Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Beperkingen aan ‘tell-a-friend’ e-mails

Door: Lenny de Rooy

Geschatte leestijd: 1 minuut

De OPTA en het College Bescherming Persoonsgegevens maakten vandaag bekend dat er beperkingen worden gesteld aan ‘tell-a-friend’ e-mails.

Veel websites bieden deze mogelijk aan bezoekers aan uit viral marketing oogpunt, om de verspreiding van hun content gemakkelijk te maken. Ook uit usability oogpunt is dit ‘doorstuursysteem’ aan te raden: wanneer een bezoeker eerst nog bijvoorbeeld met zijn partner wil overleggen over een aankoop, kan hij of zij zo makkelijk de ander op de hoogte stellen. Ook kan het worden gebruikt als persoonlijke reminder, door een berichtje naar jezelf te sturen.

Wat veel websitebeheerders echter niet beseffen is, dat dit ongevraagde e-mail betreft, en dus valt onder de noemer ‘spam’. Bovendien is een persoonlijk e-mailadres een persoonsgegeven, en valt deze dus onder de wet Bescherming Persoonsgegevens.

Vandaar dat er vanaf nu de volgende regels gelden:

  1. De communicatie gebeurt volledig op eigen initiatief van de internetgebruiker (of afzender), de website stelt hier geen (kans op) beloning tegenover voor afzender of ontvanger;
  2. Voor de ontvanger moet het duidelijk zijn wie de initiatiefnemer van de e-mail is, zodat hij diegene kan aanspreken als hij niet gediend is van dergelijke mails.
  3. De afzender moet volledige inzage hebben in het bericht dat namens hem wordt verzonden, zodat hij de verantwoordelijkheid kan nemen voor de persoonlijke inhoud van het bericht.
  4. De website in kwestie mag de e-mailadressen en andere persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doeleinden dan het eenmalig verzenden van een bericht namens de afzender. Daarnaast dient de website het systeem te beveiligen tegen misbruik, zoals het geautomatiseerd verzenden van spam.

Regel 2, 3 en 4 zijn vanuit usability oogpunt sowieso aan te raden: een bezoeker zal minder snel een bekende een mailtje sturen wanneer hij niet precies weet wat hij verstuurt en of hij de ander (en zichzelf!) hierdoor opzadelt met ongewenste reclame. Bovendien zal het e-mailtje minder snel gelezen worden wanneer niet duidelijk is dat deze van een bekende afkomstig is.

Hoewel het nu officieel verplicht is om je aan bovenstaande regels te houden en iedere website dit dient te doen, is het toch aan te raden om bij de tell-a-friend optie een linkje naar je privacy policy te plaatsen, of om op een andere manier duidelijk te maken dat de e-mail adressen niet misbruikt zullen worden voor marketingdoeleinden. Niet iedereen is immers op de hoogte van deze regelgeving en een extra geruststelling is vaak nodig om bezoekers toch te overtuigen zijn e-mail adres achter te laten.

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de regelgeving (Wet Koop op Afstand) op het gebied van bedenktijd: juridisch gezien geldt een bedenktijd van 7 dagen voor producten die via internet zijn aangekocht (op enkele uitzonderingen na) en dit dient aan de consument duidelijk gecommuniceerd te worden. Gebeurt dat niet, dan wordt de bedenktijd verlengd tot 3 maanden.

Hier kan echter slim gebruik van worden gemaakt, door deze bedenktijd te noemen bij de voordelen van bestellen via de betreffende website. Zie het dus niet alleen als een juridische verplichting, maar ook als een mogelijkheid tot het geruststellen en overtuigen van je bezoekers!

Discussie- 1 reactie

webdesign

4 december 2008, 14:24

Als ik zo’n mailtje krijg komt het ook automatisch in de spambox terecht. Ik vind de regels wel goed 🙂

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF