Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Ben jij ook een betweter?

Door: Lenny de Rooy

Geschatte leestijd: 1 minuut

Je hebt een creatief concept bedacht voor je website waar jij, je collega’s en (heel belangrijk) je baas erg blij mee zijn. Je bezoekers klagen echter dat ze de website niet gebruiksvriendelijk vinden. Wat doe je?

1. Je past je website aan
2. Niets, je negeert je bezoekers.

Het klinkt misschien vreemd, maar helaas kiest een groot aantal organisaties voor optie 2.

Het Parool maakte gisteren melding van zo’n geval: bezoekers van de Lowlands website klaagden dat ze niets konden vinden op de site. En hebben uit frustratie zelfs een eigen alternatieve site gemaakt.

De officiële Lowlands website

De officiële Lowlands website

Duidelijkere feedback kun je niet krijgen van je bezoekers, toch? Veel organisaties zouden blij zijn met zo’n betrokken community, die uit zichzelf feedback geeft waardoor je geld bespaart aan usability testen.

Maar wat was de reactie van Lowlands?

“De site is net als het festival chaotisch en uitdagend. Dat houden we zo. Het is de bedoeling dat je op de site lekker op ontdekkingstocht gaat net als op het festival.”

Vaak wordt voorstanders van website usability verweten dat ze alleen maar saaie, standaard websites propageren. Dat is echter niet het geval. Het is prima mogelijk om een creatief concept neer te zetten. Maar wel binnen bepaalde grenzen.

De site van Lowlands is een typisch voorbeeld van het uit het oog verliezen van het doel van je website. Het is goed om het uiterlijk en concept achter je website aan te laten sluiten bij je imago, maar een website heeft in eerste instantie een bepaald doel, zoals het verkopen van je producten en/of het communiceren van informatie. Een design is dan ook geen doel op zich, maar een middel om je doel te ondersteunen.

Neem het voorbeeld van Lowlands als wijze les voor jezelf. Wees geen betweter, maar luister naar je bezoekers. Want wie weet nu beter wat de klant wil, dan de klant zelf?

Discussie- 1 reactie

Wouter

14 juli 2009, 12:23

Het zal mij niet verbazen als ze voor LL10 alsnog met een gestripte versie aankomen. Dat geneuzel over die ontdekkingsreis is natuurlijk de grootste miskleun van het festivaljaar (op de programmering van Lil Wayne op Roskilde Festival na misschien): mensen willen informatie op die site! De ontdekkingstocht volgt eind augustus wel, IRL.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF