Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Ga voor een betere mobiele beleving met UX optimalisatie

Door: Linda van den Tillaard

Geschatte leestijd: 2 minuten

User experience heb je vast wel eens voorbij horen komen. Het is tegenwoordig praktisch onmisbaar voor de conversie van je website. Ook op mobiel speelt UX een zeer grote rol. Google trainer Max van der Heijden gaf daarom een workshop rondom dit thema waarbij we ook direct zelf aan de slag gingen.

Hallo, ik ben Linda van den Tillaard, nu nog stagiaire bij Tribal, maar binnenkort medewerkster! Tijdens mijn afstudeerstage heb ik onderzoek gedaan naar drie doelgroepen van Tribal, om zo het gebruiksgemak te verbeteren op de website. Hier speelt UX natuurlijk een grote rol in. De workshop was dan ook erg handig voor mijn onderzoek en wie kan je daar nou beter iets over vertellen dan Google!

Vanuit de opleiding heb ik natuurlijk het nodige meegekregen over de techniek achter een website en de invloed die dit heeft op gebruikers. Maar user experience op mobiel is toch net even wat anders dan een desktop. Belangrijk dus om ook dit mee te nemen in mijn huidige onderzoek en natuurlijk in mijn aankomende werkzaamheden binnen Tribal. In de rest van dit artikel heb ik de belangrijkste zaken uit de workshop op een rij gezet en hoe ik dit beleefd heb.

 

Breng content in kaart & bepaal KPI’s

Voordat je begint met dit traject is het van belang dat je kijkt naar de content op een website of webshop. Als je weet hoe je dit kan meten, kun je de gebruikers tenslotte verder helpen om een/ de gewenste keuze te maken. Hierbij is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat bezoekers in verschillende fases kunnen zitten terwijl ze op je webpagina terecht komen. De een zit nog in de oriënterende fase terwijl de ander al weet waarnaar hij of zij precies op zoek is.

Wanneer je rekening houdt met deze verschillende fases, geef je de gebruikers ook houvast op de momenten dat zij het nodig hebben. Onderzoek dit dus zodat je gericht kunt werken en bepaal ook KPI’s (doelen) waaraan je het succes kunt afmeten.

 

Conversie & UX op mobiel

Mobiele telefoons worden erg veel gebruikt, maar toch lijkt de conversie relatief laag te zijn. Traditioneel denkende ondernemers stellen dan ook dat mobiel niet nuttig is. Het conversiepercentage blijft tenslotte achter bij de desktop gebruikers. Juist hierom is het belangrijk om te beseffen in welke fase van de klantreis een gebruiker zit en welke content je deze moet bieden. Wist je bijvoorbeeld dat veel gebruikers hun smartphone gebruiken om zich te oriënteren? Een belangrijk moment om in beeld te zijn, want anders mis je de boot misschien wel helemaal!

Daarnaast vervolgt een deel van deze bezoekers hun klantreis op een later tijdstip op desktop, waarna zij het product alsnog bestellen. Een uitgestelde conversie dus, maar wel een die te danken is aan de content die je potentiële klant op mobiel gezien heeft! Roep dus niet te vroeg dat mobile voor jou niet interessant is, want het tegendeel is waarschijnlijk waar. Hou je mobiele traffic dus goed in de gaten.

 

Mijn lessen uit de mobile UX workshop

Wat ik heb geleerd van deze UX mobile workshop? Onderzoek de klantreis van je klanten, zorg dat je mobiele traffic meetbaar is en zorg dat zowel de content als de user experience op mobiel in orde is. Zo zorg je niet alleen voor een optimale  gebruikerservaring op mobiel, maar verhoog je indirect je conversies. En wie wil dat nou niet?

Wil je meer weten over de inzet van mobiel binnen je online marketing? Neem dan vrijblijvend contact op met onze UX specialisten of lees meer over mobile en praktische toepassingen in ons artikel over mobile UX en de See Think Do fase.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF