zo kan ze de laatste deals bekijken. Uiteindelijk vertrekt ze naar de winkel waar de beste deal te vinden is.

Onderzoeken

Aangekomen bij de winkel kijkt Anna via een QR-code naar een catwalkshow waar de jurk wordt gedragen. Ze scant de streepjescode van het label in, om nog te bevestigen of dit het jurkje is waar zij naar op zoek is. Uiteraard wordt er nog snel een foto van de jurk naar haar vriendinnen gestuurd, om hun mening daarover te geven.

Kopen

Anna loopt vrolijk naar buiten met  de jurk zonder daarvoor in de rij te hoeven staan. Ze rekent namelijk af met haar digitale portomonnee. Ze verzamelt de loyaliteitspunten op haar mobiele scherm en bewaart nog een ander kledingstuk in haar wensenlijst, omdat ze die vandaag nog niet kon veroorloven.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF