Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

België online: de stand van zaken

Door: Niels van der Pol

Geschatte leestijd: 2 minuten

Hoe staat België er eigenlijk voor wat betreft Online Marketing en het Internetgebruik? In het kader van mijn afstudeerscriptie ben ik bezig met deze vraag. Tijdens de DMF beurs in Brussel ben ik op zoek gegaan naar de informatie om deze vraag te beantwoorden. Hieronder mijn bevindingen.

Internetgebruik
De afgelopen jaren is zowel het aantal internetgebruikers als het aantal dagelijkse gebruikers in België geleidelijk toegenomen.Volgens het onderzoek ‘Plurimedia Merken-Producten’ (PMP van het CIM uit 2008) vertegenwoordigen de internetgebruikers in België ongeveer 64% van de Belgische bevolking (van 12 jaar of ouder) die zich met regelmaat op het Internet bevinden. Daarnaast zeggen 5,7 miljoen Belgen het Internet dagelijks te gebruiken.

Een jaar eerder kwam uit dit zelfde onderzoek naar voren dat de internetgebruikers in België  61% van de Belgische bevolking vertegenwoordigen (van 12 jaar en ouder) en dat 4,2 miljoen Belgen zich dagelijks op het Internet begaven.

Internetgebruik

Van alle dagelijkse internetgebruikers in 2008 is 54% Nederlandstalig en 46% Franstalig. Daarnaast bevinden zich onder de  dagelijkse internetgebruikers relatief meer mannen dan vrouwen. 58% van de mannen gebruikt dagelijks het Internet en bij de vrouwen is dit slechts 44%.

Online budgetten
Naast de toename in het Internetgebruik is er ook een toename te zien in de Online reclame bestedingen in België. Eerder dit jaar kwam het IAB Europe met de ‘AdEx 2008’ studie waarin de online reclamebestedingen van Europa in kaart zijn gebracht.

Uit deze studie bleek dat de totale online reclame bestedingen in 2008 zijn gestegen met 21% naar € 286 miljoen t.o.v. 2007. Dit is met slechts 10,4 % van de totale media bestedingen, nog relatief laag als je dit vergelijkt met Nederland waarbij dit percentage al tegen de 20 % zit.

De gemiddelde groei van de Online reclame bestedingen in Europa t.o.v. 2007 bedroeg 20%. België lag hiermee dus met 1% boven het Europees gemiddelde.

De online bestedingen kunnen worden verdeeld in 4 categorieën, namelijk:

  • Search (€ 94,6 miljoen)
  • Display (€ 77,2 miljoen)
  • Classifieds (€ 108,1 miljoen)
  • Email (€ 6.4 miljoen)

In België ziet deze verdeling van de Online reclame bestedingen er als volgt uit:

Online reclamebestedingen

Als je deze verdeling gaat vergelijken met het Europees gemiddelde dan blijkt het grote verschil te zitten in ‘Search’ en ‘Classifieds’ (Betaalde bedrijfs- /of product vermeldingen op online platforms) ten opzichte van de rest van Europa waar ‘Search’ gemiddeld goed is voor 43% van de Online bestedingen. Voor ‘Classifieds’ telt dit percentage 26%.

De online bestedingen aan ‘Search’ waren in België in 2007 al met 30% gestegen t.o.v. 2006. Toen werd in België € 56 miljoen aan ‘Search’ besteed . In 2007 steeg dit naar € 73 miljoen en vorig jaar steeg dit eveneens met 30% naar € 95 miljoen wat goed is voor 33% van de totale online reclame bestedingen 2008.

Verschillende cijfers
Opmerkelijk is, dat het IAB België zelf in samenwerking met MediaH ook onderzoek heeft gedaan naar het Medialandschap en met andere cijfers naar buiten kwam. Op basis dit onderzoek constateerde het IAB België dat de totale online reclamebestedingen € 96,7 miljoen bedroeg in 2008  met een groei van 24,5% t.o.v. van 2007. Uiteraard zagen zij ook een andere verdeling van het Online reclame budget, namelijk:

  • Display 71.4 %
  • Search 14.9 %
  • Content Integration 6.5 %
  • Email 5,8 %
  • Nieuwsbrief 0,9 %
  • Overige 0,5 %

Deze percentages wijken nogal af van de cijfers uit het rapport van het IAB Europe en dit maakt geheel niet echt duidelijker. Volgens het magazine ‘Inside digital media’ heeft dit te maken met de verschillende methodes en waarderingen die worden gebruikt.

“10 before 10”
Wanneer we uitgaan van de Online reclamebestedingen uit het rapport van het IAB Europe, dan zou een van de doelstellingen van het IAB al bijna zijn bereikt. Namelijk, waar de online reclamebestedingen in 10 Europese landen minimaal 10% van de totale reclamebestedingen zouden bedragen in het jaar 2010.  België zou dan met percentage van 10,4%, een van de negen landen zijn die de magische 10% voorbij zijn gegaan.

Uiteraard zijn er nog veel meer cijfers bekend die te maken hebben met het Online landschap in België. Aanvullingen zijn daarom dan ook meer dan welkom…

Discussie- 3 reacties

mdobro

6 november 2009, 10:48

Leuk artikel, zelf zijn we ook steeds meer naar BE aan het opschuiven.

Weet je toevallig of het IAB met “content Integration” affiliate marketing bedoeld? Deze term was jaren terug wel gebruikt door Nielsen om AM aan te duiden.

Reageer hier op

Niels van der Pol

11 november 2009, 13:25

@mdobro

Tjah, dat is een goede vraag. De zin: “de betaalde samenwerking tussen een internetsite en een adverteerder,
zonder rechtstreekse link naar de website van de adverteerder” Doet dat wel denken inderdaad…

Ik ben even gaan zoeken maar heb hier helaas nog niet meer over kunnen vinden.

Bij het rapport van IAB Europe wordt Affiliate marketing volgens mij gewoon meegenomen in de groep ‘Classifieds’.

Reageer hier op

Pascal

29 mei 2010, 13:53

We zijn hier in België toch aan een (broodnodig) inhaalmaneuvre bezig op dit gebied. Ook op het gebied van e-commerce en affiliate mogelijkheden is nog veel werk aan de winkel….

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF