Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

B2B: haal meer uit je Google Analytics data!

Door: Bart Linskens

Geschatte leestijd: 3 minuten

Er is veel meer data te halen uit je Google Analytics statistieken dan dat je op voorhand denkt. Zo is het onder andere mogelijk om te bekijken welke bedrijven je website hebben bezocht en/of ze een bepaald doel hebben behaald of een interactie hebben uitgevoerd. Enige nuance dient hierbij wel gemaakt te worden, het is namelijk noodzakelijk dat een bedrijf een server heeft die de naam van het bedrijf heeft of hier aan te relateren is. Elk bedrijf heeft namelijk een server nodig om zijn computers en netwerk op te laten draaien.

Wat te doen met deze data?

Het zal steeds belangrijker worden om je potentiële klanten in kaart te brengen en hen hierbij te voorzien van de juiste informatie op het juiste moment. Een zakelijke klant zal – over het algemeen – een veel grotere informatiebehoefte hebben dan een particulier, oftewel het aankooptraject zal dus ook langer zijn. Om zo’n potentiële klant direct in kaart te kunnen brengen is het dus noodzakelijk om te weten wie hij of zij is en waar zijn behoeften liggen. Om nu vooraf wel een selectie te maken van de kwaliteit van een potentiële klant dien je een bepaalde waarde toe te kennen aan een bezoek aan je website. Hieronder zal ik met een voorbeeld de situatie wat duidelijker proberen te maken.

Voorbeeld:

Je hebt een bedrijf dat gassen voor verschillende sectoren levert, zoals:

  • Chemische industrie
  • Bouw & installatie industrie
  • Voedingssector
  • ….

Om je potentiële klanten nu enkel de juiste informatie te verschaffen heb je voor elke industrie een aparte categoriepagina aangemaakt waarbij je de gebruikers in staat stelt een PDF download te doen om alle mogelijke gassen per industrie/sector direct overzichtelijk in kaart te brengen met daarbij de bijbehorende toepassingen. Normaliter ben je niet in de gelegenheid te achterhalen welke bedrijven er achter een download zitten – mits je gebruik maakt van een formulier waarbij men dit dient in te vullen, wat vaak het conversiepercentage doet dalen – maar d.m.v. het serviceprovider rapport heb je deze data wel.

Je beschikt nu over een targetlijst, hoe ga je nu verder?

Om je nu een beetje op weg te helpen zal ik hieronder een tweetal scenario’s uitwerken om deze leads op te volgen, uiteraard zijn er legio mogelijkheden om hier op een goede manier een vervolg aan te geven.

Scenario 1: LinkedIn

Je bent vanaf dit moment in de gelegenheid om bijvoorbeeld LinkedIn campagnes te laten draaien waarbij je heel gericht bepaalde werknemers binnen bedrijven in een bepaalde sector kunt targeten.

De selectie:

Ons bedrijf dat gassen levert voor o.a. de ‘Bouw & Installatie’ sector levert voornamelijk binnen Nederland en weet dat voornamelijk werknemers binnen het hoogste niveau de beslissing maken om een partnership aan te gaan dan wel producten af te nemen bij een bedrijf. Zodoende target ik mijn campagnes op:

  • Locatie: Nederland
  • Industrie: constructie, bouwmaterialen, architectuur, etc..
  • Senior werknemers: directeur, manager, eigenaar, partner of seniors.

afb1

Met je advertenties ben je in de gelegenheid de geïnteresseerde gebruikers door te sturen naar je LinkedIn pagina of naar je website, het is vooraf dus wel verstandig om hier goed over na te denken en eventueel een aparte landingspagina hiervoor in te richten, bijvoorbeeld om snel in contact te komen met de potentiële klant.

Scenario 2: verkoopkanaal inschakelen

Een hele makkelijke manier van opvolging kan ook zijn door je account managers in te schakelen om in contact te treden met de desbetreffende bedrijven en te kijken of je zodoende op een erg direct wijze meer informatie kunt verschaffen, dan wel de klant aan je kunt committeren. 

Het serviceprovider rapport instellen

Hieronder zal ik een paar stappen uitleggen hoe je het rapport instelt.

Stap 1: ga naar je Google Analytics account en kies bovenin voor; ‘Aangepaste rapporten’.

Stap 2: kies vervolgens voor; ‘Nieuw aangepast rapport’

afb2

Afbeelding: stap 1 & 2

Stap 3: geef je rapport een titel en een naam en kies voor het type; ‘Platte tabel’.

Vanaf dit moment ben je in staat om zelf aan te geven welke dimensies en statistieken jij belangrijk vindt voor je data. In mijn geval kies ik voor de volgende:

  • Dimensies: ‘Serviceprovider’
  • Statistieken: ‘Sessies met gebeurtenis’

Ik wil namelijk weten welke serviceprovider gekoppeld zit aan een bezoek op de website die een bepaalde interactie heeft gedaan, hieronder zal ik d.m.v. de filtering aangeven welke specifieke gebeurtenis/interactie ik hierbij bedoel.

Filtering

Uitsluiten: serviceproviders van particulieren.

Opnemen: gebeurtenislabel Stikstof (PDF download).

afb3

Afbeelding: instellen serviceprovider rapport.

De uitkomst:

De uitkomst is een rapport met potentiële leads die zijn gefilterd voor een bepaalde industrie/sector en dus vrij gemakkelijk is om op te volgen.

4

Voorbeeld rapport.

Tot slot

Met dit blog wil ik je laten zien dat je door middel van creatief te zijn in het bekijken en interpreteren van je data je veel mogelijkheden hebt om meer rendement te halen uit je website. Met de juiste mix tussen energie en inspiratie is het mogelijk om organisatiebreed meer draagvlak te creëren voor de mogelijkheden die je online bezoekers en de bijbehorende data bieden. Mijn advies is dan ook dit frequent met alle betrokkenen binnen de organisatie gezamenlijk door te nemen, je zal zien dat het uiteindelijk gaat leven en het gigantisch veel nieuwe mogelijkheden biedt.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF