Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Bepaal je sitestructuur met behulp van zoekintenties

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Een website kan meerdere typen gebruikers dienen. Een webwinkel van een bekend merk, met een kennisbank vol informatie, springt in op meerdere zoekintenties. Elke intentie heeft een eigen type gebruiker. In dit artikel voorzien we je van informatie omtrent het in kaart brengen van deze intenties en tevens biedt het je ondersteuning bij het opstellen van jouw sitestructuur.

Een potentiële bezoeker zoekt met verschillende zoektermcombinaties in Google naar content die door diverse websites wordt aangeboden. Zo zijn er bijvoorbeeld gebruikers die op zoek zijn naar achtergrondinformatie over een dienst/product of gebruikers die het typenummer al weten en direct een product willen bestellen. Om deze groepen de juiste landingspagina voor te schotelen, dien je inzicht te krijgen in de verschillende zoekintenties van een gebruiker. Op basis van dit inzicht kun je een concrete indeling samenstellen waarbij er een landingspagina voor elke zoekterm(combinatie) opgesteld kan worden.

Welke zoekintenties zijn er?

Zoekintenties zijn in 4 categorieën in te delen, namelijk:

  • Informatief
  • Oriënterend
  • Transactioneel
  • Navigerend

Deze categorieën laten zich eenvoudig vertalen naar een volledig aankoopproces. Een gebruiker erkend een probleem, hier probeert hij een oplossing voor te vinden door specifieke informatie te verzamelen (informatief). Na het vergelijken van meerdere opties (oriënterend) vindt er een aankoop plaats van het gekozen product (transactioneel). Dit kan online zijn of de gebruiker zoekt een locatie om de aankoop in een fysieke winkel te doen. Nu de gebruiker eenmaal met jouw website bekend is, kan deze ook nog contact opnemen met de klantenservice voor eventuele vragen of direct de website bezoeken via jouw bedrijfsnaam (navigerend).

Waar haal je de data vandaan om zoekintenties in te delen?

Er zijn meerdere opties om deze data te verzamelen. Om inzicht te krijgen in het zoekgedrag van de gebruiker kun je gebruik maken van deze vragen:

1. Hoe komen mensen nu op de website terecht?

  • Data uit de interne zoekfunctie (maak deze meetbaar via Google Analytics als het systeem dit zelf niet ondersteunt)
  • Organisch verkeer in Google Analytics, dit is tegenwoordig helaas beperkt door de “zoekterm” (not provided).
  • AdWords en overige betaalde campagnes (ook hier is een koppeling met Google Analytics voor te maken)

2. Hoe zoekt de doelgroep in het algemeen?

  • De AdWords keyword tool (Stel deze als volgt in: Opties voor zoekwoorden: Exact, Locaties: Nederland, Talen: Nederlands)
  • De websites van de concurrentie (Kijk hierbij bijvoorbeeld naar de invulling van de titels, meta data en headings)
  • Synoniemen onder de zoekresultaten in Google

armband-kopen-google-zoeken

Hoe gebruik je deze data om tot een geschikte structuur te komen?

Nadat alle mogelijke zoektermen in kaart zijn gebracht, kun je ze gaan indelen op intentie. Hierbij maak je een overzicht in Microsoft Excel of Google Docs waarbij de zoektermen gecategoriseerd worden op het type pagina. Om hier een voorbeeld van te kunnen geven heb ik dit voor enkele zoektermen uitgewerkt aan hand van de voorgestelde structuur voor de webwinkel van Selected Labels.

voorbeeld-verzamelde-data

Zoals je in het bestand kunt zien, zijn de verzamelde zoektermen eerst op intentie gerangschikt. Hierbij dient gezegd te worden dat sommige zoektermen mogelijk voor meerdere intenties in aanmerking komen. De grote lijn waarin zoektermen te groeperen zijn, zal tijdens de uitwerking echter snel duidelijk worden. Voor de volledigheid is ook aangegeven voor welk type pagina de zoekterm in aanmerking komt. Deze ingangen zijn in de overige tabbladen uitgewerkt tot een begin van een structuur. Om meer te weten te komen over het samenstellen van een sitestructuur verwijs ik je graag naar een artikel van mijn collega Thomas Jacobs: Een optimale sitestructuur voor je website.

De verzamelde data kun je nu ook gebruiken om de content beter af te stemmen op de gebruiker, aangezien je nu meer inzicht hebt in hoe de pagina’s aansluiten op het zoekgedrag en dus de verwachting van een gebruiker. Nadat je alle zoektermen in de categorieën hebt kunnen verwerken, blijf je over met een lijst van zoektermen die voor blogartikelen of eventueel video’s in aanmerking komen. De input kan ook voor het uitbreiden van beschrijvingen op productpagina’s gebruikt worden, als het een vraag omtrent een specifiek product betreft. Probeer deze lijst periodiek bij te werken, zodat het overzicht zo compleet mogelijk blijft.

Succes met het samenstellen van jouw optimale sitestructuur.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF