Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

B2B Internet Marketing Strategie: 3 overwegingen

Door: Mark van de Laak

Geschatte leestijd: 1 minuut

Een groot deel van de online wereld in Nederland draait om de hele slimme webshops die hun branche op z’n kop zetten, vernieuwende concepten binnen traditionele markten of briljante initiatieven op het gebied van social media.

Online kansen voor B2B
Naast deze wereld die draait om ‘massa = kassa’ en zich richt op grote groepen consumenten, is er online ook veel ruimte voor de business-to-business sector. Ook voor deze B2B-sector biedt het internet voldoende kansen. Hieronder drie overwegingen.

1. Internet in je commerciële proces
Denk goed na over je product of dienst en kijk welk deel van het proces je online kunt brengen. Als je nietmachines levert kun je je doelgroep wel naar een webshop leiden. Als je complexe bedrijfsverzekeringen verkoopt, komt er altijd advies bij kijken. Hierbij kun je je dan focussen op het genereren van leads voor je adviseurs.

Tegenwoordig zie je ook tussenvormen. Vroeger moest je je visitekaartje laten ontwerpen door een offline drukker. Tegenwoordig maak je ze zelf en bestel je ze via internet.

2. Ondernemers zijn ook consumenten
Ondernemers zijn overdag zo druk, dat ze ook gewoon ’s avonds op internet zitten en ook in het weekend gaan Googlen. Bespaar dus niet op je Adwords-klikbudget door je campagne alleen tijdens kantooruren aan te zetten. Onderzoek met behulp van je Analytics-pakket het tijdstip dat je bezoekers binnenkomen maar ook het tijdstip van conversie. Dit loopt vaak niet helemaal synchroon.

3. Probeer ondernemers en consumenten te scheiden
Op internet, zeker met display-advertising, kun je redelijk goed targetten: plaats je banner maar op sites waar vooral ondernemers komen. Met zoekmachines is het wat anders. Iemand die op zoek gaat naar ‘Coca-Cola’ kan op zoek zijn naar de laatste commercial of actie (consument) of wil wat weten over het assortiment voor in zijn supermarkt.

Zorg ervoor dat je bij zoekmachinemarketing een deugdelijk zoektermen onderzoek doet en begin met de termen waarbij je bijna zeker weet dat het om ondernemers gaat. Adverteer op “zakelijk energiecontract” in plaats van algemene termen als “groene stroom”. Of in ieder geval: test, meet en optimaliseer… maar dat geldt natuurlijk altijd voor internet marketing.

Advies nodig voor internet marketing in uw B2B-markt? Tribal denkt graag mee!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF